wiegedood

60% van de gevallen van wiegedood wordt veroorzaakt door meeroken of roken van de moeder tijdens de zwangerschap. Dat kan tot gevolg hebben dat de longblaasjes van de baby niet goed ontwikkelen waardoor het ademen plotseling stopt tijdens de slaap en het kind stikt.

De resterende 40% weet men eigenlijk niet zo goed. Het kan komen door: een te hoge lichaamstemperatuur (dus niet te warm aankleden in bed) maar ook verstikking onder dekentjes of een niet goed ventilerend of een te zacht matrasje worden aangewezen als oorzaak.

Dus: niet roken in de buurt van de baby, zorg voor goede kleding in bed, koop een NIEUW matrasje die aan de veiligheidseisen voldoet en je bent een heel eind.

Er zijn ook vks die adviseren om je kind de eerste 3 maanden bij je op de kamer te houden, maar dat is een persoonlijke keuze. Zo merk je het misschien sneller als het kind gaat stikken, maar je eigen nachtrust is ook belangrijk.

groetjes Karen, verpleegkundige
 
wiegendood is dat en baby snachts of in zijn slaap stopt met ademen en niet meer op eigen kracht kan beginnen met ademen. Hij stikt dan. Ik weet dat het iets te maken heeft met dat je een nieuw matrasje moet gebruiken en je mag niet roken bij een baby omdat dat zn longen beschadigd. Missschien kun je het aan je vk vragen?
 
Hoi Nadine,

Wiegendood is echt heel eng vind ik. Ik heb het opgezocht in een recent boek over de eerste weken van een baby. Maar het kan wel optreden tot 1 jarige leeftijd. Ze hebben heel lang niet geweten wat het was, maar pas sinds een jaar of twee begint men te beseffen dat de meeste gevallen door het inademen van sigarettenrook komen. Dit beschadigt de longblaasjes waardoor het teveel energie gaat kosten om in te ademen. Het kan ook komen doordat het kind zn warmte niet goed kwijt kan. Je moet gewoon heel goed opletten de eerste maanden. Het lijkt me echt verschrikkelijk als je je kindje op zon manier moet verliezen.

groetjes Ingrid
 
Roken, een oud matrasje, warmte, en verder komt het wel eens voor dat een kindje sterft en ze weten niet waarvan. Maar als je deze dingen vermijdt maakt je kindje minder kans te overlijden aan wiegendood. waarom ben je daar in geinteresseerd, ben je bang of heb je wel eens iets meegemaakt op dit gebied?
 
dag meiden,

ik wil jullie als eerst hartelijk bedanken voor jullie snelle reactie dat is echt heel lief van jullie, de rede dat ik dit heb gevraagd omdat ik er een keer iets vaags over had gehoord en niet wist wat dat nou precies was en hoe je het kan voorkomen, nu ik het weet ga ik er zeker rekening mee houden wanneer ik bevallen ben, want het lijkt mij het ergste wat er kan gebeuren ik hoop dat de as moeders en de gene die dat al zijn hier rekening mee gaan houden vooral met roken, het is voor sommige heel moeilijk maar als je moet kiezen tussen roken of het leven van je kind dan weet ik in iedergeval wel wat ik kies, al hoewel ik niet rook hoor.

groetjes xxx
 
Terug
Bovenaan