WW/Zwangerschapsverlof

Goed nieuws, ik heb ondanks mijn zwangerschap werk gevonden :)! Het is ook nog eens een superleuke functie met gezellige collega's en flexibele begin- en eindtijden :D.
Enige nadeel is dat het tijdelijk is, en precies duurt tot ik met verlof ga. Nu kan niemand (zelfs het UWV...) mij echt vertellen wat er nou precies financieel gaat gebeuren op het moment dat ik met verlof ga, ben ik dan 'werkeloos' met een ww uitkering (75/70% van je gemiddelde loon van de laatste zoveel maanden), of krijg ik dan wel gewoon zwangerschapsverlof (100% van je laatst verdiende loon)... Iemand hier ervaring mee..?

Hoi hoi,

Op dit moment zit ik in de WW, echt balen dus.
Als je recht hebt op een WW uitkering, dan heb je ook recht op een zwangerschapsuitkering. Je WW wordt dan tijdelijk stopgezet en je ontvangt dan 16weken zwangerschapsverlof doorbetaald. Of dat 70 of 100% is durf ik je niet te vertellen. Mijn coach bij het UWV vertelde me dit. Dus als het zo blijft zoals het nu is dan kan ik begin juli met zwangerschapsverlof. Je wordt dan vrijgesteld van de sollicitatie plicht. Dit horen ze te weten bijhet UWV bij jou in de buurt.

groetjes Jantine

Bedankt Jantine! Echt zwaar balen he, die ww... Ik hoop dat jij ook nog werk vind (als je dat wilt tenminste..., anders moet je lekker van de rust genieten!)
Dat ik niet hoef te solliciteren weet ik, het gaat mij echt om het financiele gedoe, er zit toch een behoorlijk verschil tussen zwangerschapsverlof (= 100% van je salaris) en een ww uitkering (=70% van je salaris)... Maar goed, ik ben al lang blij dat ik werk gevonden heb, het was toch een stuk lastiger met een kleine onderweg. Die 4 maanden met minder geld moet ik dan maar weer op de koop nemen...

Ik weet niet hoe het tegenwoordig is, maar 5 jaar geleden kreeg je als je zonder werk zat op het moment dat je met verlof ging, 100% van het gemiddelde salaris van de afgelopen 2 of drie jaar. Want het is niet zo, dat als je even een maand heel veel zou verdienen dat ze dat dan als leidraad namen.

Een vriendin van mij kwam in haar verlof vorig jaar zonder werk, en zij kreeg toen ook 100%, dus ik verwacht niet dat jij nu maar 70% zou krijgen, mits je afgelopen jaren dan ook gewerkt hebt.

Let wel, je moet het wel zelf aanvragen

Terug
Bovenaan