Wieg of ledikant?

<p>Hoi allemaal!</p><p>Zoals de titel al zegt: wieg of ledikant? Ik heb al behoorlijk lopen zoeken wat nou de voordelen zijn van een wiegje ten opzichte van een ledikant, maar kom er nog niet helemaal uit. Ik lees vooral dat veel mama's het fijn vinden dat hun kindje de eerste maanden naast hen ligt in het wiegje, maar het ledikant kan je natuurlijk ook naast je bed zetten (mits je daar ruimte voor hebt). <br />Bij onze eerste stond het ledikant de eerste 5 maanden ook naast ons bed, wat heel fijn werkte. Dus vandaar dat ik me afvraag of er misschien een andere reden is waarom mensen voor een wiegje kiezen..</p><p>Onze oudste is nu 2 jaar en ik wil dat ze op haar eigen tempo van een ledikantje naar een groot bed overgaat en niet omdat dat 'moet' omdat de baby uit het wiegje is gegroeid. En om nou én een wiegje, én een extra ledikantje aan te schaffen... </p>

Hoi,
Ik had een wieg en een ledikant, puur omdat ik een wieg mooi vind. De wieg stond naast mijn bed omdat dat makkelijk was.
Een volgende keer zou ik de wieg juist beneden zetten ipv de box. Maar ook weer omdat ik dat mooi vind, niet persé omdat het praktisch is. Al lijkt het me wel lekker om langer geen box te hebben in de kamer :)
Mijn jongste wordt in april pas 2 en 'moet' nu al naar een peuterbed. Hij klimt telkens uit zijn ledikant

Voordeel van een wiegje is dat ze meer geborgenheid voelen. Maar dat kun je ook creëren door bijv.  een babynestje in het ledikant te leggen.  En misschien vind jou kleine het wel prima om in het grote ledikant te liggen. Hier hadden we ook geen wieg, maar lukte het slapen in het ledikant niet goed in het begin. Hebben toen de bak van de kinderwagen de eerste 2 weken als slaapplaats gebruikt snachts en overdag nog wel langer. Dus het ligt ook wel aan je baby wat die nodig heeft. 

Ik heb een extra groot ledikant (70x140), dient ook meteen als junior bed. De eerste 2 nachten gingen wat moeizamer, sindsdien meldt ze zich snachts 1x voor voeding. Ze slaapt gewoon op haar eigen kamer. Ik denk dat het per baby verschilt wat wel/niet goed werkt :) 

Hoi,
Wij hebben ook zowel een wiegje als een ledikant. Ledikant is een doorgroei bedje, dus te groot om naast ons eigen bed te zetten. Vandaar via Marktplaats een wiegje gekocht met alles erop en eraan (matrasje, lakentjes etc). Geen nieuwe omdat ze er maar kort in slapen. Onze kleine is nu overdag aan het wennen in z'n eigen bedje op zijn eigen slaapkamer. Hopelijk kan hij eerdaags daar snachts slapen en verhuisd hij daarheen inclusief zijn mooie brabbel geluidjes ? Overigens had ik achteraf voor een wiegje gekozen wat je ook kan schommelen. Dat vind hij erg fijn, maar kon dus nu niet. 

Wij hebben een wiegje en een ledikant aangeschaft. Onze dochter zou sowieso eerst bij ons op de slaapkamer slapen en ik wilde in eerste instantie een co sleeper aanschaffen.
Totdat ik op Marktplaats een wiegje heel goedkoop zag. We hebben besloten om deze te kopen, ook omdat er een matrasje en lakentjes etc bij zaten en er zaten wieltjes onder. 
Dat vonden we echt super handig, omdat we zo het wiegje heel makkelijk konden verplaatsen. Uiteindelijk heeft onze dochter ongeveer 8 weken bij ons op de kamer geslapen, omdat ze erg veel lawaai maakte en we hielden elkaar wakker. 
Sindsdien slaapt ze in het wiegje op haar eigen kamertje en dan is het wel handig dat je het wiegje zo kan verplaatsen. Ledikant staat ook al op haar kamertje en zodra ze te groot wordt voor het wiegje, zal ze in het ledikantje gaan slapen 

Bedankt voor de reacties! 
Lees een paar keer dat mensen zowel een wieg als een ledikant hebben, maar dat is een beetje het ding, want onze oudste slaapt op dit moment nog in het ledikantje. Dus in de eerste paar maanden zal die niet beschikbaar zijn voor de baby. Ik denk dat ik er gewoon nog een ledikant bij aanschaf en die naast ons bed zet, net als bij onze oudste! Dan kan zij zelf bepalen wanneer ze een groot bed wil en mocht de baby meer geborgenheid willen omdat het ledikant te groot voelt, dan zijn daar ook andere oplossingen voor! Bedankt voor het meedenken! :) 

Hier heeft hij 5 a 6 weekjes  in het wiegje gelegen bij ons op de kamer. Daarna inde ledikant.
Het is maar net wat je zelf  wilt. 
Wij hadden een goedkoop  wiegje gekocht voor de eerste  weekjes en een duurdere ledikant omdat die daar lang in ligt

Terug
Bovenaan