Hoi hoi,
Het kan een ramp zijn om een onwillig kindje van de borst af te halen, laat ik maar eens optimistisch beginnen. Bij mijn oudste ging het vloeiend--het kon de kleine hongerlap niets schelen of de melk nu uit mijn borst kwam of afgekolfd uit een flesje. Dus bij nummer twee dachten we hetzelfde te doen. Nou, mooi niet!
Ik ga je alle tips geven, die ik me herinner, maar ze hielpen niet altijd.
Laat een ander dan jouzelf de fles met afgekolfde melk geven--op het moment dat je zoontje op je arm ligt weet hij dat er beter voorhanden is dan dat spul uit die speen
Als het allemaal niet wil uit een flesje, kun je ook pap maken van je afgekolfde melk: het bindt niet zo goed, dus blijft erg dun, maar het is goed om van een lepeltje te leren eten. Je kunt pap ook met poedermelk maken, maar ik heb mijn kinderen eerst laten wennen met afgekolfde melk.
Je zoontje is nu 6 maanden en kan nu aan de fruit en groentenhapjes: dat zal er voor zorgen dat hij minder behoefte krijgt aan melk, als hij er zometeen echt flink van gaat eten. Maak je geen zorgen over dikkere ontlasting: dat hoort erbij. Als wij een dag lang alleen melk drinken zonder te eten hebben we ook heel dunne ontlasting--en dat vinden we weer niet de bedoeling. Ook brood eten gaat een groot deel van de honger en daarmee de behoefte aan melk wegenemen.
Als je een tuitbekertje gebruikt, neem dan geen antilek.Het is veel gemakkelijker voor hem om te leren, als het zonder zuigen (dat doet hij aan de borst) zijn mondje binnen stroomt. Ik ben zefl groot voorstander van de oude Avent tuiten, maar die lijken nergens meer te krijgen.
Probeer eens voorzichtig met een beetje water of hij uit een reguliere beker wil drinken: dit is in het begin een hoop geknoei!
Uiteindelijk gaat het drinken uit een flesje stukken beter als er geen borst meer beschikbaar is (niet voor een paar uurtjes, maar helemaal niet meer), maar dat is iets wat je moet willen: mijn dochter kon het prima 6 uur uitzingen zonder een slok uit de fles om daarna heerlijk uit de borst te drinken--dat schiet dus niet op.
De ene soort melk is kennelijk lekkerder dan de andere: wij kregen nutrilon er niet in, en kochten na twee weken wanhopen similac en dat dronk mevrouw wel op (dit was met ruim 8 maanden; we hadden er toen al 6 maanden gedoe met afgekolfde melk op zitten).
Bij je volgende kindje begin je met 1 maand met oefenen met de fles: dit doe je regelmatig!!! Wij hebben bij onze derde geen enkel probleem gehad.
Succes.
Groetjes,
Michelle.