Wiegje zonder spijlen veilig?

Hallo allemaal,

Wij kunnen een familiewieg overnemen voor ons kindje  maar dat wiegje heeft gesloten zijkanten. Dus geen spijlen of stof voor de ventilatie.

Op sites heb ik gelezen dat dat minder veilig is dan een wieg met spijlen.

Maar is dat dan echt zo gevaarlijk?
Ik wil natuurlijk dat mijn kindje wel veilig slaapt en zo min mogelijk kans heeft op wiegedood ofzo!

Wat zouden jullie doen? Heeft er iemand ervaring met een wiegje met gesloten zijkanten?

Groetjes
Babysweet

Ik heb zelf bij de prenatal een wiegje gekocht en dat is een soort van rieten mand, die is aan de binnenkant ook nog bekleed en is helemaal dicht aan de zijkant.
Maar het materiaal is niet volledig dicht, dus wel ademend.

Ik denk dat het er ook aan ligt wanneer je uitgerekend bent.
Als je kindje midden in de zomer geboren word kan dat inderdaad te warm zijn.
Maar als je kindje in de winter geboren word is het ook weer lekker dat het wiegje zijn warmte beter vast houdt.

Liefs, Larissa

Hoi,
Ik weet wel dat je geen bekleding aan de zijkant moet doen. ivm wiegendood.
Wiegendood ontstaat niet alleen doordat een kindje op de buik ligt en geen adem meer kan halen, maar ook doordat hij/zij tegen de zijkant ligt met het gezicht.
Dit heeft een medewerkster van Prenatal mij verteld!
Ik weet niet of dat ook geldt voor een dichte zijkant (van hout)
Succes!
Anna  

Als ik die keuze kreeg net zoals jou....dan zou ik het wiegje NIET nemen. Ik vind het toch te riskant met die gesloten zijkanten. Wiegendood is idd ook als je kindje naar de zijkant rolt op een of andere manier en dan zou hij/zij tegen die houten plannken aanliggen met zijn gezichtje.

Riet is idd wel adement.....

Ik heb wel een open wiegje zeg maar met stof en ik heb een speciaal matrasje gekocht.

Misschien allemaal onzin, maar ik zou het mezelf NOOIT kunnen vergeven mochte er toch wat misgaan.

Succes met je keuze meid, uiteindelijk moet je die zelf maken.

X Saskia
36.4 wk

Hmm, hoe zit het dan met de wagenbak van de kinderwagen? Daar zit toch ook stof aan de zijkant? Wij hebben een ledikantje voor de baby, maar willen de eerste weken de wagenbak als wieg gebruiken omdat zo'n ledikantje toch wel erg groot is voor zo'n pasgeboren hummeltje....

Groetjes Judith

Ik kan op internet weinig vinden over dit onderwerp, ik heb wel eens vaker naar de regels hierover gekeken, maar je leest alleen maar over de regels die ze stellen voor een ledikantje.
Maar nu keek ik net even op internet en daar kwam ik bij babyzaken ook wiegjes tegen die helemaal dicht zijn aan de zijkant en dit was met hout (dus ook niet ademend). Het lijkt met toch niet dat ze deze mogen verkopen als deze dingen levensgevaarlijk zijn.
Is het niet zo dat dit pas van belang is als je zichzelf kan omdraaien en op zijn zij kan rollen. Een pasgeboren baby kan dit nog niet.
Ik heb op de site www.wiegendood.nl zitten lezen, en daar zie ik dingen waar je op moet letten, maar ook dat wiegendood een samenloop van verschillende omstandigheden is en niet door 1 ding wordt veroorzaakt.
Ik denk dat bijvoorbeeld de kraamverzorgster ook wel aan zal geven wat wel of niet goed is. Hier heb je dan nu niet zoveel aan als je een wiegje wil gaan kopen, maar wel als je bijvoorbeeld de kinderwagenbak wilt gebruiken.
Bij de prenatal hebben ze mij toen (toen kwam ik voor een ander product) verteld dat alles wat zij verkopen aan bepaalde wettelijke eisen moet voldoen en dat ze anders niet mogen verkopen. Ik ga er dan ook maar van uit dat dit zo is.

Groetjes Elise

Terug
Bovenaan