Wordt mijn kind gepest?

<p>Hoi allemaal,</p><p>Misschien weet iemand hoe ik mijn zoontje kan helpen? Ik ben echt radeloos.</p><p>Mijn zoontje van 3 gaat al een tijd naar een hele fijne kinderopvang. Nu komt hij steeds vaker thuis met verhalen dat hij door hetzelfde jongetje wordt geslagen. </p><p>Dit heb ik al aangegeven bij zijn leidsters en ze weten dat het jongetje regelmatig agressief gedrag vertoont. Nu weet ik dat kinderen van deze leeftijd veel verzinnen of verdraaien maar de verhalen zijn zeer gedetailleerd en ik let er op dat ik hem geen namen en woorden in de mond leg. Ik reageer nooit heel erg geschokt en wil dingen niet erger maken dan ze zijn, maar.. Vandaag vertelde hij huilend dat hij weer is geduwd door een groepje en hij niet mee mocht spelen. Mijn zoon is erg "naief" en wil altijd gezellig mee doen en kinderen mogen best nee zeggen maar ik hoor steeds vaker dat hij niet mee mag spelen en hij geslagen, geschopt of geduwd wordt. De leidsters letten er zo veel mogelijk op maar het gebeurt altijd net als er niet gekeken wordt. Zo slim is dat jongetje ook wel weer. </p><p>Volgens alle websites waar ik informatie heb gezocht omtrent dit gedrag is dit gedrag bij kinderen onder de 4 jaar geen pesten. Ik ga wel nogmaals met zijn leidsters praten want het doet mij verdriet om te zien hoe hij zich niet meer op zijn plek voelt. Hoe maak ik een kind van 3 weerbaar en hoe kan ik hem Leren om zelf zijn mannetje te staan?</p>
 
Ik snap helemaal dat je dit erg vind voor je zoontje. Nooit leuk om deze verhalen terug te horen! 
Dit gedrag kan inderdaad niet onder pesten vallen. Kinderen van deze leeftijd zijn erg egocentrisch en denken daarbij dus aan zichzelf. Schoppen, slaan en duwen gebeurd in de opvang dan ook regelmatig. Het zijn handelingen van een seconde waar je vaak niet voor bent. 
Daarintegen betekend het niet dat de kinderen die dit doen hier niet in gecorigeerd hoeven te worden. Het is van belang dat ze wel weten wat de normen en waarden zijn.
zelf ben ik ook werkzaam in de kinderopvang en zie dit ook vaker gebeuren. De meeste kinderen komen allemaal in deze fase van duwen of bijvoorbeeld bijten om zichzelf te verdedigen, ze kunnen dit nog niet goed in woorden uitleggen. 
Misschien even vragen aan de pmers op welke momenten zich dit voordoet om te kijken of hier iets aan gedaan kan worden. Toezicht op de mat wanneer de kinderen vrij spelen dat er altijd iemand jet oogje in het zeil houd. Het gebeurd namelijk sneller wanneer er speelgoed bij komt kijken. 
Als je weet waarom het gebeurd is jet misschien ook al wat verlichtend, omdat je dan in ieder geval weet dat je zoontje wel gezien en geholpen wordt! 
 
Aah wat vervelend voor jou, maar ook voor je zoontje! Kan me voorstellen dat je er niet gerust op bent wanneer je hem naar de opvang brengt.
Maar wat zegt de leiding zelf daar over? Ik neem aan dat ze er wel wat mee doen toch? Of het jongetje wat dit gedrag vertoont in de gaten houden?
 
 
Terug
Bovenaan