Hoi,
Lastig he dat genoeg en op tijd moeten eten om een gezond gewicht te krijgen/behouden.
Ik ben eigenlijk nooit voor deze zwangerschap bij een dietiste geweest, ik at wat meer, en vaker en dat werkte goed voor mij. Alleen na mijn eerste bevalling toen ik wel een erg ondergewicht had na de bevalling (171 cm met een gewicht van toen 52 kilo, normaal 60) was het verstandig om me deze keer via een dietiste te laten begeleiden gedurende de zwangerschap.
Qua tips was de eerste die ik kreeg, van je mag zoveel eten als je wilt, eten voor 2 of meer wordt zelfs aangeraden. Let wel, dat het niet al te vet is, want dit duurt langer om te verteren, en daardoor kan je minder vaak eten. En ik slik ook dagelijks een vitamine tablet voor zwangere vrouwen .
Verder raad ze frisdranken, vruchtensappen ed af, (op vers geperste sinaasappelsap na dan) af, omdat dit je ook snel een vol gevoel geeft, maar verder niet veel bijdraagt aan je lichaam. Zoiezo helpt het om pas te drinken nadat je gegeten hebt en niet een half uur voor de maaltijd. Qua eetpatroon hoefde ik vrijwel niks te veranderen want ik at al gezond en volgens de voedingsschijf. alleen snoepte ik ook geregeld en dat raadde ze me a, maar ik moet eerlijk zeggen dat de chocolade letters in de sint tijd, er wel erg vaak en snel ingingen, en als er taart oid is dan neem ik ook altijd 1 groot stuk, en een half uur later alsnog een appel. want ja van 6 appels op een dag wordt ik ook niet erg blij.
Ik moet van de dietiste elke twee uur eten, en daardoor kom ik ongeveer uit op 8 keer eten op een dag. Is soms best wel lastig, maarja alles voor het goede doel maar, en ik moet zeggen dat ik me een stuk fitter voel dan de vorige keer, alleen aankomen of het gaat lukken wat zij wit, dat denk ik niet. Maar de baby groeit goed, en is ook op goed gewicht.
Verder als tip, als het avondeten te erg ruikt en je dat niet naar binnenkrijgt dan moet ik in ieder geval ter compensatie 4 volkorenboterhammen met zaden etc, eten met beleg naar keuze. Verder genoeg melk drinken (maar dit is ook omdat ik geen kaas lust).
Ik weet niet of jij borstvoeding wilt/kan/mag geven? Want dan raden ze aan om ook een reserve op te bouwen . Ik heb het hier verder niet met haar over gehad, omdat bij de eerste het duidelijk werd dat mijn lichaam geen voeding aanmaakt, omdat ik dat niet kan bijeten. Ik heb toen na een aantal dagen klungelen met aanleggen, kolven en bijvoedingen een afspraak met de lacatatiedeskundige (die voorheen arts was) gemaakt en die heeft mij uitdrukkelijk toegezegd dat ik per direct moest stoppen met proberen voor mijn eigen gezondheid, en op flesvoeding moest overgaan, en dat ik bij een volgende geeneens moest proberen te beginnen met borstvoeding.
Hopelijk heb je er wat aan en mocht jij ook nog tips hebben dan hoor ik dat graag.