Wiebe heeft KMA

Hoi,
Wiebe heeft Koemelkallergie, is gebleken uit het bloedonderzoek. Dus, ja, is het gaan zoeken he, maar we willen toch wel fruithap gaan bijgeen. Hij krijgt al groente. Maar nu willen we fruit bijgeven zodat hij minder melk drinkt en dus de kans op reactie ok minder is.
Heeft iemand hier ervaring met kma en hebben jullie nog tip, ze zouden zeer welkom zijn.

grtjs, Bea
 
Hoi Bea,

Ik heb het in je andere draadje ook al gevraagd hoe oud Wiebe nu is ivm bijvoeden. Als hij al KMA heeft dan is het ook heel goed mogelijk dat hij ook voor andere voedingsmiddeln allergisch is of een allergie gaat ontwikkelen de kans dat hij meerdere allergieën ontwikkeld is groter als je al voor de 6 maanden met bijvoeding begint, dit ivm met nog niet voldoende volgroeide darmpjes.
Als je de groente en fruit geeft is de kans aanwezig dat Wiebe hier op reageert of gaat reageren. Het is dan ook de bedoeling dat je heel voorzichtig introduceert: de eertse dag 1 lepeltje van een bepaalde fruit of groente soort en de 2e dag een halve portie, de derde dag geef je een hele portie. ondertussen kijk je of er een reaktie op komt zo ja dan stop je met het geven van deze groente of fruit.En wacht je met het introduceren van een nieuwe soort groente of fruit tot de klachten verdwenen zijn. Altijd rekening houden met eventuele late reacties dus neem altijd een paar dagen pauze voor je weer iets nieuws gaat introduceren.
Vraag een verwijzing naar een diëtist zodat zij je hier mee kan helpen, dit is echt belangrij, je wilt niet meer problemen met wiebe dan je al hebt.

overigens geven fruit soorten vaak meer problemen dan groente soorten.
Als ik heel eerlijk ben denk ik dat het beter is te wachten met fruit te introduceren tot Wiebe klachtenvrij is anders zie je het resultaat niet.

Als je zorgt dat hij geen koemelk, soja krijgt dan belast je hem wat dat betreft niet je gaat toch aan de Neocate beginnen. Hij heeft zijn melkvoeding ( Neocate)  echt nog nodig. Om je echt goed te kunnen adviseren is het belangrijk dat ik weet hoe oud hij is.

Groetjes Renée

Groetjes Renée
 
Jep, we zijn aan de neocate begonnen.
Wiebe is 4 maanden. En onze logische reactie was: als we hem nu ook fruit geven, en minder melk, dan kan hij ook minder reageren op eventuele km. Dus, we hebben hem gisteren fruit gegeven, maar vandaag had ik er al spijt van en ik geef het hem vandaag ook niet meer. We houden het alleen bij groenten. En ik denk dat ik ga stoppen met potjes te geven, maar dat ik alleen wortelen ga nemen, zonder aardappelen. Want hij kan dus eventueel ook reageren op de aardappel zei de dokter.
Weet jij mss hoe lang het kan duren eerdat Wiebe klachtenvrij is als hij de Neocate krijgt?
Ik voeg trouwens in zijn laatste fles rijstebloem van Bambux toe, dat mag hij toch hebben? Want ben bang dat als ik dat niet geef dat hij 's nachts nog meer wakker wordt, het is nu al dat we 's nachts 7 of 8 keer moeten opstaan.

Ik zal me ook anders ff voorstellen: mijn naam is dus Bea(26), ik ben getrouwd met Wout(29) en Wiebe is nu dus 4 maand, we hebben al veel met hem meegemaakt tijdens de zwangerschap en erna, dus wij snakken naar rust, echt waar.

grtjs, Bea
 
Ons zoontje heeft ook KMA en het is inderdaad erg lastig met het introduceren van nieuwe voedingen. Met vier maanden heeft hij dit eigenlijk ook nog niet nodig. Bij onze zoon zijn we nu bezig met het introduceren van groentes. We gebruiken hiervoor de potjes van nutricia voor vier maanden en ouder. Deze potjes hebben geen toevoegingen, enkel groente, water en rijst. Op het potje staat ook vermeld dat het product geen allergenen bevat. Ze zijn er in de smaken wortel, sperzieboon, bloemkool en bruine bonen (die laatste lijkt me nog niet zo geschikt). Geef inderdaad een aantal dagen steeds hetzelfde zodat je goed kan observeren of er een reactie optreedt. Bij ons reageerde Fabian bijvoorbeeld slecht op de bloemkool maar goed op de worteltjes en sperziebonen.
Groentesoorten die je zelf kan maken en die geschikt zijn om mee te beginnen zijn bijvoorbeeld witlof en broccoli.

