Wie weet meer over een 'niet goed sluitende hartklep'

hallo dames,
ik ben nu 35 weken en 2 dagen zwanger en op vakantie in Turkije. tijdens een reguliere controle bij een gyneacoloog hier bleef zijn oog tijdens de echo nogal lang vallen op het hartje. Hij zei er zelf niets over, maar toen ik er naar vroeg zei hij dat hij een 'klein' vermoeden heeft dat de hartklep van de baby niet goed sluit, maar dat hij dat niet goed kan beoordelen aangezien de zwangerschap al zover gevorderd is. Hij zei dat er nu toch niets aan valt te doen, en dat na de geboorte het hartritme van de baby toch wel gecontroleerd zal worden.
Ik zit nu met een enorm naar gevoel in mijn maag. tijdens de 20 weken echo is er niets gezien. Pas volgende week zijn we weer in Nederland, voor eventueel verder onderzoek.
Is er iemand die ervaring heeft met zoiets? En wat betekent dit precies voor de baby na de geboorte mocht het zo zijn?
alvast bedankt,
groetjes,
yvette

Weet je ook welke hartklep het is? We hebben er drie.
grofweg komt het er op neer dat als er een hartklep lekt, wat hij doet als hij niet goed sluit, is dat zuurstof rijk bloed wat door het hart het lichaam wordt ingepompt weer "terug" het hart in stroomt. Zo krijg je dus minder zuurstof rijk bloed in je organen en longen.
Dat is het dus echt grofweg, het hangt helemaal af van de grootte van het lek en welke klep er lekt.................ik kan je dus ook niet vreselijk veel verder helpen.
Ik weet wel zeker dat als dit echt zo is, dat je echt wel doorgestuurd wordt naar een centrum waar ze er meer verstand van hebben................daarnaast moet ik er wel bij zeggen dat ik alleen meer verstand heb van volwassen mensen met een hartklep die niet goed werkt, en geen kleine ukkies!
Spannend voor je! Laat je goed informeren he! (google en zo)
Sterkte,
Groetjes Rimke

Ik kan me heel goed voorstellen dat je je nu zorgen maakt. En dat terwijl je op vakantie bent.

Ik heb er geen ervaring mee, wat ik wel weet dat sommige dingen nog "rechttrekken" voor de geboorte. Op de 20-weken echo kunnen ze echt heel veel zien hoor. Dus als het dan niet goed was geweest hadden ze het zeker gezegd. Bij mijn vorige zwangerschap hebben ze het een en ander tijdens de echo geconstateerd.  Als het toen was geweest nogmaals dan hadden ze het gezegd.

Ik kan je onrust niet wegnemen, alleen kan ik tegen je zeggen, maar dat had je waarschijnlijk ook zelf bedacht, dat je na de vakantie toch even hier gaat voor een echo. Ik heb toch het idee dat ze hier er meer vanaf weten.

Ik hoop dat je toch nog een beetje kunt genieten van je vakantie.

liefs
talke

Ja, als er echt iets aan de hand was geweest, had hij je zeker doorgestuurd.

Misschien een kleine geruststelling. Ik heb zelf een niet goed sluitende hartklep (tricuspidalisklep). Daar zijn ze bij toeval op m'n 20e achter gekomen, anders had ik het uberhaupt nooit geweten. Ik heb er geen last van en ik kan alles. Ik moet alleen antibiotica als ik een ingreep bij de tandarts krijg (om te voorkomen dat een bacterie zich op die woelige hartklep gaat vestigen). Straks bij de bevalling moet ik ook antibiotica.
Natuurlijk zegt dit niet zoveel; het kan natuurlijk ook heel ernstig zijn.
Maargoed, het HOEFT niet per se een drama te zijn als er een niet goed functionerende hartklep is, dat wil ik maar zeggen.

Laat het verder onderzoeken, dan weet je meer.
Succes!
Groetjes, José

Hallo

Pin je niet vast op een vraag/antwoord van een arts die je niet begeleid en zeker niet in het buitenland, ze hebben tenslotte jou niet onder behandeling weten verder maar heel weinig over je zwangerschap.

mischien is het verkeerd ingeschat en niet 100% goed geantwoord.
bel even je arts in nl. dat je je ongerust maakt over de situatie dan zijn ze wel bereid om een uitgebreide screening nogmaals te doen.
het beste

bedankt voor jullie reacties!
Ik heb inmiddels ook gesproken met mijn eigen verloskundige in Nederland en een bevriende gyneacoloog. Beiden vinden het een beetje vreemd dat met een 'gewoon' echoapparaat zomaar een dergelijke semi-diagnose wordt gesteld.   Blijkbaar zien ze dat soort afwijkingen met een  doppler-echo apparaat, en niet een standaard. Voor de zekerheid ga ik volgende week vrijdag in het ziekenhuis in Nederland nog wel langs de gyneacoloog.
Ik hou de moed erin, voel de baby lekker draaien in mijn buik, nog even een paar weekjes genieten. Ik wil mijn laatste weken hier niet door laten bederven.
groetjes,
yvette (35,2 wk)

Terug
Bovenaan