Worsteling met schermtijd en gedrag na Roblox – ben ik de enige?

Hoi allemaal,
Ik hoop dat ik niet de enige ben die hiermee worstelt, al voelt het soms wel zo.
Mijn zoon van 7 speelt graag Roblox, maar ik merk dat het ons steeds vaker gedoe oplevert. Als het spel niet gaat zoals hij wil, reageert hij direct met boosheid en veel emotie. Hij mag doordeweeks maar een half uur per dag gamen, vóór het avondeten. Na het eten mag hij niet meer.
Toch merk ik dat wanneer hij “in zijn spel zit”, ik meerdere keren moet vragen om het stop te zetten. Vervolgens zit hij aan tafel met weet ik veel wat voor vervelend gedrag en dat verpest vaak de sfeer voor het hele gezin. Het lijkt vooral te zitten in het feit dat hij zijn zin niet krijgt of moet stoppen op een moment dat hem niet uitkomt.
Schermstraf geven heeft weinig zin, want hij leert er simpelweg niet van – de reactie blijft hetzelfde.
Ik vraag me daarom af: kan ik hieruit concluderen dat schermtijd, of in ieder geval Roblox, gewoon niet goed voor hem is? Zijn er ouders die dit herkennen of tips hebben over hoe hiermee om te gaan?

Alvast bedankt!

Hoi, Roblox staat wel bekend om zijn intensiteit ervan qua impulsiviteit en beinvloeding en het kan verslavend werken en dat kan best nadelig zijn voor kids. Als jij merkt dat je zoontje vervelend gedrag vertoont na het spelen van Roblox dan zouden andere spelletjes wellicht beter voor hem zijn.
Ik denk dat het prima is om als ouders te besluiten dat je er wat anders van had verwacht en dat dit spelletje geen goed plan is. En dan te kijken met zoontje wat een goed alternatief is, zoals Animal Crossing of Minecraft Creative bijvoorbeeld. Of samen een bord spelletje spelen.

Mijn zoon is nog niet op die leeftijd. Maar ik zie het wel in mijn omgeving. Veel kinderen worden tijdens het spel brutaal en hebben ineens ander gedrag dan je van je kind gewend bent.

Mijn zus heeft 2 dochters. De oudste reageerde er heel anders op dan de jongste. Zij werdt ook brutaal en daarna bleef ze ook dwars zitten. Ook begon ze er door te vloeken. Ze schrok ook vaak van peggie de big ofzo. Mijn zus heeft daarom een keer een gesprek met haar gehad dat als ze haar gedrag niet veranderd ze er niet meer op mag. De eerste keer gebeurde het uiteraard weer en mijn zus zei weet je nog wat we hebben afgesproken? Dat wist ze en sindsdien gaat het al jaren goed. Maar elk kind is anders dus weet niet of het bij jouw kind werkt om er over te praten.

Graag wi ik je ook waarschuwen dat je kunt chatten met andere gamers. Hierdoor komen kinderen ook in contact met volwassen die slechte bedoelingen. Misschien weet je dit al maar bij deze wil ik het toch even gezegt hebben. Mijn zus kijkt overigens regelmatig in hun tablet (14 en 12 jaar). En nee ik vind dit niet privacy schenden het gaat tenslotte ook om de veiligheid van je kind.

Wat mij betreft mag dit spel verboden worden voor kinderen onder de 12 jaar!

Ik hoop dat tegen de tijd mijn zoon zover is dat het spel niet meer populair is en anders weet ik het nog niet.

Terug
Bovenaan