wie weet wat een combinatietest is

A

Anoniem

Guest
hallo, ik belde net de verloskundige voor en eerste afspraak met 9 weken,ze vertelde me eerst een echo te moeten maken, en wel te verstaan een combinatietest!!!
ik vroeg wat dit inhield maar dta hoorde ik wel bij de echo, maar deze is pas 26 oktober.

ben erg benieuwd hoe dat bij jullie gaat, eerste echo, of eerst naar de verloskundige..

en/of iemand weet waar de combinatietest voor staat en wat dit inhoud.

liefs starcy
5 weken zwanger

een bloedonderzoek waarbij onderzocht wordt of er bepaalde stoffen in het bloed van de moeder aanwezig zijn. daarnaast krijg je via een echo een nekplooimeting. De uitslagen daarvan worden gecombineerd en vergeleken met bepaalde normen. Wat je aan uitlsag krijgt is de kans dat je kindje bepaalde afwijking kan hebben. let wel het is dus een kans en zegt verder niets over de werkelijk gezondheid van je kindje. het kan je een schijnzekerheid bieden.

Wat je jezelf moet afvragen is wat wil je doen met en eventuele negatieve uitslag. En pas dan moet je jezelf de vraag stellen of je een dergelijke kansberekeningsonderzoek wil doen.

Miep

belachelijk trouwens dat de verloskundige je niet eerst uitlegt wat zo'n test inhoudt. Dat hoort ze wel te doen, wat jij beslist uiteindelijk of de test wel of niet wilt doen.

Het is inderdaad een test dmv echo en bloedonderzoek om te kijken of je een verhoogde kans op een kindje met een afwijking hebt. Ze mogen deze alleen volgens mij niet doen zonder dat jij er zelf voor gekozen hebt, omdat je deze zelf moet betalen. (wordt niet vergoed door de verzekering als er geen verhoogde kans uitkomt) Ik zou voor de zekerheid toch even bellen of het niet gewoon de termijnecho is die je krijgt, want ik kan me niet voorstellen dat ze zoiets gaan doen zonder dat ze je uitgebreid geinformeerd hebben over wat het inhoudt.
Als dat toch zo is vind ik het belachelijk dat ze je niet zelf de keus laten of je dit uberhaupt wel wilt, want misschien wil je het wel helemaal niet weten. Ik ben benieuwd.

groetjes Danique
31w2d

Het volgende vond ik nog:

Beter alternatief: combinatietest voor risicoselectie op  Down Syndroom
Inmiddels is er volgens de Gezondheidsraad  een aanmerkelijk beter alternatief voor risicoselectie op  DS: de  combinatietest in het eerste trimester.
Deze test bestaat uit de echoscopische Nuchal Translucency (NT)  meting, ook wel nekplooimeting genoemd  (bij 11-14 weken zwangerschap) en een vroege (bij 10-14 weken zwangerschap) bloedtest (serumtest).
Mits aan een aantal voorwaarden van kwaliteit is voldaan kan de kansberekenende echoscopie worden gecombineerd met de routine echo in het eerste trimester van de zwangerschap.
Uitkomsten van kansberekenende  tests zijn nooit volledig betrouwbaar. Er is een kans op een fout-negatieve uitkomst (de zwangere maakt zich onterecht geen zorgen). En er is  een kans op fout-positieve uitkomst (de zwangere maakt zich onterecht wel zorgen). Deze zogenaamde 'testkarakteristieken'  zijn voor de combinatietest aanzienlijk beter dan voor de tripletest.

