Wordt nu toch onzeker. Een baby heeft regeldagen maar een hele week??

Beste moeders.

Ik had laatst ook al een bericht geplaats waarin stond dat mijn kleintje zo slecht drinkt omdat hij zo slaperig is.
Nu is dit zo'n week gelden begonnen. En de borstvoeding gaat steeds slechter. Tenminste dat vind ik zelf. De kleine sliep eerst in elk geval 's nachts nog door maar nu sinds drie dagen lukt dat ook al niet meer. En dat komt niet doordat hij slaperig is bj het drinken.
Hij werd eerst om de 5 1/2 uur wakker, toen de nacht daarna om de  4 uur. Nu zelfs drie uur en dan na 2 uur al weer. Vanmorgen was het helmaal puinhoop.
Hij kwam na die laatste twee uur slapen om het uur en drinkt dan raar genoeg prima! Echt met grote teugen en weer een half uur lang per voeding. Dan lijkt hij tevreden en slaapt in, ik leg hem weg en na een half uur is hij dan al weer wakker. Ik tel de uren vanaf het aanleggen.
Dus voed ik om 7.00 dan begint hij met drinken.
Dan is hij al weer wakker om 8.00. Dus slaapt hij maar een half uurtje.   Omdat ik minstens een half uur voed.
Het wordt allemaal steeds erger. Ik ben zelf bang dat ik wel genoeg melk geef, maar dat er in de melk niet genoeg voeding zit.
Waardoor de kleine dus wel "vol" zit maar het zo snel verteerd dat hij al weer zo snel honger heeft.
Ik weet niet of zoets erfelijk is, want in beide familie's zowel van mijn man zijn kant als die van mij kwam dit regelmatig voor.
Wat moet ik nu doen, nog langer afwachtten. Naar de dokter, of langzaam beginnen met het afbouwen van de borstvoeding en over gaan naar de fles?
Ik weet zelf dat afbouwen een behoorlijke tijd duurt, dus misschien kan ik daar beter nu mee beginnen dan wanneer de kleine slecht gaat groeien. En ik misschien te snel over moet stappen en dan moet afkolven??
Weten jullie me raad te geven? Ik wil natuurlijk graag een paar maanden borstvoeding blijven geven, dat is het beste voor de kleine. Maar ik zit er nu echt even doorheen. Ik slaap slecht, en maak me denk ik teveel zorgen. En nu de kleine zo vaak drinkt heb ik ook weer last van pijnlijke borsten. Ik had dit in het begin heel erg, ik heb namelijk erg gevoelige borsten en vlakke tepels. Maar na de aanschaf van een set tepelschelpen en doordat de kleine maar een aantal voedingen nodig was ging het na een paar dagen prima. Nu voelen ze na het voedden gewoon erg pijnlijk, en zelf een stuk ijs helpt niet.
Groetjes Laura
 
Hoi,

wat vervelend voor je dat het zo gaat. Heb je je melk wel eens afgekolfd? Dan kun je wel een beetje zien of er genoeg in zit. Niet helemaal natuurlijk, maar bij een vriendin van mij was het net water geworden (en dat na 6 maanden). Dan weet je dus wel zeker dat er niet veel in zit. En tja... verder weet ik het niet zo goed. Ik ben zelf na 3 maanden gestopt met bv, mede door hetzelfde. Ik vond het te frustrerend. Ik ben toen abrupt gestopt, echt binnen een week ofzo. Dus het kan wel snel. Ik weet ook dat sommige moeders bijvoorbeeld overdag bv geven en dan 's avonds de laatste voeding fv gebruiken. Misschien is dat een optie?

Heel veel succes!

Desiree
 
Hallo,

Ja da's lastig he?! Ik heb zelf ook lopen tobben: afbouwen, stoppen of niet. Ik wilde graag 6 maanden bv geven, maar merkte dat het me na een paar maanden ook veel spanning opleverde. Mijn dochtertje groeide gemiddeld, maar was bij de geboorte een zware baby. Ze huilde toen ook vrij veel. Ik ben met de bv gestopt (na ongeveer 6 weken langzaamaan afbouwen), maar vond dat wel heel jammer. Het geven van bv is heel speciaal vind ik en goed voor je kindje (meestal). Toch ging m'n dochtertje hierna wel meer groeien en werd tevredener. Ook kreeg ik wat meer tijd terug, omdat je de voedingen kon delen en er ook minder voedingen nodig waren. Misschien heb je iets aan mijn overwegingen. Overleg anders met je consultatiebureau (hou er wel rekening mee dat zij vaak helemaal voor de bv gaan; en het blijft jouw beslissing).

