Yogabal

Ik hoor van sommige dat een yogabal zou kunnen helpen om de bevalling te bevorderen
En de ontsluiting
Wie heeft hier ervaring mee
Nu 40weken en 2 dagen

Ik heb bij mijn laatste bevalling een yogabal gebruikt! Niet zo heel lang, maar ik vond het wel prettig. Het idee van bevorderen van de ontsluiting is vanwege de houding en beweging: je zit rechtop, dus de zwaartekracht helpt een handje mee, en door er zachtjes op te veren komt er ook extra druk op je baarmoedermond, waardoor deze sneller ontsluit. Mijn bevalling ging sowieso vrij vlot, dus ik weet niet hoeveel daarvan door de yogabal kwam, maar ik vond het wel een prettige ervaring (totdat de rugweeën te heftig werden en ik liever onder de douche zat ?)

Wij hebben hier ook ervaring mee. Niet tijdens de ontsluitingsfase, want die ging heel snel. Bij ons kwam het hoofdje niet diep genoeg tijdens het persen, omdat ze een sterrenkijkertje was. Het laatste om te proberen was een yoga bal tussen mn benen. Dit heeft effect gehad, want een paar weeën later draaide ze met haar hoofdje en 2 minuten later was ze geboren! Dus ik zou het zeker aanraden ook ter ontspanning!

Ik zat de halve bevalling op de yogabal omdat ik rugweeën had en enorme pijn aan m'n onderrug en achterste.. dat was de enige positie die fijn was bij mij! Maar ik zat de laatste weken thuis ook alleen maar op de bal, kon zelfs niet meer fijn op de bank zitten. Het is heel fijn en ook goed om daarop te 'stuiteren' en rondjes te draaien met je heupen. Maakt ruimte in je bekken zeggen ze. Verder geen idee of het heeft bevordert of niet en hoe het zonder zou zijn geweest.

Ik heb ook heel wat op de yogabal gezeten tijdens mijn bevalling (en voorafgaand aan de bevalling ook, want het zou kunnen helpen om een baby in stuitligging nog goed te draaien ofzo). Nou, mijn baby lag dus nog gewoon in stuit en ik heb alsnog een behoorlijk lange (>24 uur) bevalling gehad die eindigde in een spoedkeizersnede omdat de ontsluiting niet genoeg vorderde, maar het was wel prettig om op de bal te zitten. Of het echt helpt voor een soepelere bevalling weet ik niet, maar ook als het niet soepel loopt kan je het jezelf natuurlijk zo aangenaam mogelijk maken, en daar kan een yogabal bij helpen. ;)

Ik heb het ook gebruikt bij mijn eerste bevalling, heeft mij echt geholpen de weeën beter op te vangen. Ik had zelf echt vanaf het begin af aan weeënstorm en dus weinig rust tussendoor. Staan en lopen was voor mij hel, maar had wel echt bewegingsdrang. Daar heeft die bal goed bij geholpen omdat je dan toch wat heen en weer kan bewegen

Terug
Bovenaan