Wil niet aan de fles mijn lieve zoon van 6mnd.


Dag lieve moeders,
Ik heb een probleem met mijn lieve zoontje soné van 6mnd. Ik geef hem nu 6mnd borstvoeding maar ik zou  graag ook flessenvoeding willen geven.
Want ik moet over een paar maanden geopereerd worden. En ik merk  door dat die ook groente hapjes krijgt  dat die ook vocht nodig heeft. Dat merk ik aan zijn poepluiers. Soms is zijn ontlasting  niet zo zacht als toen die alleen nog maar borstvoeding kreeg. Ik probeer het met flesjes en bekertjes elke dag ben nu 2 weken elke dag bezig maar hij weet niet hoe die moet zuigen aan de speen of aan het tuitje. Ik probeer het met diksap en opvolgmelk vanaf 6mnd.
Hij vind de smaak niet vies merk ik maar hij wil niet zuigen. Ben benieuwd of er meer moeders met dit probleem zijn. En of moeders hier tips voor hebben voor ons. Ik heb wel het geluk vind ik dat die goed drinkt aan mijn borst. En het is een hele lieve rustige schat die zoon van ons. Maar ik maak  me wel een beetje zorgen over dat niks anders wil dan de borst. Want hij drinkt nog steeds 7 a 8 borstvoedingen per dag.
Een gelukkige en een klein beetje bezorgde mams.
 
Hoi Wendy,

Van moedermelk kan je kindje nooit teveel krijgen, dus je kunt gewoon op verzoek blijven voeden. Geen kindje is gelijk, de één drinkt niet vaker dan 4 of 5 keer per dag (maar drinkt dan waarschijnlijk wel meer in één keer) en de ander vindt het fijner om veel vaker kleinere beetjes te drinken, dat is geen enkel punt.

De ontlasting zal inderdaad veranderen door de vaste voeding die je kindje er nu bij krijgt. Als je het idee hebt, dat hij er echt last van heeft, zou je even terug kunnen gaan naar alleen maar borstvoeding. Zodra zijn ontlasting weer normaal is, kun je dan weer heel voorzichtig beginnen met het introduceren van vaste voeding.

Je geeft aan, dat je over een paar maanden geopereerd moet worden. Vaak is er qua verdoving wel e.e.a. mogelijk met borstvoeding en kun je na de ingreep  je kindje weer zelf voeden zodra jij je er  toe in staat voelt; je kunt dit van te voren aangeven bij en overleggen met de anaestesioloog. Het is natuurlijk afhankelijk van je opnameperiode, maar je zou dus kunnen overwegen om je kindje naar jou toe te laten brengen voor de voedingen? Een andere mogelijkheid om ervoor te zorgen dat je kindje toch moedermelk krijgt, is van te voren een voorraadje kolven. Meer informatie over het afkolven van moedermelk kun je vinden op www.borstvoedingsforum.nl . Als je bovenaan het forum op "artikelen & links" klikt en je scrollt daarna een eindje naar beneden, kom je een lijstje over afkolven tegen. Goede tips bij flesweigering kun je ook op dat forum vinden, ook onder "artikelen & links".

Heb je meer behoefte aan een persoonlijk gesprek, dan kun je altijd bellen met een contactpersoon van de Vereniging Borstvoeding Natuurlijk. De VBN is elke dag, zowel overdag als 's avonds, bereikbaar via telefoonnummer 0343-576626.  

Groetjes van Yvonne, contactpersoon VBN
 
Haai,
Klinkt heel herkenbaar! Mijn dochter van 4,5 maand wil ook niet aan de fles. En ze zal wel moeten, want ik moet straks aan het werk! Toen ze 3 maanden was hebben we ook de fles gegeven, omdat we wilden overstappen van bv naar kv. Het ging toen niet goed met de bv. Dat verbeterde echter ineens snel en we zijn toen weer teruggegaan naar bv. Daarna heeft ze de fles niet meer gehad. Ze wilde toen wel zuigen, hoewel ze nog geen hele fles dronk. Nu zit zij ook op nog steeds 7 / 8 voedingen per dag, ook vaak 's nachts nog een voeding.
Ik hoop van harte dat er moeders zijn die tips hebben om een baby die de borst gewend is aan de fles te krijgen! Ik probeer nu elke dag een keer een flesje te geven met afgekolfde melk. Ze bijt op en 'speelt' met de speen, maar zuigen ho maar. Ik gaf de fles eerst toen ze honger had, maar dan werd ze kwaad en begon heel hard te huilen. Nu geef ik de fles op een moment dat ze nog niet veel honger heeft, in de hoop dat ze spelenderwijs ontdekt dat ze moet zuigen aan de fles en dat dat beloond wordt met mama's melk. Mijn aanpak werpt nog geen vruchten af!
TIPS alsjeblieft... want ik wil straks graag met een gerust hart aan het werk!!!
Groeten, Jeanet
 