Groetjes en succes,

Dyanne
 
Hoi Laura,

Uit je bericht begrijp ik, dat je twijfelt over de kwaliteit van jouw melk. Moedermelk is precies afgestemd op de behoeftes van een baby, het bevat alles wat een kindje nodig heeft voor een gezonde groei en ontwikkeling. Aan de kwaliteit van jouw melk hoef je dus niet te twijfelen, die is gewoon goed. Ook de kleur of de "waterigheid" van de melk zegt niets over de kwaliteit. Moedermelk heeft vaak een blauwige kleur (de kleur kan  zelfs variëren afhankelijk van wat jij gegeten hebt ). Als je kolft, ziet de eerste melk die uit je borst komt er inderdaad misschien wat  waterig uit, maar dat is heel normaal; deze melk wordt ook wel voormelk genoemd. Voormelk is zeg maar de "magere" melk. Als er wat langere tijd tussen twee voedingen heeft gezeten, zullen de vetten in jouw melk zich gaan hechten aan de wanden van de melkkanaaltjes en daardoor is de eerste melk die uit je borst komt minder vet. Die vetten worden door het toeschieten en snelle doorstromen van de melk weer meegenomen en de melk wordt dan naarmate het voeden vordert dus weer vetter. Daarom is het voor je kindje ook zo belangrijk dat hij de borst goed leegdrinkt.

Regeldagen kunnen inderdaad een aantal dagen aanhouden; je kindje maakt dan een groeispurt door en heeft meer melk nodig. Borstvoeding is een kwestie van vraag en aanbod; als er meer melk wordt gevraagd, wordt er ook weer meer melk aangemaakt. Je kindje zal tijdens die regeldagen inderdaad dus vaker willen drinken, met al die kleine beetjes zal hij toch weer hele voedingen bij elkaar sprokkelen. Leg je kindje dus gerust vaker aan. Na een aantal dagen zullen vraag en aanbod weer op elkaar zijn afgestemd en zal je kindje zijn "oude ritme" weer oppakken.

Je geeft aan, dat je vlakke tepels hebt. Dat kan het voor je kindje wat lastiger maken om goed aan te happen. Toch kun je ook als je vlakke of ingetrokken tepels hebt, prima borstvoeding geven; het correct aanleggen heeft alleen  extra aandacht nodig. Voor meer informatie over aanleggen kun je kijken op VBN-aanleggen. Je kunt het aanhappen voor je kindje wat gemakkelijker maken door alvast je tepel wat "voor te vormen". Je kunt dit doen, door vlak voor het voeden even kort af te kolven, zodat de tepel meer naar buiten komt. Ook zou je je tepel tussen duim en wijsvinger kunnen pakken en wat heen en weer rollen en misschien zelfs voorzichtig een beetje oprekken (tepelgymnastiek). Dit mag absoluut niet pijnlijk zijn!   In elk geval is het erg belangrijk, dat je tepelhof soepel is, zodat deze gemakkelijker te vormen is.
Naarmate een borstvoedingsperiode wat langer duurt, zal een kindje meer handigheid krijgen in het drinken aan de borst en zal dat ook wanneer er sprake is van vlakke tepels gemakkelijker worden. Bovendien worden de tepels door het vake voeden steeds elastischer en zullen ze daardoor minder vlak worden.

Verder kun je altijd bellen met de Vereniging Borstvoeding Natuurlijk. De VBN is zowel overdag als 's avonds telefonisch bereikbaar via nummer 0343-576626. Contactpersonen van de VBN hebben naast hun eigen borstvoedingservaring een opleiding gevolgd via hun organisatie en geven wetenschappelijk verantwoorde informatie over borstvoeding. Je hoeft geen lid te zijn om te kunnen bellen en er zijn geen kosten aan verbonden (je betaalt alleen je eigen gesprekskosten). Dus schroom niet, bel gerust; daar zijn we voor!

Groetjes van Yvonne, contactpersoon Vereniging Borstvoeding Natuurlijk
 
Bedankt voor al jullie goede adviezen.

