Wintertijd

Hallo! Wie heeft de gouden tip voor de overgang naar de wintertijd met een mannetje van 6 maanden? We dachten afgelopen week hem standaard een uur later naar bed te doen met de hoop dat hij dan ook een uur later wakker zou worden. Maar helaas! Met een beetje geluk wordt hij smorgens om half 6 nu wakker, meestal 5 uur. En we doen hem nu savonds om 8 uur naar bed ipv 7 uur. Hij komt dan zelf vaak nog rond half 12 voor een fles en dus weer om 5 uur. Ik vind dit niet zo’n lekker ritme eerlijk gezegd ?. Hoe krijg ik dit anders?? Het liefst straks met de nieuwe tijd gewoon weer om 7 uur zijn bed in maar als dat dan betekent dat hij om 23.00 uur en 04.00 uur blijft komen (en na die laatste ronde ook niet meer slaapt..) weet ik niet wat dan wijsheid is ? hij had voordat we aan z’n bedtijd gingen rommelen, vaak nachten dat hij doorsliep. Dusss.. tips graag! ☺️?

Haha hier maakt het ook niks uit om de kinderen later naar bed te doen. Of ze nu om 19.00 of 21.00 slapen, ze zijn altijd ergens tussen 6.00 en 6.45 wakker.

Na 4 jaar is mijn ervaring dat er weinig helpt, de wintertijd is gewoon rot. Hier zijn ze vaak een volle week vroeg wakker (5.30) dus daar bereid ik me maar alvast op voor. Na een week ongeveer zijn ze eraan gewend en slapen ze ineens weer tot 6.30, wat dan echt voelt als uitslapen haha!
Overdag houden we wel stug de nieuwe tijd aan, ook al zijn ze eerder moe.

Mijn ervaring is dus dat je er helaas doorheen moet en hier duurt dat altijd een weekje. Maar echt, ze wennen er vanzelf aan en dan komt het weer goed. Geef je kindje een weekje de tijd!

Tip: geduld hebben. Ritme aanpassen kost tijd. Als je vast houdt aan de nieuwe bedtijd, komt het doorslapen ook wel weer terug. Maar dat kan best even 1-2 weken duren. 
Niet rommelen aan zijn nachtritme. Volg hem en dan zal hij snel weer lekker slapen. Nachtvoedingen horen er hier zo af en toe wel bij trouwens. 6 maanden is nog best jong. Je kan straks na wintertijd wel de fles van 4 uur klein houden. 60+2 was hier vaak al voldoende om verder te slapen. Doorslapen is vaak gewoon iets dat niet elke nacht gebeurt en soms weken weer even verdwenen is. En zeker als je een ritme wijzigt dan is dat niet in een paar nachten weer aangepast. 

Wij proberen het flesje vandaag een uurtje later te geven dus ipv 23:00 uur rekken naar 00:00 uur. En en echt wel wakker maken voor zijn flesje.

Áls je al iets kon aanpassen, dan ben je 1 dag vantevoren echt te laat hoor :) Wij zijn al 2 weken aan het voorbereiden op de wintertijd. Elke dag/2 dagen het hele schema 10 minuutjes opschuiven. En vanaf schemering (rond 17:00) de woonkamer overdreven licht maken en pas vanaf 19:00 wat verduisteren. Voor ons heeft dat goed gewerkt, want het hele schema is nu een uur naar voren. Dus morgen weer 'normaal' :)
In één keer een uur opschuiven werkt vaak niet. Ze raken dan juist vermoeid en slapen daardoor slechter. En ze worden dan gewoon op hun normale tijdstip wakker. Of soms nog eerder.
Aan de andere kant.. straks wordt jouw kleine dus rond 04:00 wakker. Bij 05:00 is het al kiele-kiele, maar 04:00 is écht nog geen start van de dag. Zet je daarom actief in om de kleine weer in slaap te krijgen. Met een beetje geluk pakt hij 2 'rondjes' en dan is het opeens al 05:30. Een iets schappelijkere tijd ;)

Ja dat schuiven... Was ik vorig jaar vanaf wintertijd van plan. Keurig in kleine blokjes. Niet nodig gehad. De dagen gingen prima en het moment van waken werd vanzelf in de loop van de week later. Ik geloof niet zo in dat steeds maar 10 minuutjes. Maar mijn dochter is heel lang snachts een keer of 2/3 wakker geworden en kreeg tot 8 mnd een 23 uur voeding en soms een latere nachtvoeding. Na het doorslapen werd de ochtend ineens standaard 5.30. Allemaal erg normaal. Maar ik was ook op zoek naar doorslaaptips hoor. 
Wintertijd moet je gewoon even doorheen. Dat moment in je leven dat je niet meer zo blij bent met wintertijd ?

[quote quote=10499859]Ja dat schuiven… Was ik vorig jaar vanaf wintertijd van plan. Keurig in kleine blokjes. Niet nodig gehad. De dagen gingen prima en het moment van waken werd vanzelf in de loop van de week later. Ik geloof niet zo in dat steeds maar 10 minuutjes. Maar mijn dochter is heel lang snachts een keer of 2/3 wakker geworden en kreeg tot 8 mnd een 23 uur voeding en soms een latere nachtvoeding. Na het doorslapen werd de ochtend ineens standaard 5.30. Allemaal erg normaal. Maar ik was ook op zoek naar doorslaaptips hoor. Wintertijd moet je gewoon even doorheen. Dat moment in je leven dat je niet meer zo blij bent met wintertijd ?[/quote]
Ik denk ook niet dat het voor alle kindjes even goed zal werken, maar bij ons gelukkig wel. En het is bij ons meer een issue van dagplanning dan dat we geen zin hebben om vroeg op te staan. Normaal gaat ze rond 19:00 slapen. Als dat opeens 18:00 is, dan hebben we op opvangdagen maar een half uurtje tijd met haar voor ze naar bed moet. En dat vinden we jammer. En in de ochtend van de opvangdagen zouden we dan ook in de knoop komen. Ze zou dan bij de opvang aangekomen direct naar bed moeten...
En uiteindelijk kun je alles wel werkend maken natuurlijk, maar wij zijn blij dat het ons op deze manier is gelukt :D

Terug
Bovenaan