Op 30 juni 2006 is het tarief door de overheid goedgekeurd.
Als u 36 jaar of ouder bent of als u een medische indicatie hebt vallen alle onderdelen van  prenatale screening onder de basisverzekering. Dit betekent dat deze kosten door de verzekeraar vergoed worden.
ls u jonger bent dan 36 jaar zonder medische indicatie vallen de counseling en de 20 weken echo onder de basisverzekering. De combinatietest valt niet onder de basisverzekering.

hallo,
ik heb inderdaad vanmiddag maar ff de verloskundige nog eens gebeld, deze zei dat ik een stagaiere aan de lijn had gehad en dat ik inderdaad gewoon een termijn echo krijg, en daarna afspraak bij de verloskundige om een combinatietest te bespreken.

het is nu duidelijk, ze had me alleen wel verkeerd geinformeerd.

liefs starcy

Nou daar zit je dan maar mooi even mee, met zo'n stagiere....

iig ben je kennelijk ook 36 of ouder, en dan heb jhe recht op die test en het is iderdaad goed om daar over na te denken.

ze nemen dan bloed af en meten de nekplooi van het babietje. meestal zo rond de 12 weken. Het resultaat is een kansberekening en geeft dus een indicatie aan.

bv ik had een kans van 1 op 2500 dat ik een downsyndroom-babietje krijg. Dat is uiteraard een hele kleine kans, maar toch zou het zo kunnen zijn dat ik toch die éne kans heb en toch een babietje met down-syndroom krijg.

Om zeker te weten moet je dan een vruchtwater-punctie doen, maar die heeft een nadeel: namelijk een kans op miskraam.

bovendien met al deze resultaten moet je je zelf afvragen wat je wilt:

als je het kindje zowiezo wilt laten zitten hoef je zeker de vruchtwaterpunctie gewoon niet te doen, dan slaat dat nergens op en brent het onnodig risico voor je kindje met zich mee. Maar ook de combinatietest kan je al aan het schrikken maken: stel je voor dat je een kans van 1 op 50 hebt. dan heb je nog steeds 49 "goede"kansen....

als je persé géén kindje met downsyndroom wilt, dan doe je gewoon alle testen.

Ik zelf heb wel de combinatie test gedaan maar niet de vruchtwaterpunctie. omdat ik zowiezo geen abortus zou willen laten doen vanwege een kindje met downsyndroom.

Maar dat is voor een ieder anders, en elke keuze kun alleen jijzelf maken. lastig hoor!

succes met alles!
marjo 19wk 3 dagen

Marjo,

tegenwoordig krijgen ook moeders onder de 36 de combinatietest aangeboden. Ook als er geen verhoogde kans is vanuit eerdere kindjes met afwijkingen of kinderen met afwijkingen in de familie.

Ik vind persoonlijk dat er te gemakkelijk tegen deze testen aangekeken wordt omdat het niet schadelijk zou zijn.

Bij   mijn vorige zwangerschap kreeg ik 'm aangeboden, en nu eigenlijk niet maar werd (inderdaad vanwege de leeftijd) gevraagd of ik direct de vruchtwaterpuntie of vlokkentest wil. Pas daarna kwam de combi test aan de orde.

Ik heb alles afgeslagen. Kansberekeningen geloof ik niet in en ik kan nooit een kindje weg laten halen. Dit is mijn persoonlijke gevoel en ik oordeel over iemand die daar wel voorkiest. Want ook een dergelijke keuze is vreselijk moeilijk.

Iedereen sterkte met het beslissen over het wel of niet ondergaan van bepaalde onderzoeken.

Miep

hoi Miep,

voor zo ver ik weet krijg je hem onder de 36 niet vergoed, behalve als er inderdaad een medische reden is om aan te nemen dat je een verhoogde kans hebt.

ik zelf vind eigenlijk dat iedereen de combinatietest aangeboden zou moeten krijgen ( die wil natuurlijk)en alleen met  een verhoogd risico
 vruchtwaterpunctie. ( dat wil zeggen vergoed dus).

en zopals ik ook al zei: heb je helemaal gelijk: als je zeker weet dat je je kindje wilt behouden kun je al die testen gewoon overslaan.

ik persoonlijk had nog al wat druk van anderen
m mij heen om een vruchtwater punctie te laten doen, wat ik absloluut niet wilde. Daarom heb ik wel die combinatie test gedaan, een beetje om de gemoederen te sussen.

maar goed, het is ieders persoonlijke beslissing en je moet er vooral niet mensen op gaan aanvallen en veroordelen.

groetjes

Terug
Bovenaan