wordt het nu een belg of een nederlander?????????????

Hoi hoi
na de geboorte moet ons kindje gewon in Mol aangegeven worden, dat weten we al.
Maar we willen graag dat het kindje een dubbele nationaliteit krijgt of gaat dat niet meer tegenwoordig?
Hoe pakken we dit aan?
Moeten we naar het Nederlandse cosulaat in Antwerpen of naar het overkoepelend orgaan in Den Haag? En zo ja binnen hoeveel dagen moet dit?
Wie heeft hier al ervaring mee en kan mij helpen, op de site van het consulaat kunnen we niks vinden hierover.
Alvast bedankt voor de gouden tip hahaha.
Groetjes RB

Hallo,

Een antwoord op je vraag heb ik niet. Ik kan je wel vertellen hoe het bij ons is. Mijn kinderen hebben beide nationaliteiten omdat ik dat ook heb. Ze zijn wel beide in Nederland geboren. En zijn aangegeven in de gemeente waar we wonen.

Groetjes Nova

Hoi,

Wordt het kindje in Belgie geboren? En zijn jullie allebij nederlands of de een belgisch?
Wij zijn beide Nederlands, ons kindje is in nederland geboren, dus zo is automatisch nederlands geworden.
Mijn schoonzusje woont ook in duitsland, dat kindje is ook in nederland geboren maar haar man is duitser, en daarom heeft het kindje 2 nationaliteiten gekregen. Als het kind 12 jaar is moet het kiezen welke het hebben wilt.
Ik denk dat als jullie beide nederlands zijn dat je dan het belgische nationaliteit moet aanvragen op het consulaat in Antwerpen.

Maar verder hebben wij hier geen ervaring mee

Groetjes, Ris

Hai dat ligt aan de Belgische nationaliteitswetten... Die verschillen in elk land.
Maar wat is het voordeel als jullie kind de Nederlands en Belgische naionaliteit heeft, als ik vragen mag? Met beide nationaliteiten is het ongeveer even makkelijk om visa te krijgen voor alle landen buiten Europa. Ik kan me voorstellen dat de Engelse, Amerikaanse, Marokkaanse, Turkse nationaliteit bijvoorbeeld nog een bepaalde meerwaarde geeft. (Ok je mag in België stemmen... maar rond je 18e moet je in veel landen in Europa kiezen welke nationaliteit je wilt behouden)
Maar het lijkt me sterk dat (als jullie nog maar kort in België wonen) jullie kind zonder meer de Belgische nationaliteit zal krijgen. Je zult dit denk ik even bij een jurist in België moeten vragen.

Succes,
Groetjes
Wietske

hoi RB,

Mijn man en ik zitten met dezelfde situatie. Wij zijn beiden nederlanders en wonen sinds enkele jaren in Belgie. Wij hebben zelf de Nederlandse nationaliteit en zijn "belgisch ingezetenen" zoals ze dat noemen. Jullie kindje krijgt automatisch een dubbele nationaliteit: jullie zijn beide nederlanders dus jullie kind krijgt ook de nederlandse nationalitiet en omdat jullie kindje in Belgie wordt geboren krijgt het dus ook de belgische nationaliteit.
Ik vind het trouwens wél handig dat ons kindje beide nationaliteiten krijgt, je weet namelijk nooit of je ooit nog eens terug naar nederland wilt gaan.

liefs kreeftje1977 36 wkn+5

Hoi Kreeftje
Uit jouw verhaal begrijp ik dat we er dus niks voor hoeven doen? Gewoon aangeven in de gemeente waar het geboren wordt is voldoende?
Wij willen ook graag dat het kindje een dubbele nationaliteit krijgt voor hetgeval we idd ooit nog eens terug gaan naar Nederland, alhoewel ik dat niet zo snel zie gebeuren.Maar zeg nooit nooit...
Groetjes RB

Terug
Bovenaan