wil geen stukjes in de voeding...

Hallo allemaal,

onze dochter van 9 maanden wil absoluut geen voeding waar stukjes in zitten. Alleen fijn gepureerd eten of 6 maand potjes  eet ze op. Zo gauw er een stukje in de voeding zit begint ze echt te schudden van afschuw  en spuugt het weer uit.
Ze eet echter wel brood en liga en dit is wel  grover van structuur.
Heeft iemand   hier ervaring hiermee of tips??????

Groetjes, Anita
 
Precies mijn probleem van 2 weken geleden! Wat herkenbaar!

Mijn zoontje van ruim negen maanden kreeg ook letterlijk een rilling als hij een hapje-met-stukjes in zijn mond kreeg (terwijl ook hij gewoon al een paar weken zonder problemen brood, Liga en rijstwafels at e.d.). Al na één hap "stukjes" kwam er dan zo'n enorme braakreflex, dat hij via rood naar paars aanliep en vervolgens alles uitbraakte. Vreselijk akelig om te zien. Ik heb zelfs de advieslijn van N*utricia gebeld. Ik was ten einde raad! Mijn kind at altijd fantastisch gemakkelijk en nu dit drama! Daar kreeg ik de volgende info en tips:

Meng een potje 6 maanden met 8 maanden. Dat scheelt al heel wat stukjes.
Prak eventueel de grovere stukjes wat fijner (of haal er een staafmixer doorheen, dan lijkt het nog meer op 6 maanden-potjes).
Voeg eventueel aan een 6 maandenpotje een kruimige aardappel toe. Dan heb je niet echt een maaltijd met stukjes, maar heeft het toch meer "body".
Kinderen schijnen zo'n 20 (!!) keer nodig te hebben, voordat ze gewend zijn aan voedsel van een andere samenstelling. Dus gewoon stug volhouden met aanbieden.

Mijn eigen ervaringstip:
* Voeg een heel klein beetje water toe aan een 8 maandenpotje. Dan wordt het iets smeuiiger en gemakkelijker om te eten.
* Verder maak ik er geen punt van. Ik bied een paar hapjes van die stukjes-potjes aan, totdat hij het echt afwijst. Het moet tenslotte ook geen gevecht worden. Eten moet leuk blijven. Daarna laat ik het verder zitten met die stukjes en ga over op een 6 maandenpotje of een fles opvolgmelk. Ik heb namelijk ook erg het idee, dat hij het kauwen gewoon "veel werk" vindt.

Nu na twee weken eet hij zonder problemen een heel potje met stukjes leeg!! Zonder rilling  of braken  of gekrijs. Nooit gedacht!

Ik hoop dat het bij jou ook gauw beter gaat. Het is echt een kwestie van wennen voor je kindje, geloof ik. Hou me op de hoogte!

Groetjes van Ingrid.
 
Hallo,

Mijn dochter is nu 14 mnd. en eet pas sinds 3 weken stukjes.Ze heeft tot d'r eerste jaar alleen maar potjes willen eten van 6mnd. en zelf gemaakt helemaal fijn gemaakt.
Ik ben het wel blijven proberen en telkens at ze wat meer stukjes en nu eet ze alles.
Ze at wel gewoon brood en liga en ontbijtkoek dus ik zou gewoon blijven proberen en het niet opgeven.Ik zou het wel melden bij het cb want bij ons is ze wel in de gaten gehouden hoe het ging en ik ben een paar keer gebeld door ze.Succes ermee.
 
Terug
Bovenaan