Wordt wakker snachts en wil alleen nog slapen bij mama

<p>Hallo,</p><p>Mijn dochtertje is 19 maanden. Als baby sliep ze heel goed. Tussen 15 en 17 maanden hebben we heel veel last gehad van nachtangsten en uren wakker.</p><p>Dat is eindelijk overgegaan nadat we het haar  hebben laten uitwenen.</p><p>Maar sinds onze reis, waar minder structuur was, wordt ze nu telkens heel vroeg wakker. Meestal tussen 4 en 5, maar soms zelfs vroeger. Ik heb de slechte gewoonte gecreëerd om ze dan maar bij mij te nemen om verder te slapen zodat ze niet teveel lawaai maakt en we nog wat kunnen slapen voor de werkdag.</p><p>Nu rekent ze daar natuurlijk op. Dus als ik haar toch terug in haar bedje wil leggen snachts na wat troosten en verschonen, krijst ze alles bij elkaar en staat ze te rammelen aan haar bed.</p><p>Ik weet nu niet zo goed meer hoe ik dat moet keren. Op zich slaapt ze wel weer in als ik haar bij mij neem, en is dat niet zo erg. Maar dit kan ik niet blijven doen. Of wel? Wat is jullie ervaring en advies?  Iemand dit dit ook meegemaakt heeft?</p><p>Bedankt voor de raad.</p><p>Groeten</p>

Wij hebben dit ook een periode gehad. Onze zoon was wel wat ouder (2 jaar). We hebben hem inderdaad ook een tijd bij ons gepakt, maar toen ik hoogzwanger was en zijn broertje daarna geboren werd wilde ik dit echt niet meer. We hebben een slaapwekker geïntroduceerd. (Allecto aapje) Onze zoon begreep na een paar dagen dat hij nog niet uit bed mocht als het aapje blauw was en dat hij er uit mocht wanneer het aapje geel was. Weet niet of 19 maanden daarvoor te jong is? Misschien iets om te proberen?

Heeft ze het niet koud? Mijn dochter werd nog wel eens rond dat tijdstip wakker en bleek het achteraf koud te hebben. Ik had toen een deken over haar gelegd (ze sliep al in een slaapzak) en toen ging het beter.
Ik zou haar ook terug leggen in bed en als ze nergens last van heeft maar even laten huilen. Mijn dochter heeft ook een tijd gehad dat ze in de nacht naar ons wilde. Ik haalde haar er meteen uit. Op een gegeven moment heb ik haar maar laten liggen en na 5 minuten huilen hield ze toch wel op.

Heel herkenbaar! 
We waren een weekendje weg geweest en mijn zoontje van 2 wilde toen niet in zijn campingbedje slapen. Uiteindelijk heeft hij toen het weekend naast mij geslapen. 
Toen begon thuis de ellende ook: hij gaf aan dat ik bij hem moest blijven als hij naar bed ging. Als ik weg liep krijste hij alles bij elkaar.
Ook s nachts werd hij regelmatig in paniek wakker en door vermoeidheid koos ik dan de makkelijkste oplossing: hem bij mij in bed leggen. Dan sliep hij heerlijk... maar ik niet! 
Uiteindelijk moed verzameld om consequent te blijven en hem niet meer uit bed te halen. 
De eerste nachten waren zwaar. Maar na een paar dagen gaat het al een stuk beter en is hij s nachts ook niet meer wakker geworden. 
Ik bleef steeds hetzelfde riddeltje doen: mama geeft jouw een kus, jij gaat lekker slapen en ik ben in de buurt. En dan liep ik weg. 

Hoi Hoi,
Bij ons is nu precies hetzelfde gaande. Ons zoontje van 2 jaar en 3 maanden slaapt in een peuterbed en kan dus zelf uit bed. Was dit bij jullie ook het geval, want het weglopen is momenteen echt geen optie bij ons want dan krijst hij alles bij elkaar. 
Hij gaat dus gelijk uit bed zodra we een stap richting de deur doen. Hij slaapt dus alleen als we bij hem gaan zitten of heel de nacht naast hem gaan liggen. 

Wij hebben een tweeling van nu 20 maanden.
1 van de tweeling werdt met 15 maanden ook elke nacht wakker en wij hebben eerst ook tussen ons gelegd om wat slaap te pakken en zijn broertje niet wakker maken.
Wij hebben de tip gekregen van iemand, ga een peuterbed of 1 persoonsbed kopen, kan wezen dat hij op gesloten voelt in zijn ledikant.                                 Met 18 maanden een 1 persoons bed gekocht en de eerste nachten waren wennen, maar na een week was helemaal over en slaapt hij de hele nacht door.

Terug
Bovenaan