Wie zitten er allemaal in de ZW en wat zijn de klachten?

A

Anoniem

Guest
ben zo benieuwd, hoor best veel om me heen dat vrouwen eerder stoppen met werken.

Hoi Lizette,

Ik ben nu 20+1 weken zwanger en ga nu de 10e week ziektewet in. Ik mag voor mijn bevalling ook niet meer gaan werken.

Ik ben overmatig misselijk en als ik me niet rustig houd dan gooi ik alles eruit.
Bij mijn eerste heeft dit (gelukkig iets minder heftig dan nu) tot aan mijn bevalling geduurd. Door de aanhoudende misselijkheid ben ik zo ontzettend uitgeput dat de vk het onverantwoord vindt dat ik ga werken.

Bij mijn eerste heb ik met 28 weken weeen gehad en heb ik uiteindelijk 6 weken volledige bedrust moeten houden om een vroeggeboorte te voorkomen. Omdat de kans daarop nu weer net zo groot is mag ik niet meer werken. Mijn lichaam geeft aan dat het niet gaat en als ik dat negeer dan kan het deze keer weleens verkeerd aflopen.

Het heeft zeker 8 weken geduurd voordat ik het een beetje los kon laten. Ik heb er erg veel moeite mee gehad dat ik niet meer mag werken. Ik voelde me zwak en schuldig en ik wilde graag werken. Natuurlijk wil ik geen risico's nemen maar ik vond/vind het erg moeilijk.

Syl

Hoi!

Ik ben 16 weken zwanger en  ruim 3 weken in de ziektewet. Ik heb ook erg last van misselijkheid, vooral na inspanning. In eerste instantie heb ik geprobeerd (rustig) door te werken, veel te pauzeren en regelmatig een vrije dag te nemen om uit te rusten. Maar ruim 3 weken geleden werd het zo erg dat ik niets meer binnen kon houden en bijna uitgedroogd raakte. In bed blijven liggen was de enige oplossing. Na verloop van tijd knapte ik weer wat  op en sinds vorige week probeer ik  voorzichtig  weer te beginnen met werken (af en toe een paar uurtjes), maar ik merk dat ik daar  langzamerhand weer zieker van word.  

Het kost mij ook heel veel moeite om het te accepteren. Ik voel me  heel erg schuldig dat ik ziek ben, eigenlijk precies wat Syl hierboven ook schreef. Omdat ik op een zeker moment na twee weken bedrust weer redelijk opgeknapt leek, heeft de verloskundige tegen mij  gezegd dat ik nu moet gaan proberen een balans te vinden tussen (een beetje) werken en voldoende uitrusten, maar dat is erg moeilijk. Vandaag ben ik bijvoorbeeld weer spuugmisselijk en compleet uitgeput (heb vandaag nog niets  binnen kunnen houden), gisteren ben ik waarschijnlijk iets te lang doorgegaan met werken.  Ik weet dus nog niet hoe het verder zal gaan. Ik hoop uiteindelijk wel weer te kunnen werken, al is het maar bijvoorbeeld 50%, maar ik begin me nu heel langzaam te realiseren dat de kans bestaat dat zelfs dat niet gaat lukken.

Groetjes, mfp (die nu heel snel weer naar bed gaat!)

Hoi Lizette,

Ik ben nu 23,5 weken zwanger van mijn eerste en zit sinds 2 weken voor halve dagen in de ziektewet. Dit omdat k ontzettende last van Zwangerschaps Ischias heb. Als ik niet rustig aan doe, kan ik amper lopen. Nu gaat het al wat beter en hoop toch weer binnenkort hele dagen te werken. Maar alleen als het kan. Want anders blijf ik tot de zwangerschapsverlof halve dagen werken.

Liefs,

Danielle

Ik ben 18 weken zwanger van de 2e en moet binnenkort stoppen omdat ik een hartafwijking heb en me niet teveel mag inspannen. Bovendien mag ik nu absoluut mijn medicijnen niet innemen vanwege gevaar voor de baby. Bij de 1e zat ik al met 8 weken thuis, maar deze keer heb ik minder last.

Omdat mijn hartafwijking niet door de zwangerschap veroorzaakt is, betaalt het UWV de uitkering niet en moet mijn werkgever ervoor opdraaien. Die is dus niet blij en maakt 't mij flink lastig, maar ja, de wet beschermt me gelukkig!

hallo,

Ik ben van het oktoberforum 2005 en ben ondertussen al bevallen van een zoon.

Maar ik was ook  vanaf week  16 in de ziekewet tot 6 weken voor de bevalling...

Ik heb het ook niet fijn gevonden omdat je wel wilt werken maar niet kunt..
ik heb de eerste weken ook erg veel overgegeven en was gewoon uitgeput op een gegeven moment.
Via de bedrijfsarts voor 3 weken in de ziektewet gegaan en toen ging het wel weer...'s maandags zou ik weer aan het werk gaan(in de zorg) maar zaterdagsavonds  daarvoor  kreeg ik een acute  blindedarmontsteking...(was toen 19.5 weken)
ook geopereerd maar daar zijn we dus nooit meer boven op gekomen...erg moe geweest de hele verdere zwangerschap

Het is gewoon erg vervelend dat het niet meer kan, maar denk aan je zelf!
Nu heb ik nooit problemen gehad met me werk. (was veel begrip!)
Nu loopt mijn verlof aanstaande maandag af en heb besloten om met werken helemaal te stoppen omdat ik nog niet genoeg op krachten ben.En heb mijn baan opgezegd...Ik wil niet weer in de ziektewet.Wil met de tijd wat dichterbij huis wat zoeken daar mijn baan 45 kilometer verderop was.

Sterkte er verder mee allemaal!!!!

groetjes Maaike22

Hallo,

Goed om te lezen dat ik niet de enige ben. Ik voelde mij al zo schuldig.
Ik zit inmiddels 4 weken voor 50% in de ziektewet. Ik ben nu 19 weken zwanger.
Mijn bloeddruk is wat aan de hoge kant, en het ziekenhuis wil hierin geen risico's nemen. Elke keer als ik weer op controle gaat is het weer spannend. Want als mijn bloeddruk naar de 100 stijgt dan zit de kans erin dat ik moet worden opgenomen. Veel trek heb ik hier dus niet echt in.
Ik merk wel dat ik de halve dagen wel lekker vindt. Want hele dagen is aan de zware kant op dit moment. Zeker omdat ik ook nog 2 uur heen en 2 uur terug moet reizen van mijn werk.

Maar de reden waarom is natuurlijk wat minder.

Prettig om te lezen dat ik dus niet de enige ben.

Groetjes,
Danielle

Terug
Bovenaan