Wisseling borstvoeding

Hai iedereen!

Ik ben nieuw hier ik kom van het augustus forum en ben precies een week geleden bevallen van mijn meisje.
Ik zit nog wat te stuntelen met borstvoeding en alle tips en adviezen zijn welkom....Oke mijn vraagjes....:

_Wanneer weet je of een borst "leeg" is...? EN dus goed uitgedronken is?

_ Ik heb gehoord dat je bij borstvoeding het tongetje 1 keer per dag schoon moet vegen met een doekje zodat er geen schimmels ofzo op komen>...?? Wie is hier bekend mee?

_ Mijn baby'tje valt metteen in slaap na de borstvoeding moet ik haar alsnog rechtop houden voor het boertje? Ook als ze niet slaapt komt er geen boer trouwnes...Wel heb ik het geprobeerd en haar daarna plat gelegd hellaas kwam alle melk d'r weer uit.

Oja toch nog 1 vraag.......Mijn ukke krijgt ook elke keer de hik na de voeding, drinkt ze te snel en kan dit kwaad...?

Aaaaaaaaaaahhhhhhhhh zoveel vragen ik word er onzeker van af en toe....
Hopelijk hebben jullie tips en verhalen over jullie ervaringen...

Liefs NOekie

 
OK hier de antwoorden:

- Je borst is goe leeg gedronken, als het drinktitme van je kindje vareanderd. Normaal is het zuig-zuig-slik. Als je kindje meer gaat zuigen en minder slikken, dan komt er dus al minder melk uit je borst. Je borst voelt dan ook soepel en "leeg" aan. (Je borst is trouwens niet zo snel helemaal leeg, er wordt namelijk weer nieuwe melk aangemaakt)

- Tongetje schoon maken heb ik nooit gedaan, ook nog nooit van gehoord. Ik heb 4 maanden bortsvoeding gegeven en nooit een schimmelinfectie gehad.

-Als je kindje na een voeding meteen in slaap valt, is dat mooi meegenomen. Je hoeft een bv-kindje niet te laten boeren, bv is heel licht verteerbaar.

- Als je last van stuwing hebt of een hele sterke toeschietreflex, gaat het te snel voor je kindje, de kans is groot dat dan een deel van de melk er weer uit komt. Je kan eerst de spanning van je bortsen afkolven, of bij een zeer sterke TSR je tepel uit het mondje halen en de eerste stralen opvangen in een handdoek. (Heb ik ook gehad ;-))

Een goede site voor vragen over borstvoeding is www. vbn.borstvoeding.nl. Hier kun je via een forum al je vragen over borstvoeding stellen. Je krijgt vaak reactie van profs (lactatiekundige e.d.)

Groetjes Corine
 
Hoi Noekie,
Ik zie dat Corine al veel antwoorden heeft gegeven waar ik het mee eens ben, dus dat zal ik niet allemaal gaan herhalen.
Tongetje schoonvegen, nooit van gehoord en ook noit gedaan.
Mijn zoontje is 2 maanden en hij drinkt vrij veel, na de voeding komt er veel melk terug. In het begin werd ik daar onzeker van, maar bij borstvoeding weet je nooit hoeveel er in gaat (tenzij je weegt) en wat er teveel ingaat komt er weer uit. Mijn zoontje was al twee kg gegroeid toen hij zes weken oud was, dus blijkbaar bleef er genoeg melk in.
Ik probeer na de voeding wel of hij nog een boertje moet laten, soms lukt dat, soms ook niet. Als hij in slaap is gevallen laat ik hem lekker liggen. Mocht er een boertje dwars zitten, dan wordt hij wel wakker en kan hij alsnog dat boertje laten.
De hik kan geen kwaad, is alleen erg vervelend.
Heel veel succes ermee!!
Groetjes Miranda
 
Hai Noekie,

Ik sluit me aan bij Corine en Miranda.
Mijn zoontje is nu 3 maanden en kreeg in het begin ook volledig BV. Viel de eerste weken ook bijna altijd in slaap tijdens het voeden. Maar had een kwartiertje daarna weer honger! Soms leek het wel of je een hele ochtend aan het voeden en verschonen was. Ik voedde op verzoek (i.v.m. zijn gewicht).
Maar troost je: dit gaat voorbij. Na 4 weken was hij veel wakkerder en dronk veel meer achter elkaar en sliep ook langere periodes. Krijg je zelf wat meer tijd voor jezelf!

Mijn zoontje kreeg de eerste 4 weken, zeker 's avonds, ook altijd de hik na het voeden. De eerste twee weken huilde hij hierom, daarna was hij eraan gewend en liet hij het gelaten over zich heen komen. Te gulzig gedronken. Vaak kwam er dan ook wat melk terug uit zijn mondje. Nu heeft hij haast nooit meer de hik.

Succes verder,
groetjes,

Sonja
 
Wauw meiden gewedlog! Hartstikke bedankt voor jullie reacties , wat is dit forum toch een uitkomst!!!
Ik begon net hetzelde te voelen als wat Sonja beschreef, de hele ochtend ben ik aan het voeden. Wel goed te weten dat ze er ook goed bij groeit, het is dus voor een goeed doel hihihi.
En ook Mirana en Corine onwijs bedankt, ik ben heel erg blij met de website die je opgeschreven hebt ik ga gelijk eens even buurten daar!

liefs Noekie
 
Terug
Bovenaan