Wintertijd

Onze dochter was vorig jaar net geen 6 maanden oud. We hebben er weinig last van gehad eigenlijk. Vanaf wintertijd hebben we haar een half uurtje later op gehouden, en toevallig was de volgende ochtend een van de zeldzaamste ochtenden dat ze lekker tot 7 uur oude tijd uitsliep ? normaal half 6 op. Dus we konden maandag de nieuwe tijden aanhouden en ze accepteerde dat alsof er nooit wat gebeurd was. 
Dit jaar is ze een jaartje ouder. Dus ik verwacht dat schuiven met een half uur voor een paar dagen en dan wintertijd echt geen probleem hoeft te zijn. Maar wie weet dat ik het nu wel voor mn kiezen krijg haha!

Ik verander niks aan de slaaptijden en nog nooit problemen mee gehad. Oudste is nu 3. Ze gaat gewoon om de normale tijd naar bed en wordt ook weer op de normale tijd wakker. Dus als het een uur achteruit gaat slaapt ze een uurtje langer.

Hier verander ik eigenlijk ook niks. Zondagochtend worden ze sowieso 6.30 (5.30 dus) wakker. Daar doe je weinig aan. Die avond gewoon rond 19.30 nieuwe tijd naar bed. Mijn ervaring (na 4 jaar met kinderen) is dat ze 1 volle week gruwelijk vroeg wakker zijn, t is hier altijd echt een week rond 5.30/6.00. Maar toch stug de nieuwe tijd aanhouden de rest van de dag en avond en na een weekje vallen ze in het nieuwe ritme en slapen ze weer 'normaal' tot 6.30.

Het is gewoon rot en je moet er doorheen, duurt hier vaak dus een week voor ze het nieuwe ritme zitten helaas. Ik denk dat je er weinig aan doet!

Ik doe meestal gewoon of er niks gebeurt is. Meestal worden ze idd vroeg wakker dan. De rest van de dag gewoon de nieuwe tijd aanhouden en in de avond proberen op de nieuwe tijd naar bed te gaan. Na een week is iedereen er aan gewend.

Mijn dochter is 1,5. Ik las laatste op insta de tip om een week vooraf het ritme elke dag 10 minuten op te schuiven. Of bv 4 dagen van tevoren elke dag een kwartier. Ik wil zoiets proberen, dan heb je geleidelijk aan een uur te pakken. Maar het is de eerste keer, geen idee of het werkt en of het nodig is. Vorig jaar had ze nog geen vast ritme.

Wij proberen zoals in de vorige reactie gezegd werd, het in de week voorafgaand al een beetje op te schuiven. De bedtijd hier is niet heel strikt (tussen 19.45 en 20.15, uiterlijk 20.30u), maar deze week proberen we haar langzaam naar die 20.30 te doen. In elk geval niet aan de vroege kant te hebben, dus niet voor 20.00 uur..
Wij hebben wel het geluk dat onze dochter 's ochtends nooit op een bepaalde tijd ergens moet zijn (kdv, gastouder etc) dus kan ze 's ochtends ook langer slapen. Dat deed ze vorig jaar dus ook beetje bij beetje. Ik begin vandaag ook weer met dit systeem. Is vorig jaar goed bevallen en zaten we na het verschuiven van de klok direct in het goede ritme. 

Hier werkt dat dus gewoon écht niet. Want of ze nou om 19.30 of 21.00 slapen, ze worden elke ochtend toch om 6.30 wakker. Maakt echt niks uit als ze er s avonds een uur later in gaan! Helaas... hun klokje is gewoon 6.30 uit bed, ook al sliepen ze pas om 21.00 de vorige avond.

Dus tja, ik vind dat leuk klinken om deze week elke dag al wat later naar bed te doen en ik snap het idee, maar hier werkt dat gewoon niet.
Ach, uiteindelijk wennen ze aan die wintertijd en komt het weer goed, maar her kan gewoon een weekje kosten helaas. Elke moeder heeft hiermee te maken ;)

Terug
Bovenaan