Wil even mijn verhaal kwijt (lang)

Gewoon om mijn hart te luchten...

Bij mijn eerste is BV mislukt, in die zin dat hij nooit de borst heeft kunnen pakken en alleen afgekolfde melk heeft gehad tot ik 10 weken na bevalling ernstig ziek werd en moest stoppen. Daar heb ik het nodige verdriet om gehad.

Nu bij mijn 2e was ik er extra op gebrand om BV te laten slagen. Ze had moeite met aanhappen, maar in tegenstelling tot haar broertje, lukte het haar wel enigszins. Het ging wel moeizaam, vaak opnieuw aanleggen, continue pijn tijdens het voeden, tepelkloven, etc. Heleboel mensen laten meekijken naar aanhappen (diverse verpleegkundige van kraamafdeling, meerdere verloskundigen, vrijwilligster LLL), iedereen vond het er goed uitzien. Na 3 weken doorzetten waren kloven genezen en verdween de pijn. Toen liep de BV best lekker (8 voedingen) en kon ik er ook van genieten. Ik heb echter altijd aan haar techniek getwijfeld, omdat het 'klokkende geluid', slikken en 'open-pauze-sluit' niet herkende. Ze begon met kleine teugjes en ging na TSR niet anders drinken. Maar goed, voor een tijdje hebben we ons gered. Wel was de groei matig, 100 g/week, waardoor ik vanaf week 7 (zonder effect overigens) borstcompressie ben gaan toepassen.

Toen ze 13 weken werd ging het mis. Ze kwam veel vaker, 10-12 keer per dag en opeens ook weer in de nacht (terwijl ze zo goed als doorsliep). Eerst dacht ik regeldagen, later 4-maandendip (en wellicht ook menstruatiedip) en ben stug blijven doorvoeden. Ze is toen ook een kleine 2 weken onrustig en afgeleid aan de borst geweest, dus het leek allemaal wel te passen. Daarna werd ze weer rustig en redelijk tevreden/vrolijk, zoals ik haar ken. Maar die voedingen bleven en inmiddels waren het er 12-14 geworden, overdag om het uur lag ze minstens 30 minuten aan de borst. Desondanks bleek ze qua gewicht steeds meer af te buigen op de (BV)groeicurve.

Toen heb ik de LK ingeschakeld die bevestigde dat haar techniek niet echt goed was. Het aanhappen was redelijk, maar die kleine teugjes niet zoals het hoort. Tips gekregen (o.a. speentje weglaten, wisselvoeden samen met borstcompressie, letten op aanhappen) en hier mee aan de slag gegaan. Maar nu, na 2 weken proberen, is er geen enkele verandering in gekomen. Ze drinkt nog steeds 12-14 keer, 20-40 minuten per voeding, slaapt overdag nauwelijks meer en in de nacht niet langer dan 1,5-2 uur achter elkaar. En ik ben kapot. Ik denk dat ze door haar matige drinktechniek simpelweg te kleine porties drinkt en omdat ze nu (natuurlijk) grotere hoeveelheden nodig heeft, dat we vastlopen...

Eergisteren heb ik mijn grens bereikt, toen ik besefte dat ik al een tijdje helemaal niet van mijn dochter (laat staan van de BV) kon genieten en dat ze een soort 'object' was geworden dat ik plichtsmatig (continue) aan mijn borst had liggen. Hoe goed BV ook is, dat kan nooit de bedoeling zijn. (en dan heb ik nog niet eens over mijn zoontje van 2 die ernstig aandacht tekort komt de laatste weken!)

Afgezien van de nachtvoedingen ben ik nu gestopt met live voeden overdag, ik kolf nu (aangevuld met KV omdat ik simpelweg niet genoeg gekolfd krijg) en krijgt mijn meisje de fles. Dit heeft me de ademruimte gegeven waar ik naar snakte. Ze komt nu om de 3 uur voor een flesje, slaapt een stuk meer (en beter) en heeft zich vannacht maar 1 keer gemeld (ipv 3 keer). Ze is ook een stuk tevredener en rustiger, merk ik. En ik heb de puf om weer echte aandacht aan beide kinderen te geven.

