wrm bij de een iui en andere niet ?!?!

Hallo allemaal,

Ik vraag mij iets af .

Wij zijn in april in het ziekenhuis geweest voor wat onderzoeken alles was goed het zaad mijn cyclus en de echo .
Verder niets geks gevonden de arts wilde gelijk beginnen met iui drie maal en daarna eventueel een kijkloperatie om te kijken of ik geen verklevingen had en daarna nogmaals drie maal iui.
Wij vonden het wel heel snel gaan en ondanks dat ik wel door wilde begon mijn vriend te twijfelen .
we besloten de vakantie af te wachten en dan verder te kijken ik kan het nu inmiddels niet meer houden en wil echt nu voor die iui gaan we hebben nu een afspraak voor de prikinstrukties voor 5 sept ben echt enorm zenuwachtig daarvoor. en we beginnen in oktober dus met prikken en onze eerste iui.
Van andere mensen hoor ik dus dat ze al tabletten kunnen slikken enz waarom mogen wij gelijk met iui beginnen dan ?? vind het zo gek .
En hoe doen jullie dat met de zorgverzekering ik kwam tot de ontdekking dat je maar drie iui behandelingen vergoed krijgt .Wat kost zon behandeling dan wel niet ..... ???

Veel vragen .....
Liefs bloemmie

Hoi Bloemie,

Volgens mij krijg je maar 3 IVF behandelingen vergoed. Een IVF (in vitro fertilisatie) is wat anders dan een IUI (inter uteriene inseminatie). Over het algemeen worden er 6 IUI's vergoed vanuit het basispakket. Het loont dus dit even goed na te zoeken. Er zit ook wel verschil tussen IVF en IUI.

Bij IUI stimuleren ze je eicel tot groei (vandaar de prikken) en als het eitje gaat springen, dan brengen ze het zaad bij je naar binnen. Het zaad is dan ook bewerkt, dus alleen de snelste, beste zwemmers worden voor "de deur" afgeleverd.

Bij IVF stimuleren ze d.m.v. injecties een heleboel eicellen, die ze dan middels een punctie bij je afnemen. Daar wordt vervolgens het zaad van je man bijgedaan en hopelijk volgt daar dan een bevruchting uit, die ze bij je terugzetten.

IVF is erg prijzig, vandaar maar 3 behandelingen. Ik denk dat een IVF ongeveer 4000/4500 euro kost, afhankelijk van de medicijnen en het ziekenhuis. Een IUI is meestal goedkoper, zo rond de 2000 euro. De medicijnen zijn het duurste, dat is meer dan de helft van de totale kosten.

Die pillen waar je het over hebt, zijn vaak om een cyclus regelmatig te maken of om een eisprong op te wekken. In jullie geval heeft dat weinig zin omdat (op het eerste gezicht) alles goed lijkt te zijn. Je gaat dan automatisch door voor IUI.

Veel succes!

Dank je wel voor je reactie !

Ik heb deze week contact gehad met de zorgverzekering en zij vertelde me dat je iui ook drie maal vergoed krijgt dus niet zes keer daarom vind ik het zo raar dat de arts het over zes behandelingen heeft .

Bloemmie,

Overweeg dan of je zult overstappen naar een andere verzekering. Bij mij lukte de IUI wonderwel in een keertje, maar als het langer duurt, ben je er zo doorheen. Voor het einde van het kalenderjaar mag je wisselen. Ben zelf verzekerd bij Achmea en die zijn vrij gul, Unive schijnt qua vruchtbaarheidsbehandelingen nog guller te zijn.

Dat prikken met Puregon met de pen is echt appeltje-eitje, joh. De naaldjes zijn superdun en je voelt ér eigenlijk niets van. De HCG-injectie daarna is iets lastiger te zetten, maar dat kun je ook in het ziekenhuis laten doen of kijk je huisarts lief aan.

Bedenk tenslotte dat ieder ziekenhuis een eigen protocol omtrent behandelen heeft en daar zo zijn eigen argumenten bij heeft. Leg je daar bij neer en ga niet steeds vergelijken met anderen, dat levert alleen maar meer stress op. Àlleen als je je niet op je gemak voelt of echt het idee hebt dat er niet vakkundig wordt gehandeld, kun je altijd van ziekenhuis of behandelaar wisselen.

Succes ermee en ik hoop dat je snel resultaat hebt!

Terug
Bovenaan