wie zijn hier de [zelfstandige] ondernemers

A

Anoniem

Guest
Naar aanleiding van het nieuws van vandaag: De Staat hoeft niet te zorgen voor een zwangerschapsuitkering voor zelfstandig werkende vrouwen vroeg ik mij af hoe het nu met de ondernemers gaat?

Ik ben ontwerper (zzp-er), werk drie dagen vanuit kantoor en als het nodig is verder thuis. Stijn is op de crèche als ik op kantoor ben. Nu ik in drie dagen mijn centen moet verdienen vind ik dat aardig tegenvallen.
Sinds mijn zwangerschap (geen verzekering of WAZ!!!) is de kraan aardig dichtgedraaid. Tot Stijn geboren werd (33wkn) heb ik doorgewerkt en daarna van huis uit maar op een héél laag pitje. Omdat ik al die maanden moet overbruggen en nu maar die dagen werk blijft het belabberd met de financiën. Dat is een slechte stimulans, blehhh. Hoe gaat het bij jullie?

Hai toulouse,

Bij toeval kom ik op dit forum en ik zie jou berichtje staan en ook ik ben financieel behoorlijk achteruit gegaan, Ik ben freelancer en ben wel voor arbeidsongeschiktheid verzekerd. Alleen die betaalt de 1e 2 jaar niet uit bij zwangerschap. Ik heb nog tot week 34 gewerkt wat niet echt top was. Hele dikke buik , hittegolf en veel slepen (ben fotograaf). na mijn bevalling (keizersnede) duurde mijn herstel wat langer en mocht ik natuurlijk niet sjouwen dus heb de eerste 5 maanden minimaal gewerkt . Ik ben nu alles weer op poten aan het zetten maar gaat nog best langzaam. Financieel zijn we dus behoorlijk achteruitgegeaan. Gelukkig schoonouders die willen oppassen dus dat scheelt kosten. Ik heb het nog geprobeerd aan te kaarten bij de verzekering te krijgen omdat ik het discriminatie vind. En mannelijke zelfstandige die zijn been breekt krijgt wel betaald. Natuurlijk is zwangerschap geen ziekte maar nu wordt het voor vrouwelijk werknemers wel heel onaantrekkelijk gemaakt. Kinderen en werken moet kunnen vindt men in de politiek maar blijkbaar niet als je als zelfstandige werkt! Daarnaast moet je voor de belastingdienst ook een aantal uur draaien per week als zelfstandige anders zien ze je niet meer als zelfstandige en kan je naar de extra aftrek fluiten. Ik werk nu tussen de 2 en 4 dagen per week (afhankelijk van de opdrachten) . Dus hier ook wat financiele kopzorgen. Voor mijzelf wel afgesproken dta ik na de zomer (dan is mijn dochtertje 1 jaar) er flink aan ga trekken om de omzet toch weer op te krikken.

Pfff een heel verhaal..maar het heeft mij behoorlijk dwarsgezeten (en nog) dat het voor vrouwelijke ondernemers die ook kinderen willen het zo moeilijk maken . (mijn verzekering zei doodleuk dan wacht je toch 2 jaar....yeah right of alles zo te plannen is en waar bemoeien ze mee)

Zoooo nooit op dit forum geweest en toch even flink mijn gal gespuwd..;-)
Wat doe jij trouwens voor werk?

groetjes
Maria

Nou Maria, welkom!!! Lekker hè, zo’n forum?! Je kan er altijd je ei kwijt...
Dus als je zin hebt, kom lekker meebeppen. Ennuh, we houden hier erg van foto’s dus dat komt goed ui!

Het is tegenstrijdig wat de overheid graag wilt. Vrouwen moeten werken, voor de kinderen zorgen, zelfstandig zijn... liefst alles.Dat levert een hoop dilemma’s op. Los van de financiële kwestie dan. De overheid kan niet voor alles opdraaien maar er mag wel eens bij stil gestaan worden dat het keihard werken is na je zwangerschap. Niks verlof, uitkering, extra dagen, vakantie dagen erachter aan plakken en meer van dat soort... NUL dagen krijgt de ondernemer!

Zo, dat is eruit, geen klagen hoor maar wel even opluchten.

Terug
Bovenaan