Beste anoniem,
Ik zou dat inderdaad gewoon aan Joke zelf overlaten. Blijkbaar hecht zij er meer waarde aan dan jij, anders begint ze er niet over. Het hoeft ook niet direct alles met geloof te maken te hebben, als ook met je gevoel en je gevoel voor traditie. Hoeveel mensen trouwen er in de kerk om vervolgens nooit meer in de kerk te komen??? Als zij vond dat ze de keus aan het kind zelf over wilde laten, had ze er nu geen vragen over gesteld.
Beste Joke,
Mijn zus heeft 2 kinderen die zij beiden heeft laten dopen (zij is ook Katholiek opgevoed) en zij hebben ieder alleen hun roepnaam (dus geen doopnamen). Volgens mij is wat dat betreft alles geoorloofd in het Katholiek geloof. Zij komt momenteel nooit in de kerk. Niks mis mee denk ik. Je kunt ook op je eigen manier geloven zonder naar de kerk te moeten.
Wij laten ons kindje ook dopen en hebben wel gekozen voor doopnamen, omdat die namen voor ons weer een betekenis hebben en wij zelf ook doopnamen hebben en zodoende die traditie willen voortzetten. Bovendien, wat overigens niet het belangrijkste is natuurlijk, kun je zo onderscheid maken tussen de diverse personen in een gezin en vooral indien de voorletter van de roepnaam meerdere keren voorkomt in een gezin.
Ik zou je op dit moment niet zo 1,2,3, kunnen vertellen wat het verschil ook al weer was tussen Katholiek en Protestants geloof, dus ik kan je ook niet zeggen hoe dat dan zit met de keus van de peettante en peetoom. Ongetwijfeld weten je partner of zijn ouders dit wel. Succes met het uizoeken van een en ander en volg daarbij gewoon je gevoel.
Groetjes.