Wiegje/ledikant

<p><span style="-webkit-text-size-adjust: auto; caret-color: #030303; color: #030303; font-family: 'Open Sans'; white-space: pre-wrap;">Hi! Dit is mijn eerste zwangerschap dus weet niet echt welke producten aangeraden worden. Ik wilde eerst gaan voor de chicco next2me maar ik zie op de Consumentenbond website dat een wiegje/ledikant veiliger is. Weet iemand welk wiegje veilig uit de test is gekomen? Of welk ledikantje? Verder ben ik ook op zoek naar een autostoel, welke is veilig en betrouwbaar? Heel veel dank! </span></p>

Een co-sleeper (zoals die van chicco) is niet per se onveilig hoor. Natuurlijk kun je NOG minder fout doen met een los wiegje, maar een co-sleeper heeft ook zo zijn voordelen, zeker als je van plan bent borstvoeding te geven. Wij hebben voor onze oudste 3-4 maanden de co-sleeper gebruikt, en nu weer met zijn kleine broertje (inmiddels 2mnd). Ideaal!

Als je toch liever een wiegje/ledikant wilt, kun je eigenlijk weinig mis doen; in Nederland mogen alleen bedjes verkocht worden die voldoen aan de veiligheidseisen. Hetzelfde geldt voor autostoeltjes!

Allereerst van harte gefeliciteerd! Ik ben zelf in augustus bevallen na mijn eerste zwangerschap.

Wij hadden een Mozes wiegje gekocht en onze baby heeft daar de eerste dagen in gelegen maar ik kwam er met het geven van borstvoeding al snel achter dat ik dit onpraktisch vond. Voor het Mozes wiegje moest ik uit bed, of toen we hem naast het bed hadden gezet alsnog over de rand het kindje eruit pakken. Midden in de nacht niet ideaal. Wij zijn toen, ook vanwege de groei van de baby, over gestapt op een co sleeper. Ideaal als je borstvoeding geeft maar ook fijn voor je kleintje om te weten/zien dat je er bent (mocht je dit belangrijk vinden in het kader van hechting). Wij zijn erg blij met onze keuze voor de co sleeper. Met het eruit kunnen pakken en terug leggen, niet alleen bij voedingen. Groot voordeel vind ik zelf als er toch nog iets anders is dan een voeding en je er niet elke keer je bed voor uit hoeft maar je kindje snel bij je hebt.

Wat betreft de auto. Wij gebruiken een easy fix met maxi cosi. Voorlopig is een autostoel nog niet aan de orde.

Wij hadden in eerste instantie de chicco next to me. Ik raad m absoluut niet aan. Hij is erg wiebelig. En je krijgt m nooit op de hoogte van je eigen matras. Daarnaast zit er een opstaande rand, waardoor het altijd een wiegje zal blijven ipv cosleeper. 
Wij konden hier niet zonder cosleeper. Onze dochter (en met haar best veel andere babies) sliep de eerste 3 maanden slecht in een eigen bedje of de box oid. Die wilde heel veel nabijheid. Wij hebben de eerste 6 weken mijn bed gedeeld en daarna een andere cosleeper gebruikt. 
Wij hebben een ikea ledikant omgebouwd tot cosleeper. Als je googled op cosleeper ikea hack, dan kom je de tutorials tegen. Het is niet duur, helemaal niet moeilijk en mijn man is er 2 uur mee bezig geweest. Veel stabieler dan de chicco. Maar dat zijn houten cosleepers sowieso. En hij is precies op maat tov jouw bed. Daarnaast kan je kindje er dan zo lang in als je wilt omdat het een ledikant formaat is. Wij zijn na 8 maanden pas overgestapt op een ledikant in eigen kamertje. 
Voor de auto hebben wij de maxicosi pebble geloof ik? In elk geval een modelletje dat er vorig jaar uit gegaan is voor een nieuwere. Je kan de anwb testen nakijken of je stoeltje als veilig getest is voor je 'm koopt. Ik vond de voordelen van i size zeker de extra kosten waard. 

Het ligt ook aan je kind. Ik heb een co sleeper aangeschaft, het leek me praktisch en gezellig. Maar mijn dochter slaapt beter in haar ledikant.

Wij hadden een Chico  next 2 me en I'm. One het juist geweldig. We hadden m vastgezet aan ons bed en ivm reflux stond ie een klein beetje scheef, dat ging juist heel makkelijk. Het geeft nooit onveilig gevoeld. Ze kon niet tussen ons bed en de co-sleeper in komen (wat wellicht het gevaarlijke zou zijn??) en je kan ook onmogelijk over je kindje heen rollen. Met borstvoeding is het ideaal, maar ook gewoon voor de geborgenheid. Ik kon makkelijk even een hand op haar buikje leggen als ons meisje onrustig was en dan kalmeerde ze meteen. Ik kon in bed blijven liggen en zij ging weer rustig slapen. Zou het bij een volgende zeker weer zo doen.

Nou bij ons kantelde de chicco dus scheef als ze wat meer naar de zijkant wurmde. En dan rolde ze zo door met haar gezichtje tegen de zijwand aan. Lekker veilige opstaande rand ja...

Terug
Bovenaan