Overigens: kijk eens op deze site... er staan wel wat tips op (ook veel hopeloze verhalen... daar moet je maar even over heen lezen!). Groeten! http://www.borstvoeding.com/ervaringen/fles.html
 
Hoi hoi,
Het kan een ramp zijn om een onwillig kindje van de borst af te halen, laat ik maar eens optimistisch beginnen. Bij mijn oudste ging het vloeiend--het kon de kleine hongerlap niets schelen of de melk nu uit mijn borst kwam of afgekolfd uit een flesje. Dus bij nummer twee dachten we hetzelfde te doen. Nou, mooi niet!
Ik ga je alle tips geven, die ik me herinner, maar ze hielpen niet altijd.

Laat een ander dan jouzelf de fles met afgekolfde melk geven--op het moment dat je zoontje op je arm ligt weet hij dat er beter voorhanden is dan dat spul uit die speen

Als het allemaal niet wil uit een flesje, kun je ook pap maken van je afgekolfde melk: het bindt niet zo goed, dus blijft erg dun, maar het is goed om van een lepeltje te leren eten. Je kunt pap ook met poedermelk maken, maar ik heb mijn kinderen eerst laten wennen met afgekolfde melk.

Je zoontje is nu 6 maanden en kan nu aan de fruit en groentenhapjes: dat zal er voor zorgen dat hij minder behoefte krijgt aan melk, als hij er zometeen echt flink van gaat eten. Maak je geen zorgen over dikkere ontlasting: dat hoort erbij. Als wij een dag lang alleen melk drinken zonder te eten  hebben we ook heel dunne ontlasting--en dat vinden we weer niet de bedoeling. Ook brood eten gaat een groot deel van de honger en daarmee de behoefte aan melk wegenemen.

Als je een tuitbekertje gebruikt, neem dan geen antilek.Het  is veel gemakkelijker voor hem om te leren, als het zonder zuigen (dat doet hij aan de borst) zijn mondje binnen stroomt. Ik ben zefl groot voorstander van de oude Avent tuiten, maar die lijken nergens meer te krijgen.

Probeer eens voorzichtig met een beetje water of hij uit een reguliere beker wil drinken: dit is in het begin een hoop geknoei!

Uiteindelijk gaat het drinken uit een flesje stukken beter als er geen borst meer beschikbaar is (niet voor een paar uurtjes, maar helemaal niet meer), maar dat is iets wat je moet willen: mijn dochter kon het prima 6 uur uitzingen zonder een slok uit de fles om daarna heerlijk uit de borst te drinken--dat schiet dus niet op.

De ene soort melk is kennelijk lekkerder dan de andere: wij kregen nutrilon er niet in, en kochten na twee weken wanhopen similac en dat dronk mevrouw wel op (dit was met  ruim 8  maanden; we hadden er toen al 6 maanden gedoe met afgekolfde melk op zitten).

Bij je volgende kindje begin je met 1 maand met oefenen met de fles: dit doe je regelmatig!!! Wij hebben bij onze derde geen enkel probleem gehad.

Succes.
Groetjes,
Michelle.

 
Hoi Hoi
Ik ben sinds 2 weken geleden begonnen met het afbouwen van BV (heb  3 maanden BV gegeven) en ben begonnen met 1 BV te vervangen door een  FV. In het begin weigerde Alec ook de fles  doordat hij ten eerste  niet wist hoe hij moest zuigen en ten tweede de fles/speen (Avent) m.i. te hard was.
Mijn advies is    
- andere flessen/spenen te proberen.
- iemand anders de fles te laten geven (zeker in het begin)
- juist de fles geven als hij honger heeft (was advies van CB: fles geven als hij honger heeft. Als hij  de fles niet pakt, fles weg zetten en niet de borst geven.  Even wachten en  weer proberen de fles te geven)
De 3e dag pakte hij de fles en dronk hij 150ml binnen 10 minuten
Wij gebruiken een Bibi fles. Speen is zacht. Aanrader.
Nu drinkt hij 200 ml zonder probleem (en wel door mij gegeven)
Alleen ik moet nog enorm wennen aan het afbouwen.

Ik hoop dat je er wat aan hebt.

Succes en laat het me weten of het werkt.

Groetjes
Fieby
 
Ook mijn dochter wou niet uit de fles drinken en werd witheet als we het probeerde. Ook als papa het deed lukte dit niet. Op een keer kleine naar mijn moeder gebracht met flesje afgekolfde melk en zelf weggeggaan. Na een kwartier brullen dronk ze de fles in 1x leeg!!! Inmiddels gaat het heel goed en accepteerd ze de fles ook van mij. Ook zij drinkt uit de smalle speen van bibi.
Succes
 
Terug
Bovenaan