Ik heb ondertussen ook contact gezocht met de thuiszorg, en daar het gehele verhaal eens voorgelegd.
Het blijkt dat het inderdaad niet normaal is dat mijn jochie zoveel drinkt, en bijna niet slaapt. Hij drinkt elke keer zo'n half uur. en slaapt dan een half uur of zelf helemaal niet. En dan begint hij alweer te huilen.   En ga ik dus na zo'n 15 min huilen weer opnieuw voedden en begint het hele verhaal opnieuw. Nu adviezeerde de thuiszorg me om de kleine echt te laten huilen. Dit mag zelfs tot een drie kwartier duren. Wat ik zelf erg lang vind. En volgens haar moet ik echt twee uur wachtten voor ik mijn jochie weer ga voedden. Als hij namelijk zo goed drinkt, en toch huild kan het best gewoon aandacht vragen zijn. Dus af en toe langslopen en even aanraken zonder uit de wieg te pakken leek haar een veel beter idee. Als het niet werkt hem om de twee uur te voedden, en hij blijft huilen en niet slapen. Dan moest ik morgen even weer bellen.

Voor Yvonnez.
Het klopt trouwens niet wat je zegt Yvonnez over het feit dat borstvoeding altijd prima in orde is.
Wat er bij ons in de familie voorkwam dat er te weinig voeding in de borstvoeding zat is door doktoren onderzocht. En uit testen van de borstvoeding bleken er tekortten aan voedingstoffen in te zitten. Dus niet elke vrouw geeft/heeft perfecte borstvoeding. Dat zou ook wel raar zijn aangezien iedereen anders is. Dus het komt wel degelijk voor dat er vrouwen zijn die hiervoor niet geschikt zijn.
En uit onderzoek blijkt dat het vaak verkeerd wordt opgevat door instanties omdat deze juist zo voor borstvoeding zijn.
Deze moeders worden dan weer naar huis gestuurd met de opvatting dat het heel normaal is dat de kleine om het uur wil drinken en niet tevreden lijkt. Volgens deze mensen moet je dan nog maar vaker voedden. Vraag nu jezelf eens af wat voor een leven je dan hebt? Je voedt dan gewoon de hele dag! Dat lijkt me stressvol voor jou en je kleintje. Je moet toch allebei aan je slaap toekomen.

Ik ben zelf erg voor borstvoedding, maar weet wel als er geen verbetering komt ik niet ga zitten wachtten tot een dokter alles onderzocht heeft. Maar dan kies ik voor flesvoeding, ik weet nu al zeker dat de kleine dan prima door zal slapen omdat hij genoeg binnen krijgt. En het neemt ook de twijfel weg of hij wel genoeg drinkt en huilt om de honger. Met de flesvoedding kun je precies zien dat hij genoeg heeft, is de fles leeg en huild de kleine nog dan kun je hem ook rustiger laten liggen. Omdat je weet dat het niet een tekort aan voedding kan zijn.
Groetjes Laura
 
Ik weet wel dat wat doorzichtige blauwachtige voeding wel heel veel eiwitten bevatten maar minder of geen vet...
Ik ben een groot voorstander van bv maar als het niet gaat zoals "het hoort" dan is het ook niet zinvol om als een stresskip rond te lopen.. uit ervaring weet ik dat het hele gezin daar onder te lijden heeft... Ik heb mijn derde meisje bijna twee jaar succesvol en met veel plezier gevoed... Rosalie was vanaf het begin al een heel ander kind aan de borst... liet sneller los.. viel soms al in slaap als ze tegen me aan lag en zo was ik de hele dag bezig om haar toch tevreden te krijgen... toen ze twee maanden was ging het op zicht redelijk maar het werkte toch niet echt allemaal.. ik was zo moe en stond er eigenlijk door alle problemen rondom het voeden niet helemaal meer achter... Toch wou ik niet opgeven.. ik wist dat het moest kunnen omdat ik vergeleek met de tijd dat ik Daniëlle voedde... maar deze keer had ik hele zere borsten... meestal last van pijnlijke tepels en als mijn borsten leeg waren deed dat enorm veel pijn.. net of ze vacuum waren getrokken en het op elkaar kleefde ofzo... soort vaatkramp..
Ik bleef maar twijfelen maar wou vooral niet opgeven... het had dan ook niet veel gescheeld of ik was ingestort... Op aanraden van het cb, de huisarts en mun vriend moest ik radicaal stoppen! Ik heb dat gedaan... en om eerlijk te zijn voel ik me nu drie weken verder een heel ander mens... ik kan nu zeggen dat ik van mun meissie geniet... geef haar heel relaxed een flesje en weet dat ik er alles aan gedaan heb om het te laten werken.. helaas mocht dat niet zo zijn en moesten we over op de fles... ik weet nu dat er genoeg in gaat en laat haar gerust eens huilen.. daardoor heeft ze nu een goed ritme en een veel rustigere mama..
Er is dus niks mis mee om ook eens aan je zelf te denken... tegenwoordig is de flesvoeding van zo'n goede kwaliteit dat je kindje niks tekort komt.. ik dacht dat ik faalde als moeder maar ben er nu wel achter dat Rosalie en ik allebei beter af zijn zo..

