You Tube en gamen

<p>Ik irriteer mij steeds vaker aan het schermgebruik van mijn kinderen, met name mijn oudste. Hij heeft een nintendo switch en een iPad. (8 jaar).  Hij mag in principe 2 x per dag een half uur gamen (op vrije dagen). Op een doordeweekse dag mag hij of niet of een half uur. </p><p>Daarnaast kijkt hij ook nog vaak tv en youtube (game filmpjes). Hij speelt ook veel buiten op de trampoline en voetbalt buiten op straat. Ik denk dat het wel in balans is.</p><p>Toch irriteer ik mij aan het feit dat het zo'n belangrijk ding in zijn leven is. Een dag niet gegamed is een dag niet geleefd, lijkt het wel. Ik weet dat ik er misschien wat losser in moet zijn en niet te bang moet zijn. Ik ben bang dat hij straks niets meer leuk vind en zijn identiteit verliest in het gamen ofzo. Speelgoed in de kast wordt nauwelijks nog aangeraakt. Gezien hij in het verleden moeilijk kon stoppen, heb ik schermtijd geïntroduceerd. Dat accepteert hij op zich wel maar toch, hij heeft het er zoveel over. </p><p>Herkent iemand zich hierin of had je hier mogelijk in het verleden ook mee te maken? Hoe zou ik hiermee om kunnen gaan? Ik denk dat het namelijk meer mijn eigen angst is, dan dat er daadwerkelijk een probleem is. </p>
 
Ik denk dat je gelijk hebt dat het probleem vooral tussen je oren zit. Je hebt zo te lezen al slim gehandeld toen je kind meer behoefte kreeg om te gamen (schermtijd), en je bent je bewust van de balans tussen buiten spelen/bewegen en gamen. Hartstikke goed dus! Ik spreek niet uit ervaring als moeder, maar werk wel in het onderwijs, voornamelijk brugklassers. Die zijn natuurlijk al iets ouder dan jouw kind, maar ook daar herken ik wel dat gamen een grote rol speelt in hun leven. Ik heb het idee dat dat iets is dat nu eenmaal bij deze tijd hoort, en dat je er als ouder niet geheel onderuit zult komen.
Ik denk dat jij een hele goede balans hebt gevonden, en goed in de gaten houdt of het niet te gek wordt! Bespreek misschien ook eens met je zoon wat het gamen voor hem nou zo leuk maakt, en toon interesse in wat hij speelt. Dan blijf je gelijk goed op de hoogte, en kun je nog nauwkeuriger opletten of alles goed gaat, én hij voelt dat het iets is dat thuis gedeeld kan worden, in plaats van alleen afgekeurd :)
Je doet het super hoor mama, succes!
 
Toevallig laatst een workshop over gehad. Gamen hoort echt bij deze tijd en ze leren er stiekem veel meer door dan je zou denken. Samenwerken & leiding nemen(via contact met de microfoon), strategisch denken, planmatig denken enz enz enz.
Ik stond er echt van versteld! Tuurlijk is het heel goed om de schermtijd wel in de gaten te houden! Te veel is nooit goed maar dat is met alles natuurlijk!
We werd als tip aan de ouders gegeven om interesse te tonen in wat ze online doen. Dit wordt vaak heel erg gewaardeerd. Doe bijvoorbeeld een keer mee en laat hem vertellen wat hij nou zo leuk vind aan het spelletje.
Ik denk dat als ik je verhaal lees je al goed rekening houd met dat hij ook genoeg buiten speelt. Ga zo door en probeer het verder een beetje los te laten, je doet het hartstikke goed zo!
 
Groetjes 
 
dank je wel nog voor je reactie.  ik moet het inderdaad meer proberen los te laten maar houdt wel de schermtijd in de gaten (nu in de vakantie 2 x 30 minuten gamen en 2 x overig (you tube netflix etc.). Dus 2 uur per dag, ik volg dan de Nibud richtlijn maar...
 
 
Ik ben wat dit betreft geen expert, maar ik denk dat het allemaal wel meevalt. Gamen is gewoon een hobby, net als dat sommige kinderen liever knutselen of knikkeren. Je geeft zelf al aan dat er goede balans is, dus wat is dan eigenlijk het probleem? Zolang het niet de spuigaten uitloopt is er niets aan de hand. Laat je kind plezier hebben in zijn hobby in kaders van de schermtijd. Bovendien wordt gamen vaak als iets negatiefs gezien, maar het is ook erg leerzaam! 
 
Terug
Bovenaan