Wil het toch nog even kwijt

Ik wil als allereerst iedereen sterkte wensen met het verlies van jullie kindje. Ik ben nu net zelf moeder geworden van (gelukkig) een gezonde dochter.
Voordat ik van haar zwanger was heb ik 1 miskraam gehad. Mijn vriend en ik waren al iets meer dan een jaar aan het proberen om zwanger te worden. En dan eindelijk was ik zwanger, helemaal in de 7-hemel en had het liefst aan iedereen verteld. Toch maar tegen een paar goede vrienden en aan de ouders verteld. Ik had al een afspraak gehad met de vk en moest een week later voor de echo. Toen ik opeens veel bloed verloor. Ik was 11 weken zwanger en had dus inderdaad een miskraam. De vk gebeld en alles verteld. Wat zij me vertelde was dat ik de natuur zijn werk moest laten doen en er was verder niets aan te doen. Ik heb het vruchtje (waterzakje) gezien en denk dus zelf dat het al eerder gestorven was. Op dat moment weet je niet wat je overkomt en er komt niemand langs om het te bevestigen (die vk maakte er dus niet veel van). We moesten het zelf allemaal concluderen dat de zwangerschap was afgebroken. Ben nog bij de ha geweest en die maakte er ook niet veel van. Ik hoefde niet naar het zk voor een echo om te zien of alles weg was. Moest maar wachten dat ik na 4 wk weer ongesteld zou worden en dan was het goed. Ik heb toen erg in onzekerheid gezeten. We hebben er veel verdriet van gehad, maar konden eigenlijk nergens heen met ons verhaal (Wel bij onze vrienden en ouders). De vk en ha zeiden beide dat het een natuurlijk proces was en dat heel veel vrouwen dit meemaken en dus verder niets aan te doen. Daar konden we het mee doen. Samen konden we er wel over praten en heeft het wel een plekje in ons hart gekregen. Als ik deze verhalen lees krijg ik de tranen weer in de ogen. Ik hoop voor iedereen dat het toch een keer goed mag verlopen en dat jullie ook een gezond kindje mogen krijgen. STERKTE MET ALLES

Jammer he dat je zo weinig steun krijgt van de medici.
Je wilt graag begrepen en gehoord worden.
Jij zit met de onzekerheid.
Dat is ook als je net zwanger bent. Ze begrijpen je onzekerheid dan helemaal niet.
Ik hoop van harte dat je snel weer zwanger zult worden en dat je dit een goed plekje kunt geven.
Groetjes van Caroline

Ik begrijp precies wat je bedoelt. Ik heb nu ruim 3 maanden geleden een miskraam gehad na 11 weken zwangerschap. (Mijn hele verhaal heb ik 10-11-03 op dit forum gezet onder anoniem: miskraam na 11 weken)
Ik vind echt dat ik niet goed begeleid ben. Als je zwanger bent (Ik heb een zoontje van 2) hoor je tot in alle details over de bevalling en dat hoef je niet persé te weten, want daar zag ik wel een beetje tegenop. Maar over mijn miskraam was het enige wat mijn huisarts kon zeggen: ja, het blijft koffiedik kijken hè. Het is bij iedereen anders. Ik was er op zich ook best nuchter onder, want als het fout is, is het fout en dan is het beter dat de natuur zijn gang gaat, maar toch...
Op dit moment ben ik weer zwanger. Ik ben nu 7 weken heen en ik mag over 2 weken op de echo en dat had ik de vorige keer ook niet gehad. Dat vind ik wel prettig. Het is natuurlijk geen garantie, maar dan weet je wat hè. Van de vorige keer weet ik niet hoe lang ik al met een dood kindje heb gelopen en dat vind ik ook heel vervelend.
Wij hebben het op ons eigen manier een plekje gegeven, door het vruchtje en alles wat ik verloren ben, te begraven in de tuin. Alleen wij weten waar het ligt en dat geeft ook veel troost. Net als mijn zoontje veel troost heeft gegeven, zo klein als hij is. Hij heeft het toch niet echt door. Wel dat er wat met mama aan de hand is, maar begrijpen doet hij het nog niet, maar hij is tenminste wel altijd vrolijk. En nu gaan wij ook vrolijk verder met onze gezinsuitbreiding.
Ik wens je in ieder geval veel geluk met je dochter!

Bedankt voor de reacties.
Het is inderdaad wat Geertje hierboven schrijft, je leest vanalles over de zwangerschap en bevalling. En eigenlijk niets over een miskraam. Tuurlijk wil je alleen over de leuke dingen lezen als je zwanger bent, maar ik denk dat het ook goed is om iets meer te weten over een miskraam. Dat heb ik dus wel erg gemist, want je zit best wel met veel vragen (ik althans). Toen in die tijd vonden onze vrienden/ouders het ook vreemd dat we niet meer steun kregen van de vk of ha. Geertje ik wens je veel sterkte met de echo over 2 weken en hopelijk kun je dan volop van je zwangerschap genieten. En ik geniet echt elke dag volop van onze dochter en prijs ons ook zeer gelukkig dat we nu een gezonde dochter hebben. Groetjes J

Dat is nu precies hoe ik het ook heb ervaren. Zo weinig begeleiding en begrip van mensen die er zogenaamd verstand van hebben! Mijn familie, vrienden, van iedereen kregen we heel veel steun. Maar verder moesten we overal om vragen. Je zit toch met onzekerheid over wat wel en niet normaal is enzo. Ik heb zelfs moeten aandringen op een echo, drie weken na de miskraam, omdat ik maar stolseltjes bleef verliezen. Ik moest dus alsnog gecuretteerd worden. Maar geen vk of ha die je opzoekt of belt om te vragen hoe het gaat. Ik vind dat allemaal erg tegenvallen. Bij de eerstvolgende menstruatie heb ik nog weefsel verloren, het bleek een stuk placenta die dus met de curettage niet weg was gehaald. Je schrikt je werkelijk wezenloos! Ook hierover doen ze zo laconiek, vreselijk gewoon. Ik heb nu meegedaan aan een onderzoek van de Universiteit Leiden, dat berichtjes stond laatst op het forum. Hoop dat er daardoor meer begrip en begeleiding komt bij anderen die dit nog mee moeten maken.
Nu had ik gisteren ongesteld moeten worden, maar ben het nog niet... nu maar hopen!
Sterkte, Sonja

Sonja ik hoop van harte voor je dat je nog steeds niet ongesteld bent geworden. Wat erg voor je nadat je gecuretteerd bent nog niet alles kwijt was. Het is heel erg dat mensen je niet (willen) begrijpen hoeveel verdriet je ervan hebt. Ze doen alsof het de normaalste zaak van de wereld is dat je een miskraam krijgt (zo kwam het bij mij over). Succes de komende dagen en blijven hopen.

Ook ik heb een miskraam gehad, ik was al 12 weken zwanger. De "magische grens" gepasseerd!! Maar helaas mocht het niet zo zijn.
Wat me opviel na de bevalling van mijn eerste kindje was dat de vk op bezoek kwam, zelfs mijn ha kwam kijken of alles goed ging. Maar na mijn miskraam... niemand, geen nacontrole, niets. Ik voelde me erg in de kou staan. Daarom ben ik blij dat ik dit forum gevonden heb. Ik ben dus niet de enige, het helpt me om jullie reacties te lezen.

Terug
Bovenaan