Wie woont er ook in Belgie en weet net dat je zwanger bent???

Hallo!

Ben eigenlijk benieuwd of er momenteel meer Nederlandse dames op dit nl forum zitten die net als ik wel in Belgie wonen???

Zijn jullie in behandeling in Belgie??

Ik heb in iedergeval donderdag afspraak met dokter om bloed te prikken en dan te bespreken hoe en wat verder, maar weet niet goed wat me te wachten staat...
Wordt je dan door dokter doorgestuurd naar gyn/verloskundige voor echo???

Hoor het graag van jullie!

Liefs een op een roze wolk levende Sam!!!
 
Hey Sam!

Van harte gefeliciteerd met het wondertje in je buik !!!

Op papier ben ik ook Nederlandse, maar ik ben geboren en getogen in België dus zo veel Nederlands is er niet meer aan bij mij en ons kindje zal dan ook een echt Belgje worden .
Maar ik ga dus ook in België naar de gyn en kan je dus wel wat info geven.
Als je naar de huisarts gaat, geeft die normaal gezien al wat algemene info en als je nog geen eigen gyn hebt zal hij/zij je wel wat adresjes geven, maar je mag er ook altijd nog eentje zelf kiezen.
Je maakt dan zelf een afspraak met die gyn. Bij mij was de eerste keer rond 6-7 weken en ik kreeg toen gelijk een echo.
Sinsdien ga ik maandelijks op controle en krijg ik ook iedere keer een echo (heel wat vaker als in NL dus). Het wijst zichzelf eigenlijk allemaal wel uit.

Groetjes,

Erika

 
Goedemorgen Erika!

Hartstikke bedankt! Ik hoop dat ik volgende week donderdag dan echo krijg, zou ik heel leuk vinden!!! Ben dan in zevende week!

Hoever ben jij??

Ga snel naar mijn werk!
liefs
 
Hoi Sam,

Ik ben Kirsten en ben Belgische. Zo te lezen zijn ertoch wel wat verschillen tussen Nederland en Belgïe, toch qua opvolging van een zwangerschap.
De meeste vrouwen hier gaan als ze ongeveer 9 weken zijn voor de eerste keer naar de gyn..
Bij mij heeft de huisarts de eerste maal bloed geprikt om zo te kunnen zien hoe ver ik was. Dan kon ik een afspraak met de gyn. maken. tot je ongeveer een week of 30 bent ga je elke maand ( en ik krijg ook elke keer een echo, moet maar voor 3 betalen) nadien is het ongeveer om de 2 à 3 weken. Zo is het toch bij ons, kan misschien zijn dat het in andere delen van het land anders is. De nekplooimeting en de tripletest worden bij ons eigenlijk automatisch gedaan. Als je het niet wil kan je dat natuurlijk ook wel zeggen. De nekplooimeting is rond de 12 weken en de tripletest rond de 16 weken.
Als er nog iets is wat je wil weten vraag maar gerusr niet dat ik een expert ben en alles weet maar het is nu mijn derde zwangerschap (vierde als je een miskraam neerekent) dus ik ben al dikwijls genoeg bij een gyn. geweest.
Groetjes en geniet met volle teugen van je zwangerschap,
Kirsten
 
Hoi,
Ook ik ben Nederlandse en woonachtig in België. Dit is mijn tweede zwangerschap en ik ben nu 12 weken. Inderdaad rond een week of 8 ga je naar de gynacoloog en krijg je vaak een inwendige echo, omdat er uitwendig weinig te zien is! Daarna kom je iedere 4 weken en heb je gewoon uitwendige echo's. Verder is er een groot verschil met Nederland wat de bevalling betreft, ook al ben je nog lang niet zo ver. Maar als je wilt krijg je dus pijnstillers, bv in de vorm van een ruggeprik. En die krijg je niet zomaar in Nederland. Verder zal het ongeveer hetzelfde zijn.

Fijne zwangerschap!!
 
Hallo,

ik ben volbloed Belgische, vergelijken met de Nederlandse manier van werken kan ik niet. Maar ik heb de indruk dat we hier meer in het ziekenhuis bevallen, onder begeleiding van een gynaecoloog. In Nederland wordt eerder gewerkt met vroedvrouwen en verloskundigen, niet?

Kies gewoon rustig een gynaecoloog. Als je van plan bent om in het ziekenhuis te bevallen, surf dan eens naar de websites van ziekenhuizen in de buurt, je vindt er vaak uitgebreide uitleg over de kraamafdeling en gynaecologen. (Bij mij stonden er zelfs fotootjes van de verschillende gynaecologen, zodat je op voorhand al eens ziet hoe hij/zij er uit ziet...)

Groetjes Eva
 
Hallo allemaal!

Bedankt voor de leuke en interessante reacties, heb er echt iets aan gehad!! Thanks!

Ben vanochtend bij huisarts geweest, vervangende van andere, wat een broekie.. maar goed hij heeft bloed getrokken en wat andere dingen genoteerd.. Hij vroeg helemaal niet wanneer laatste regels waren, heel vreemd...
Nu volgende wk donderdag terug en plan van aanpak doornemen. Had gevraagd wanneer eerste echo en hij gaf idd aan rond wk 9 - 10 dus dat duurt nog ff... helaas
Was net half uur thuis en toen belde hij was idd vergeten datum laatste regels te vragen...
Heb ook namen van gyn genoteerd dus zal zo eens gaan surven op het net..

Iedereen goede zwangerschap!

liefs
 
Hoi,

Ik ben niet belgische maar ga in het uz-leuven bevallen omdat ons kindje een afwijking heeft en de nodige zorg nodig heeft die ze hier niet hebben[ bezuinigingen ofzo iets]

gr monique
 
Terug
Bovenaan