Wisselen basisschool?

<p>Hallo dames, onze dochter is na de vakantie begonnen in groep 3. Er is op deze school maar 1 groep 3. Er zitten maar 3 meisjes in de klas waar ze geen aansluiting mee heeft. Al sinds groep 1 niet. Ze speelde toen vaak met kinderen uit groep 2 en later met kinderen uit groep 1. Al haar vriendinnetjes zitten nu dus nog in groep 2. En zij dus in groep 3. Ze klaagt de laatste tijd veel over eng dromen. Ik ben zo bang dat ze zich niet fijn voelt op school zit serieus te overwegen om haar in te schrijven op een andere basisschool. Ze zit nl tot en met groep 8 in deze samenstelling want er is geen parallelklas. Wat zouden jullie aanraden? Ik ga sowieso onze zorgen delen met de juf. </p>
 
Ik ben zelf geswitcht op die leeftijd en heb daar geen schade aan ondervonden. 
Maar praat erover met je dochter, wat vindt zij ervan? Zou ze naar een andere school willen? Zijn er andere scholen in de buurt of wonen dan dadelijk al haar vriendinnetjes ver weg? 
Is er al geprobeerd om het contact met die meisjes te verbeteren? Misschien een keertje afspreken. 
Lastige keuze! Succes ermee. 
 
Bedankt voor je reactie. Tsja lastig he... we hebben al een aantal keren geprobeerd af te spreken. In groep 2 ging ze heel af en toe wel eens met die meisjes spelen maar niet vaak. We hebben het geluk dat er nog twee scholen in de buurt zijn. Maar goed we zijn voor de rest heel tevreden over de school: contact, beleid etc etc helemaal niks te klagen maar de samenstelling van de groep vind ik echt een ding. Vanmiddag was er een vriendje van ons spelen (zoontje van kennissen ) en dan is ze zo blij, vrolijk en sociaal. Heb zelf ook altijd vriendinnen gehad op school dus zou het zo onwijs sneu voor haar vinden als ze straks steeds alleen overblijft. Ze probeerd ook wel echt aansluiting te vinden maar ja je kan niks forceren. Kinderen kiezen toch zelf met wie ze willen spelen. Heb via de moeders op het plein ook al gebprobeerd en zij zijn stuk voor stuk ook echt aardig, sta vaak met ze te kletsen, maar toch op de een of andere manier spelen onze kids niet samen. 
Heb de juf gesproken en zij was heel begripvol. Zoals ik al zei voor de rest niks te klagen over de school. Mijnman en ik hebben besloten om nog tot de herfstvakantie aan te kijken en uiterlijk dan een beslissing te nemen. 
 
Heeft ze wel leuk contact met jongetjes uit de klas? Wellicht dat het voor haar niet per sé een meisje hoeft te zijn. En laat haar ook weten dar vriendinnetjes ook buiten de klas leuk zijn, dus iit lagere groepen, van sport, opvang, ect.
Voor wat het waard is; als juf weet ik dat veel kinderen even ‘ongelukkig’ zijn bij de overstap naar groep 3. Opeens moeten ze toch een stuk meer, zitten ze meer en dan ook nog al die nieuwe dingen! In groep 3 trekken veel leerlingen zich dan ook een beetje terug, om in groep 4 opeens nieuwe vriendschappen te sluiten.  
Mocht je overstappen overwegen, laat je dochter dan eerst een weekje in de nieuwe klas meelopen, zo kan se zelf kijken hoe het voelt. Een middagje is daarvoor te kort, is mijn ervaring.
 
Groep 3 is zo nieuw en ze komt vers vanuit de kleuterklas... Ik snap wel dat ze haar vriendinnetjes mist. Zou het kunnen dat ze even moet wennen? De groepsvorming is nu volop in gang. Maar vriendschappen kunnen ook op andere momenten ontstaan in het schooljaar.
Dat heb ik gezien uit eigen ervaring als leerkracht. Misschien is het fijn om de visie van de juf per 3 weken te krijgen? Dan kan je een gedegen keuze maken?
 
Terug
Bovenaan