hee dames
ik heb even een vraagje
normaal heeft een papa dus 2dagen verlof met een bevalling,maar hoe gaat dat eigenlijk met een keizersnee want dan moet de mama 4a5dagen in het ziekenhuis zijn maarja hoe doe je dat met je andere kindje(s) dan zijn er daar meer dagen voor of???
ook las ik net dit stukje en als ik het dus goed begrijp hier uit heeft een vader toch 4dagen???
Als partner heb je wettelijk recht op 2 dagen kraamverlof. Het kan echter zijn dat er in jouw CAO andere afspraken (meer dagen) zijn gemaakt, vraag dit dus even na. Het kraamverlof mag niet van je vakantiedagen worden ingehouden en het loon wordt volledig doorbetaald. Bij een thuisbevalling moet het kraamverlof moet je binnen 4 weken na de geboorte worden opgenomen. Bij een ziekenhuis bevalling binnen 4 weken na thuiskomst van de baby.
Laat je werkgever zo spoedig mogelijk weten dat je gebruik wilt maken van kraamverlof, je werkgever kan dit niet weigeren. Naast kraamverlof heb je ook recht op calamiteitenverlof en ouderschapsverlof. Calimiteitenverlof kan worden gebruikt voor de dag van de bevalling en de dag van aangifte, dan houd je dus nog het recht om 2 dagen kraamverlof op te nemen.
Voor alle duidelijkheid: De dag van de bevalling en de dag van aangifte vallen dus NIET onder het kraamverlof. Naast deze 2 dagen heb je dus nog recht op 2 dagen kraamverlof.