Een dieetist is echt aan te raden voor de komende tijd omdat er ontzettend veel is waar je rekening mee moet houden. Zo mag je het vlees straks bijvoorbeeld niet zomaar in alle soorten boter bakken en is er ook een kans op bijvoorbeeld een tarwe allergie. (brood!) Veel broodsoorten bevatten bijvoorbeeld ook weer koemelk, hier moet je dus ook op gaan letten.

Als laatste: De pap die je gebruikt moet glutenvrij zijn. Van bambix is dit dacht ik niet zo, je kan dan beter de nutrix van nutricia gebruiken, en dan wel weer de blauwe en niet de gele....

Ik hoop dat het allemaal goed gaat, veel succes!

groetjes, Yvonne
 
Hoi,
Ik begrijp niet zo goed waarom jullie zo graag al met bijvoeden beginnen. Misschien denken jullie dat dat ivm. honger nodig is, maar misschien verwar je kma wel met honger. Van kma kunnen ze ook gaan huilen en onrustig zijn(en slapen).
Het is echt beter om pas met een half jaar te gaan bijvoeden. Zoals iemand anders al gezegd heeft: je wilt toch niet dat Wiebe nog meer allergische reacties krijgt. Je schrijft ook dat je wilt gaan bijvoeden om Wiebe zo min mogelijk koemelk binnen te laten krijgen (als ik dit goed begrepen heb). Die nieuwe melk die je gebruikt, daar zit toch geen koemelk in, of wel?
Ik heb mijn dochter destijds echt twee jaar koemelkvrij gehouden. Ook met brood inderdaad en toetjes etc. Zo heb je namelijk de kans dat ze er over heen groeien. Het is belangrijk zo min mogelijk allergische reacties op te roepen. Hoe vaker je een reactie hebt, hoe heftiger de reactie wordt en hoe minder koemelk hier voor nodig is.
Ik wens je overigens veel succes, want ik heb het ervaren als een ware zoektocht. Het is zo moeilijk om te bepalen wat goed voor je kind is. De ene zegt dit, de andere dat. Volg je moederinstinct. Jij kent Wiebe het best.
Ivy
 
Hallo,

Hasse is nu 8 maanden en wij zijn 6 maanden lang op zoek geweest naar de juiste voeding. Bij Hasse was enkel een huidtest voor soja positief, maar toch reageerde zij ook op koemelk. Na zowel nutramigen    als pregomin te hebben geprobeerd, zijn we ook overgestapt naar Neocate en hiep hiep hoera...ons meisje slaapt beter, huilt minder en kan warempel ook lachen!!

Sinds 2 weken proberen we groentepapjes: eerst een weekje aardappelen en wortelen en deze week venkel en dit met groot succes. Op 16 mei moeten we terug naar onze kinderarts en komt er fruit bij.

In blije afwachting,

Wendy
 
Hoi Wendy,

mag ik vragen hoe lang het bij jullie geduurd heeft eerdat ze beter sliep enzo?? Want Wiebe is de laatste week echt slecht aan het slapen. Maar ik denk dat het niet alleen aan zijn kma ligt, maar ook aan zijn sprongetje en we hebben vandaag opeens een tandje ontdekt, gek, want   het was ons nog niet opgevallen en eerlijk gezegd, moet ik vertellen dat ik er ook niet aan gedacht heb dat hij daarom zo ellendig was. Misschien heeft het daar ook wel mee te maken.

En hoe is   het nu met haar? Lust ze de fruitpap??
grtjs, Bea
 
Hoi Beke,

Hasse wordt nog wel eenmaal per nacht wakker en slaapt dan meestal na een flesje vrij snel weer in. Het verschil in slapen is vooral groot overdag. Vroger sliep ze maar een half uurtje in de voor- en namiddag en nu slaa^t ze toch wel makkelijk 1 1/2 uur elke keer.
Deze week was het venkelweek en ze heeft vandaag haar groentepap flink opgegeten en daarna nog een klein flesje gedronken. Benieuwd hoeveel ze morgen zal wegen, want zaterdag is het bij ons weegdag.
Ook Ferre, haar broer van bijna 2 vindt dat hij dan het recht heeft om op de weegschaal te gaan staan. Maar hij mag gerust wat aan zijn zusje geven.
Vandaag ben ik wat zomerkleedjes voor haar gaan kopen. We hadden wel al heel wat kleedjes gekregen om te lenen van meisjes die rond dezelfde periode geboren waren, maar door haar allergie is ze veel trager gegroeid en zijn hun kleedjes nu veel te warm.
Komt Wiebe goed bij?

Morgen gaan we broccolli maken voor Hasse, benieuwd of ze dat ook lust.

Laat nog maar snel iets lezen!!

Groetjes,

Wendy
 
Terug
Bovenaan