wie weet raad na colscopie/pap3a 2keer

A

Anoniem

Guest
 ik weet het even niet meer.. Vorig jaar waren we ervan overtuigd dat ons derde kindje inmiddels al bijna geboren zou worden..
Totdat ik opgeroepen werd voor het bevolkingsonderzoek.
Ach ja dat moet iedereen, maar toen na drie weken ineens de huisarts op mijn antwoordapparaat stond kreeg ik toch de kriebels.
bij de gyn werd eerst een biopt genomen. Daaruit bleek cyn3 (wat de termen allemaal betekenen weet ik niet goed).
Al met al werd ik in oktober 2006 onder plaatselijke verdoving (echt NIET leuk) geholpen aan de ernstige dysplasie zoals hij het noemde. een zogeheten lys behandeling. De uitslag daarvan was dat het dieper zat als ze dachten maar dat alles weg was waarchijnlijk, ik mocht wel zwanger worden, maar misschien ook niet en misschien moest uiteindelijk mijn baarmoedermond verwijderd worden HOE BEDOEL JE ONDUIDELIJK VOOR IEMAND DIE ALLEEN DE EERSTE WOORDEN HEEFT VERSTAAN EN DAARNA DE KINDERWENS EIGENLIJK AL ZAG WEGEBBEN
In overleg met de huisarts hebben we toen besloten te wachten, het zou toch allemaal wel goed zijn.

Op 6 feb dit jaar moest ik weer voor een uitstrijkje. De gyn gaf al aan dat het best wel eens zo kon zijn dat ze niet alles hadden verwijderd omdat de patholoog had gemerkt dat het ook in de verticale cellen??? zat.
en ja hoor, weer pap3a. nu sprak ik alleen zo'n assistent en die heeft gewoon een afspraak gemaakt. ze wist niet eens dat ik voor de 2e keer moest.
Ik heb miljoenen vragen maar mijn grootste is:   Wat moet ik doen? Dinsdag wil hij gaan snijden maar aangezien ik heel lang bloed is zwanger worden daarna maanden geen oplossing, en uberhaubt wat haalt hij weg?

Kan ik zwanger worden terwijl die cellen er zitten of is dat schadelijk?
Ik weet het niet.

Is er iemand hier die het heeft meegemaakt en nu ouder is?

alvast bedankt
ciska

Hoi Ciska,

Wat ontzettend vervelend allemaal zeg! Loop zelf ook al zo'n 1 1/2 a 2jr bij de gyn ivm pap2a (is dus gelukkig minder erg dan 3a).  Ook bij mij werd dit ontdekt via het bevolkingsonderzoek, na 1/2 jr. weer 2a en doorverwezen naar de gyn. Hier werd bij mij toen ook direkt een biopt weggehaald, weer uitslag 2a (maar iets minder gunstig, met nog een aanhangsel erbij 2a + iets, ben vergeten wat). Kon vlgs. de gyn wel zwanger worden, daar hij nog niet echt iets had gedaan, hij vroeg mij wat ik wou, hij twijfelde zelf nl. (gezien onze kinderwens o.a.) of hij nu al direkt zou opereren of niet, het is bij mij nl. al zo'n 1 1/2 a 2 jr. constant en wordt niet erger, en is (nog) geen 3a. Natuurlijk zei ik toen uitstellen! Direkt gestopt met de pil en ja hoor, maand later zwanger! Pfff... gelukkig! Moet half jaar na mijn zwangerschap  weer terug voor controle, bah.
Verder ken ik ook iemand die 3a had, ook via laser en daarna operatief baarmoederhals weggehaald. Voor controle weer terug naar de gyn, die niet zo leuk nieuws had ivm hun kinderwens, dit zou op natuurlijke wijze zeer moeilijk worden, daar  er (bijna) geen  baarmoederhalsslijm  was om het eitje in te laten nestelen. Goede nieuws is gelukkig dat ze op dat moment net wist dat ze zwanger was!! Dus ook direkt zwanger op natuurlijke wijze....
Hoop dat je iets aan deze ervaringen hebt en wens je ontzettend veel succes en gezondheid!

groetjes,
xx Roos xx (juli forum)

Hey Cisca,

Ik ken je probleem, ik loop al vanaf mijn 17e bij de gyn met iedere keer afwijkende uitstrijkjes alleen bij mij varieerden ze iedere keer, de ene  keer 2 de andere  4 ik ben inmiddels 2 keer geopereerd allebei een lysconisatie wat  ze overigens bij mij onder volledige narcose hebben gedaan. De laatste keer was oktober vorig jaar en ik kreeg in december groen licht om voor nummer 3 door  te gaan. Ik heb in januari een miskraam gehad maar de gyn denkt niet dat het door de operatie komt maar gewoon niet goed ingenesteld.  

Ik ben voor  onze eerste geopereerd en werd zonder problemen zwanger, wel heb ik hele strenge controle gehad om te voorkomen dat ik een vroeggeboorte zou hebben.

Inmiddels ben ik 2 gezonde dochters verder en bij de tweede zwangerschap was mijn uitstrijkje iedere keer (om de 3mnd) 3b en heb er bewust niets aan laten doen.

Ik moet in april weer op controle om te kijken hoe mijn uitstrijkje dan is. Ik hoop dat ik dan ook een kloppend hartje zie maar dat is echt hopen  want mijn nod is 14 of 15 maart.

groetjes Daantje

zo ik ben weer terug.
De gyn heeft uiteindelijk weinig gedaan. 2keer een biopt genomen  waarvan 1 zo diep mogelijk, We zijn heel duidelijk geweest in onze derde kinderwens, maar die gyn is wat mat geworden na al die vrouwen in zijn loopbaan geloof ik...
Uiteindelijk besloot hij dus niet verder te snijden maar eerst de uitslagen af te wachten en daarna kan hij groen of rood licht geven.
Hij was ook erg makkelijk over over k.i want dat kan dan nog wel....alsof ik daar op zat te wachten.
Na deze uitslag gaan we toch voor een derde..mits deze niet heel afwijkend is natuurlijk. het is niet schadelijk voor het kind en niet dodelijk voor mij nog...Kan natuurlijk wel in een x aantal jaar, maar na de derde willen we toch geen kinderen meer (zeg ik nu)
10 dagen wachten...moet volgende week de boze opoe  nog even afwachten en dan kunnen we na de uitslag aan de slag..Mits het bloeden dit keer eerder stopt. ben volgens de gyn nogal een bloeiertje en een groeiertje (hoe bedoel je ben geen 3 meer...)

Nou hopen dat het bloeden snel over is en je uitslag niet tegenvalt. Is echt geen fijn gevoel al die onderzoeken. Bij mij hebben ze mijn baarmoedermond ook nog 2x bevroren voor dat ze een operatie hebben gedaan. Dat hebben ze bij jou overgeslagen dan?

xx

bevriezen voor operatie? Algehele narcose? Daar hebben ze in het diak in utrecht echt nog nooit van gehoord geloof ik. Mijn zus is ook een keer geholpen aan pap3a maar ook onder algehele narcose in zeist.
Volgens de gyn komt dat doordat ze dan nog niet de nieuwste apparatuur hebben.
Nou geef mij dan maar een oud ziekenhuis want van zo'n grote spuit  voor de plaatselijke verdoving word je echt niet blij.

Gelukkig snapt mijn huisarts wel dat ik een angsthaas ben n heeft me een paar oxozepam gegeven.
ik zie het wel. heb nu zo'n heerlijk ongesteld gevoel....

Terug
Bovenaan