yvonne z

hoi yvonne
ik zag bij rosannes topic over borstvoeding dat je vroeg of haar tepel rond en roze of plat en wit was na het voeden.
ik had bijna geen stuwing en boas wou/kon de tepel niet pakken(werd hij boos ws omdat er niks uitkwam)bovendien zijn mijn tepels vlak.2 of 3 keer is het wel gelukt om hem aan te leggen en als hij dan even gedronken had waren mijn tepels dus spierwit,plat en ik vond mn tepel er dan ook behoorlijk rauw en gehavend uitzien en het deed ook pijn.ik vroeg me dus af wat dat inhield?volgend de kraamhulp was het allemaal normaal,maar dat kan ik me bijna niet voorstellen.
alvast bedankt.
groetjes kari

Hoi Kari,

Het uiterlijk en de vorm van de tepel direct nadat deze na het voeden uit het mondje van de baby komt, kan veel zeggen over het aanleggen. Een witte of afgeplatte tepel ontstaat vaak, doordat de baby niet genoeg borstweefsel in zijn mondje heeft. De tepel komt dan tegen het harde gehemelte aan te liggen en zal op die manier worden afgeplat. De tepel raakt dus eigenlijk bekneld, waardoor de doorbloeding vermindert (vandaar de witte kleur). Door het schuren tegen het harde gehemelte kan de tepel rauw gaan aanvoelen en kunnen er zelfs kloofjes ontstaan.
Dit zijn allemaal signalen dat het aanleggen niet goed gaat. Voor jou is dat heel vervelend omdat het voeden dan pijn doet, maar het heeft ook nadelige gevolgen voor je baby. Als de baby niet goed is aangelegd, kan hij de borst namelijk niet goed leegdrinken en krijgt hij dus niet voldoende melk binnen.
Je vermoeden is dus juist; het is echt niet normaal dat je pijn had tijdens het voeden en dat je tepels er gehavend en rauw uitzagen. Borstvoeding geven hoort geen pijn te doen en zeker geen tepelkloven op te leveren. Jouw klachten hadden voor de kraamverzorgende voldoende moeten zijn om alarmbellen te doen rinkelen en het borstvoedingsbeleid eens goed onder de loep te nemen.

Een baby die goed is aangelegd, heeft niet alleen de tepel, maar ook een groot gedeelte van de tepelhof in zijn mondje (je geeft immers borstvoeding, geen tepelvoeding ). De baby vormt dan zelf van de borst als het ware een speen en  tepel komt dan helemaal achterin het mondje van de baby te liggen, tegen het zachte gehemelte aan.  En daar raakt hij niet beschadigd; als de baby goed is aangelegd, zal de tepel als deze direct na het voeden uit het mondje van de baby komt er mooi rond en roze uitzien.

Je geeft aan, dat je vlakke tepels hebt. Op zich is het prima mogelijk om met vlakke tepels borstvoeding te geven, maar het aanleggen vraagt in dat geval vaak wel meer aandacht; de baby zal dan extra zorgvuldig moeten  worden aangelegd. Als de tepel vlak is, heeft hij misschien minder grip op de borst, waardoor het moeilijker voor hem wordt om goed aan te happen. Soms helpt het om vlak voor het voeden even kort te kolven om de tepel meer naar buiten te krijgen. Als de baby vervolgens goed is aangelegd, zal door het zuigen de tepel nog verder naar buiten komen.

Kun je met deze informatie uit de voeten? Als het toch nog vragen oproept, reageer dan gerust!

Groetjes van Yvonne, contactpersoon Vereniging Borstvoeding Natuurlijk

hoi yvonne
bedankt voor je antwoord.klinkt heel logisch wat je zegt.ik ga het goed onthouden en bij een evt volgende baby ga ik zeker een lactatiedeskundige inschakelen.ik vond het altijd onzin,borstvoeding is tenslotte iets heel natuurlijks,hoe kan dat nou moeilijk zijn.maar inmiddels weet ik wel beter.helaas te laat voor boas.ik vermoed dat de kraamverzorgsters op dit gebied ook te weing kennis hebben.dat is wel jammer.
zo had ik weinig stuwing en kwam de bv niet op gang en toen werd er gezegt:je drinkt te weinig.dat was best kwetsend(ja,net bevallen he).later zei de verloskundige met de theorie dat het niet op gang kwam omdat er niet live gevoed werd.maarja,daar kon ik ook niks mee,want we kregen boas er gewoon niet aan.de volgende keer ga ik meteen achter deskundige hulp aan.
groetjes kari

Terug
Bovenaan