Wie weet dit?

Hallo Allemaal, ik ben op het moment 12 weken zwanger en zit over vanalles na te denken. Namelijk ook over doopnamen. Mijn vriend is protestant en ik Katholiek, dat maakt niet uit, maar als we nou peetoom en peettante willen kiezen voor ons kindje, kan dat ook iemand zijn die protestant is of mag dat niet? En moet je persee doopnamen geven als je het katholiek wil dopen/opvoeden? OF is 1 naam ook voldoende? Wie weet hier meer van? Alvast bedankt!
 
Ik zou me niet zo druk maken over wat wel en niet mag volgens de tradities die door mensen zijn ingesteld. Geloof is iets tussen jou en God, hij is ook degeen die de regels maakt en die kan je vinden in de bijbel. Zover mij bekend staat er in de bijbel niks over hoe je je kinderen moet noemen en hoeveel namen e.d.

Wat is trouwens eigenlijk het doel van dopen? Dopen is toch iets wat als doel heeft zonden weg te wassen. Hoe kan een baby nou zondigen als hij van voor niet weet dat hij van achter leeft (en dus ook het verschil tussen goed en slecht niet kan bepalen).]

Je moet het natuurlijk helemaal zelf weten, ik wil je ook niet aanvallen ofzo. Als ik jou was zou ik de plaatselijke kerk bezoeken en het daar navragen. Ze zullen er bij de katholieke kerk vast een mooi protocol voor bedacht hebben. Als je je kind inderdaad katholiek wilt opvoeden wil je daar natuurlijk aan voldoen.

Persoonlijk zou ik gewoon een leuke naam bedenken voor de kleine, dopen mag hij of zij dan later zelf beslissen, als ze ook in staat zijn die keuze zelf te maken.
 
Beste anoniem,

Ik zou dat inderdaad gewoon aan Joke zelf overlaten. Blijkbaar hecht zij er meer waarde aan dan jij, anders begint ze er niet over. Het hoeft ook niet direct alles met geloof te maken te hebben, als ook met je gevoel en je gevoel voor traditie. Hoeveel mensen trouwen er in de kerk om vervolgens nooit meer in de kerk te komen??? Als zij vond dat ze de keus aan het kind zelf over wilde laten, had ze er nu geen vragen over gesteld.

Beste Joke,

Mijn zus heeft 2 kinderen die zij beiden heeft laten dopen (zij is ook Katholiek opgevoed) en zij hebben ieder alleen hun roepnaam (dus geen doopnamen). Volgens mij is wat dat betreft alles geoorloofd in het Katholiek geloof. Zij komt momenteel nooit in de kerk. Niks mis mee denk ik. Je kunt ook op je eigen manier geloven zonder naar de kerk te moeten.

Wij laten ons kindje ook dopen en hebben wel gekozen voor doopnamen, omdat die namen voor ons weer een betekenis hebben en wij zelf ook doopnamen hebben en zodoende die traditie willen voortzetten. Bovendien, wat overigens niet het belangrijkste is natuurlijk, kun je zo onderscheid maken tussen de diverse personen in een gezin en vooral indien de voorletter van de roepnaam meerdere keren voorkomt in een gezin.

Ik zou je op dit moment niet zo 1,2,3, kunnen vertellen wat het verschil ook al weer was tussen Katholiek en Protestants geloof, dus ik kan je ook niet zeggen hoe dat dan zit met de keus van de peettante en peetoom. Ongetwijfeld weten je partner of zijn ouders dit wel. Succes met het uizoeken van een en ander en volg daarbij gewoon je gevoel.

Groetjes.
 
Allereerst moet ze het inderdaad helemaal zelf weten, daar heb je helemaal gelijk in. Ik heb toch ook een serieuze tip gegeven, ga naar de kerk en vraag het na. Ik snap ook wel dat het misschien uit traditie voortkomt. Maar ik kan mezelf toch ook geen roker noemen als ik nooit een sigaret opsteek? Of een snoepkont als ik helemaal nooit snoep? Waarom zou je je dan katholiek noemen (of protestant of wat dan ook) als je helemaal niet gelooft of nooit naar de kerk gaat....
Ik vind het persoonlijk vreemd om in een kerk voor God te gaan staan (die mensen waar jij het over hebt die er gaan trouwen en er dan nooit meer komen) als je helemaal niet weet waar God over gaat en daar ook geen interesse in hebt.

Het onderwerp werd ter sprake gebracht dus ik vond het wel gepast om mijn mening hierover te geven. Maar uiteindelijk blijft het ieders eigen keus en dat moet ik (en de rest) ook gewoon respecteren.


 
Even een reactie. Ik zelf ben protestant, en het is in onze kerken niet gebruikelijk om met peetoom en peettante te 'werken'. ik ken dit wel vanuit de katholieke kerk. Ik denk ook dat de naam 'doopnaam' nu niet meer de betekenis heeft van wat die vroeger was, vroeger kreeg je doopnamen (voor het dopen) en een roepnaam)En je laat een kind dopen, om het Gods Zegen mee te geven. ik vind dat je als ouders (ik ben zelf dus christelijk) de verantwoording hebt om je kind de doop mee te geven, en zelf een voorbeeld te zijn. Hopelijk zien jullie dit niet negatief. Maar dit is mijn mening.
 
M.i. behoef je echt niet perse naar een kerk te gaan om te kunnen of willen geloven. Ieder doet dat op zijn eigen manier. En dat behoeft dus ook niet te gebeuren op de manier zoals ze altijd zeggen: "Voor het oog van het kerkvolk". Met andere woorden, het hoeft niet altijd voor een ander zichtbaar te zijn om aan te tonen dat je een bepaald geloof aanhangt. Dus de opmerking van anoniem dat ze zich geen roker kan noemen als ze nooit rookt of een snoeper mag noemen als ze nooit snoept en je jezelf dus geen katholiek of protestant mag noemen als je nooit naar de kerk gaat, slaat kant noch wal. Het gaat erom wat iemand voelt en waar hij/zij zich bij thuisvoelt en niet alleen hoe hij/zij zich gedraagt.

Maar goed, dit is een discussie die vrij diepgaand is en volgens mij eigenlijk helemaal niet de bedoeling was van Joke. Zij had gewoon een vraag en ik hoop dat die toch een beetje beantwoord is.

Groetjes
 
Het ligt er maar helemaal aan hoe je tegen de bijbel (waar het Christelijk geloof toch op gebaseerd is) aankijkt. Daarin staat toch echt niet dat je maar moet doen wat je goed acht en waar je je lekker bij voelt.

Maar je hebt helemaal gelijk, het is een diepgaande discussie die misschien ook niet helemaal de bedoeling was en ik hoop ook dat haar vraag toch een beetje beantwoord is. Het was niet mijn bedoeling om de discussie op een ander spoor te zetten en dat zij dan nog geen antwoord had.
 
Terug
Bovenaan