Wintersport

Goedemiddag meiden,

Over 2 weken gaan we op wintersport. Hoewel ik een fanatiek wintersporter ben ga ik niet skieen dit keer, wil gewoon het risico niet lopen dat het fout gaat en lekker met mijn zoontje een beetje aan tuttelen is ook wel gezellig.

Nu heb ik gister de verloskundige gebeld om te vragen of het een bezwaar is als ik iedere middag samen met mijn zoontje op de berg een hapje ga eten, de anderen komen daar dan ook naar toe en dat is wel zo gezellig! Het restaurant ligt echter op 2488 meter hoogte en ik lees overal dat je niet boven de 2150 m mag komen. Ze gaf echter aan dat dit geen probleem is zolang ik me maar niet teveel in ga spannen, en zij dacht dat de limiet 2500 m was.

Wat nu? Ik vind het stom om nogmaals te bellen en te vragen of het echt 2500 m is en of het dus echt geen kwaad kan.

Wat zijn jullie ervaringen en wat zouden jullie doen? Ik wil natuurlijk niets forceren en wil het risico gewoon uit sluiten!

Ik hoor het graag van jullie.

Grtz Loesie

dit heb ik gevonden

Vliegen, wintersport en zwanger worden
Wie vliegt over lange afstanden wordt blootgesteld aan kosmische straling. Op grote hoogte is er meer kosmische straling dan op de grond. Die straling kan, net als röntgenstraling, het erfelijk materiaal in de cel beschadigen. Vooral rond de bevruchting is een eicel of embryo daar erg gevoelig voor. Stewardessen hebben daardoor een licht verhoogd risico van geboren afwijkingen. Er zijn geen aanwijzingen dat één enkele verre reis al de kans op afwijkingen verhoogt.
Ook minder ver van huis kan een vakantie een risico vormen. In de bergen, boven de 2150 meter, bevat de lucht minder zuurstof dan in het laagland. Ga je bovendien flink skiën, waarbij de lichaamstemperatuur en het zuurstofverbruik oplopen, dan krijg je aanzienlijk minder zuurstof binnen dan normaal. In de zwangerschap is dat ongezond, vooral voor de baby. In de aanloop naar de zwangerschap toe, kan het geen kwaad.

Vliegen, wintersport en zwanger wordenAanrader
Heb je meerdere miskramen achter de rug, wees dan extra voorzichtig met het maken van verre vliegreizen en met het kiezen van tropische vakantiebestemmingen. Je kunt dan beter elk risico uitsluiten.

De bergen in

Een vakantie in een bergachtig gebied? Ook dat kan gewoon. De lucht is in de bergen wel minder zuurstofrijk. Maar als je onder de 2150 meter blijft heb daar bij een normaal verlopende zwangerschap geen last van. Bedenk altijd wel als je een berg opklimt, dat je er ook weer af moet.

Ik ben zwanger. Kan ik gewoon naar de bergen?

Er zijn erg weinig gegevens bekend over zwangerschap op hoogte. De gegevens die er zijn betreffen zwangere vrouwen die permanent op hoogte wonen. Enkele onderzoeken betroffen blootstelling gedurende enkele uren, maar over het verblijf van enkele dagen tot weken op hoogte en de invloed op de zwangerschap en ongeboren vrucht is geen wetenschappelijk onderzoek bekend.

Wat is er dan wel bekend:

Het risico op hoogteziekte is door de zwangerschap niet verhoogd.
Het risico op spontane abortus in de eerste 3 maanden van de zwangerschap lijkt hoger bij verblijf op hoogte.
Kort verblijf (enkele uren tot dagen) op hoogten tot 2500 meter zonder zware lichamelijke inspanning lijkt in de tweede helft van de zwangerschap geen gevaar voor zwangerschap en ongeboren vrucht op te leveren.
Bij verblijf op hoogte gedurende weken tot maanden is er een verhoogd risico op zwangerschapsvergiftiging, hoge bloeddruk en placenta loslating bij de moeder en groeiachterstand en een lager geboortegewicht bij de foetus.
Lichamelijke inspanning op hoogte kan zorgen voor zuurstofgebrek bij de foetus en leiden tot vroeggeboorte. Er is dan sprake van ‘competitie’ om de kostbare zuurstof tussen baarmoeder en de skeletspieren.
Gebruik van Diamox (acetozolamide) ter behandeling of preventie van acute hoogteziekte is tijdens de zwangerschap niet mogelijk.
Doordat zowel de zwangerschap als het verblijf op hoogte zorgen voor een hyperventilatie is er meer vochtverlies via de ademhaling. Het is dan ook van extra belang te zorgen voor voldoende vocht intake.
Bovenstaande gegevens hebben geleid tot een aantal adviezen aan zwangere vrouwen:

Vrouwen die moeilijk zwanger kunnen worden en/of een verhoogd risico op spontane abortus hebben moeten niet naar hoogte gaan.
Vrouwen met risico op zwangerschapsvergiftiging en groeiachterstand van de foetus moeten niet naar hoogte, ook niet voor korte tijd.
Pas inspannen op hoogte van ong. 2500 meter na 2 tot 3 dagen.
Op grotere hoogte eerst volledige acclimatisatie afwachten (ongeveer 2 weken) voor te gaan inspannen.

Ik ben gister bij mijn gyn geweest en ik heb hem gevraagd of ik gewoon mag skien als ik op wintersport ga. Ik ben dan 12 weken zwanger. Hij zei dat het helemaal geen probleem is. Ik ben dan wel een ervaren skier! Hij zei alleen met een knipoog, dat wanneer ik mijn been breek, ik moet vragen of ze een loodschort voor mijn buik doen als ze een foto maken.
Zelfs vallen is niet erg, want het kleintje zit nu echt goed beschermd in je buik. Extremen weggelaten natuurlijk.
Bij mijn eerste zwangerschap, was ik 30 weken toen wij op wintersport gingen en toen ben ik niet gaan skieen. Dan is de buik echt een target. En ligt het kindje minder beschermd in de buik.    Dus ik ga dit jaar lekker skien, maar kijk natuurlijk goed uit. Als het na mijn idee, te druk is ofzo sla ik een dagje over.
Alle meiden die op vakantie gaan, veel sneeuwplezier.

Groetjes

Hey,

eind van deze week gaan wij ook op wintersport.
Dan ben ik 12 weken en ik heb besloten om niet te gaan skieen.
Zelf ben ik geen geoefende skiër en heb ik in de zomer een miskraam gehad.
Ik wil geen enkel risico nemen, ook al weet mijn verstand dat er niets kan gebeuren om dat uk heel goed beschermd in de baarmoeder ligt.
Vermaak me toch wel, stapel boeken en tijdschriften mee, zwembad in de buurt en lekker uitrusten!
Begrijp prima als jullie nog wel op de latten gaan, maar ik sla een jaartje over

Fijne wintersport, wat jullie ook gaan doen en weekje weg is altijd lekker!

Inge

Mjah, ieder zijn ding... ik   zou niet gaan skiën maar dat moeten we allemaal zelf weten.

Op het moment ben ik ook even gestopt met motorrijbewijs. Ik zou erg bang zijn om te vallen en het kind te beschadigen.
Ben laatst van de trap gevallen en had elke keer last van bloed verlies.
Nu had dat niets met elkaar te maken, maar het gaf mij wel een extra onveilig gevoel en dat wil ik niet.

Zou er niet al te luchtig over denken, maar je goed laten adviseren!

Succes met de uitkomst!

Terug
Bovenaan