Wiegen op bed voor het slapen

Als kind had ik jarenlang een gewoonte waarover ik nooit iets over lees en hoor. Misschien was ik de enige? Voordat ik ging (kon) slapen ging ik bed zitten, op mijn billen en dan met met onderbenen opzij langs mijn bovenbenen (probeer het maar eens), en mijn handen stopte ik onder mijn knieën. Dan wiegde ik van voor naar achter, terwijl ik liedjes zong, en later meezong met mijn casetterecorder. Ik heb dit gedaan tot mijn17e jaar. En ik ben er zonder moeite opeens mee gestopt. Is er iemand die dit gedrag herkent? Ik vraag me af of het iets te betekenen heeft.Waarom doe je als kind zoiets?

Misschien was dat gewoon een voor jouw goed werkend slaapritueel? Lekker zingen waar niemand je hoort?
De zithouding is een gewoonte die mijn dochter ook eerst had, en we gecorrigeerd hebben. Dus misschien gewoon omdat het alleen op je slaapkamer even wel kon?

Wiegen kan ook duiden op autisme. Maar dan zou je ook andere symptomen hebben.

Ik kan me voorstellen dat een klein kind dat ineens zichzelf naar bed moet brengen, terwijl ze het altijd fijn gevonden heeft met een slaapliedje in slaap gewiegd te worden, dat gedeelte van het slaapritueel gewoon in stand houdt.

Beste F, wat bijzonder. Het lijkt wel een manier van zelfcomfort te zijn. Veel kinderen ontwikkelen unieke gewoontes om zichzelf te kalmeren, ontspannen of een gevoel van veiligheid te creëren, vooral voordat ze gaan slapen. Het wiegen en zingen kan misschien een manier zijn geweest om spanning los te laten en je lichaam en geest tot rust te brengen. Dit soort gedrag is niet ongewoon, al kan het bij iedereen anders uitzien.

Als je je afvraagt of het iets specifieks betekent, kan het interessant zijn om terug te denken aan hoe je je voelde in die tijd. Was het een manier om met stress om te gaan, of gewoon een fijne routine? Het belangrijkste is dat het jou destijds hielp, en dat is helemaal oké. Veel mensen hebben vergelijkbare gewoontes, ook al wordt er niet vaak over gesproken. Je bent zeker niet de enige, denk ik!

Hierbij nog wat artikelen die hier mogelijk nog wat meer over kunnen zeggen:

Groetjes Jetske

Terug
Bovenaan