Ik wens je veel succes met je keuze.. hopelijk gaat de bv alsnog goed en kun je met plezier voeden.. anders succes met de fles.. ook niks mis mee!!

(ps.. ga eens naar het inloopspreekuur van het cb.. laat je kindje wegen want meten is weten ;-))

liefs Bats
 
Voor Yvonnez.
Het klopt trouwens niet wat je zegt Yvonnez over het feit dat borstvoeding altijd prima in orde is.
Wat er bij ons in de familie voorkwam dat er te weinig voeding in de borstvoeding zat is door doktoren onderzocht. En uit testen van de borstvoeding bleken er tekortten aan voedingstoffen in te zitten. Dus niet elke vrouw geeft/heeft perfecte borstvoeding. Dat zou ook wel raar zijn aangezien iedereen anders is. Dus het komt wel degelijk voor dat er vrouwen zijn die hiervoor niet geschikt zijn.
En uit onderzoek blijkt dat het vaak verkeerd wordt opgevat door instanties omdat deze juist zo voor borstvoeding zijn.

Hoi Laura,

Ik denk dat een toelichting hier wel op z'n plaats is . Door de opmars van kunstmatige zuigelingenvoeding in de jaren 70 is veel informatie over bv verloren gegaan. Zo werden de strikte regels die bij het geven van kunstmatige zuigelingenvoeding werden toegepast, zoals voeden op schema, ook doorgetrokken naar het borstvoedingsbeleid. Het gevolg was, dat baby's niet voldoende melk binnenkregen en dus niet goed groeiden. En de conclusie die daar weer uit werd getrokken, was: dan zal de kwaliteit van de melk vast niet goed zijn. Dus inderdaad, er moest dan melk worden getest; de moeder moest dan wat melk afkolven en dat werd dan onder de loep genomen. Helaas  was men zich er niet van bewust, en dat zijn we nu gelukkig wel, dat de samenstelling van moedermelk constant verandert: met de maand, met de week, met de dag en zelfs met het uur, dat is geen moment gelijk. En bovendien, dat de eerste melk die de moeder afkolft voormelk is, die inderdaad minder vet is (en zeker na een langere tijd zoals vier uur tussen de voedingen, waardoor de vetten zich scheiden van de melk) en laat het nou net díe melk wezen, die vroeger voor een test werd meegenomen.... Zou je een beeld willen krijgen van de kwaliteit van moedermelk, dan zou je dus een hele dag álle voedingen moeten afkolven tot en met de laatste druppel en daar een monster uit nemen.
Al met al is de juiste conclusie dat het niet de samenstelling van de melk is, die soms problemen geeft, maar het borstvoedingsbeleid dat wordt gevoerd.

Graag wil ik nog benadrukken, dat de VBN wetenschappelijk  verantwoorde informatie geeft; als je graag (onafhankelijke)  literatuurverwijzingen wilt in dezen,  ben ik graag bereid je die aan te leveren.

Je refereert aan een onderzoek op het gebied van te weinig voedingsstoffen in moedermelk. De VBN heeft een Medisch Advies College, welke daar vast zeer geïnteresseerd in zal zijn. Kun je me helpen aan een link naar dit onderzoek of misschien literatuurverwijzingen?

Groetjes van Yvonne, contactpersoon Vereniging Borstvoeding Natuurlijk
 
Wat een slecht advies om je kind van die leeftijd te laten huilen. Je kan nog beter wat kv gaan bijvoeden na dat je borstvoeding hebt gegeven dan dat je je kind laat huilen. Ik zou borstvoeden en komt hij na een uur weer dan bijvoeden met kunstvoeding. Zo combineer je beiden.
 
Terug
Bovenaan