Maar mijn hart bloedt... Ik zie niet in hoe ik haar toch weer geheel (en tevreden, goed groeiend etc) aan de borst kan krijgen (naast de zorg voor mijn oudste, huishouden en 3 dagen in de week werken) en het voelt dus als een hoofdstuk dat ik definitief moet sluiten. En dat doet pijn, heb toch het gevoel dat BV toch weer een beetje mislukt is, had zo graag willen geven totdat IK er aan toe was om te stoppen. En niet weer door omstandigheden gedwongen om een keus te maken die ik liever niet wil. Ben verdrietig en teleurgesteld (en jaloers op de vrouwen die maanden BV-plezier hebben).

Hoi karin

Ik snap dat je je heel rot voelt. Als je graag bv wil geven maar het lukt niet. Maar ben vooral heel trots op jezelf dat je er echt alles aan hebt gedaan om het te laten lukken. Probeer je er bij neer te leggen dat je nu gaat stoppen, lijkt me beter voor jou en je kinderen. Kv is een goed alternatief en al je kindje straks weer een gelukkigere en uitgeruste moeder heeft dan heeft ze daar en je andere kinje ook trouwens veel meer aan. want zoals het ging kom je niet meer toe aan leuke dingen doen. En bedenk dat alle bv die je kindje wel heeft gehad goed is.
Ik hoop dat jullie snel je draai weer vinden en weer kunnen gaan genieten en voel je vooral niet schuldig.

Groetjes Esther

Lieve Karin,

Het eerste wat ik nu denk is, "meid, meid, wat doe je jezelf aan..." Tuurlijk is bv het allerbeste voor je kindje maar tot hoe ver ga je? fv is echt een prima alternatief...en geeft voor jullie allemaal veel meer rust en dat is naar mijn idee nog veel belangrijker dan die bv? Ik bewonder je echt enorm in je doorzettingsvermogen, ik had allang het bijltje er bij neergegooid. Tja, het is je eigen keus allemaal maar ik denk dat niemand je iets zal verwijten als je nu met bv stopt en je lieve meisje al helemaal niet...ik wens je heel veel succes toe, welke beslissing je ook neemt...

Heel veel liefs, Elle

Karin,

Meid wat een verhaal! En wat een doorzettingsvermogen van jouw kant! Dat is iets waar je echt trots op kunt zijn zeg! Ik vind het heel erg voor je dat je, je zo rot voelt door het niet slagen van de borstvoeding. Ik kan nu wel zeggen dat je meiske het ook heel goed zal doen op de kv, dat het genieten van je kids en de aandacht die je ze kunt geven net zo belangrijk voor ze is is, dat je ook om jezelf moet denken etc. maar daar zit je vast niet op te wachten... Ik hoop dat je, je gauw beter voelt, ongeacht hoe de situatie verder zal verlopen. Meer dan dit heb jij iig niet kunnen doen, dus ik hoop dat je hart stopt met bloeden en je er een trots en berustend gevoel voor terug krijgt!

Liefs Mickey

hoi karin!

ik heb je verhaal ook op het bvforum gevolgd.. en ik weet zeker dat je er alles aan gedaan hebt om de bv te laten slagen.

ik ken het gevoel hoor.. ik moet er nog niet aan denken om helemaal te stoppen met de borst. maar als live voeden niet lukt en je kunt haat toch nog wat bv meegeven uit de fles, dan is dat toch ook super!
een beetje van jezelf en een beetje van friso....

Swen krijgt uit de fles ook kunstvoeding. niet omdat ik niet genoeg heb, maar omdat hij bv uit de fles nog meer weigerde dan kunst. tja daar gaat mijn voorraadje uit de vriezer.

zorg dat je zelf weer de uitgeruste mama bent, die je was. dan ga je weer meer van de kleine hummel genieten en dan weet je over een tijdje dat je echt hebt gedaan wat je kunt.

een dikke knuffel!
Carina

Terug
Bovenaan