yvonneZ help

mijn dochter wil sinds 2 weken geen flesjes meer drinken op de crech sinds de tandjes zijn doorgekomen, tot 2 dagen daarvoor ging het juist vreselijk goed.

ze blijven het wel elke keer aanbieden, want als ik werk kolf ik wel af,maar helaas ze weigerd ook uit bekertje .

ik ben zelfs wanhopig bij een mesoloog geweest en die zegt dat ze voorin haar mond last heeft van haar slijmvliezen door de verminderde weerstand doordat de tandjes doorkwamen.ze heeft nu speciale pilletjes homeopatisch.

mocht dit allemaal niet werken wannneer mag ik stoppen met kolfen,zonder dat mijn produktie kelderd , ik werk 3 dagen per week,ma/di/vrij.

ik word er best emotioneel van dat alle bvmelk zo weer weggegooit kan worden

ik hoop dat ij of iemand anders tips heeft, zit er een beetje doorheen

Tjonge, ik kan me voorstellen dat je het nu even meer ziet zitten en dat je er veel moeite mee hebt om jouw melk weg te gooien    Ik herinner me je vorige bericht inderdaad nog; heb je nog kans gezien om op borstvoedingsforum.nl (het forum van de Samenwerkende Borstvoedingorganisaties) bovenaan bij Artikelen & links te kijken? Daar staat een overzicht van tips m.b.t. flesweigeren, die je voor de creche zou kunnen uitprinten. Het belangrijkste is, dat het voeden met de fles zo ontspannen mogelijk wordt aangepakt. Je baby zal spanning en stress gelijk oppikken en daar direct op reageren. Verder is het aan te raden om niet te snel te switchen van aanpak, geef een nieuwe aanpak een paar dagen de tijd.
Misschien kun je nog uit de voeten met de volgende tips als aanvulling op het lijstje van het borstvoedingsforum?
Uit het VBN-Handboek voor contactpersonen:
- Laat de baby niet te hongerig worden, geef de fles liever wat eerder (een baby staat dan vaak meer open voor andere dingen, als ze echt honger heeft zal dat niet het geval zijn; huilen is een verlaat hongersignaal!).
- Houd de vingers om de speen: de baby voelt zo huid-op-huidcontact.
- Laat de fles afwisselend links en rechts geven.
- Laat de leidster wachten met het aanbieden van de fles totdat je baby haar mondje goed wijd open heeft (dus niet de speen in de mond duwen). Bied de speen zó aan, dat deze ver genoeg in de mond komt: wat voorin de mond komt, wordt er met de tong weer uit gewerkt. Richt de speen ver naar het gehemelte in de mond, niet op de tong.
- Probeer de baby overeind te houden, de fles bijna horizontaal. De baby kan dan de fles 'melken' en zo zelf de melkstroom regelen.
Vanuit eigen ervaringen van andere contactpersonen:
- Laat de leidster de muis van het handje masseren om de palmomentaalreflex op te wekken. Dat stimuleert het actieve zuigen.  Deze is vooral  bij jonge baby's heel sterk aanwezig, naarmate de baby ouder wordt verdwijnt deze reflex geleidelijk aan. Maar proberen kan natuurlijk altijd, wellicht reageert jouw dochtertje er goed op?
- Een tuitbeker zou kunnen werken. Of misschien een flexibele beker die naar de mond wordt gevormd (verkrijgbaar via de logopedist) of de 'oefenbeker' van Difrax (ref.nr. 703 op de site van Difrax). De bovenkant van deze beker loopt naar buiten uit (tulpvorm), zodat het mondje van de baby er goed omheen past. Eén kant is verlaagd, zodat voor de leidster goed te zien is hoeveel vloeistof er bij het mondje komt. Deze beker kan vanaf de leeftijd van ongeveer zeven maanden worden gebruikt.
Als het kindje dan toch wat slokjes neemt, is het goed om haar te laten merken dat ze het goed doet. Beloon haar hiervoor.
Uit het Handboek Lactatiebegeleiding (LLL, 2002):
- Wikkel de baby in een kledingstuk van de moeder dat haar geur heeft (een blouse of nachthemd bijvoorbeeld), terwijl de fles wordt aangeboden.
- Raak de mond van de baby zachtjes met de speen aan, zoals veel moeders met hun borst doen om het kindje te stimuleren haar mondje open te doen.
- Probeer de speen op lichaamstemperatuur te krijgen (zoals de borst) door er warm water overheen te laten lopen, of laat hem juist afkoelen in de koelkast als je baby tandjes krijgt, omdat dit pijnstillend kan werken.

Dit is eigenlijk alles wat ik aan tips kan aandragen.... Opties die je daarnaast nog zou kunnen overwegen zijn: de baby meenemen naar je werk,  langer verlof opnemen of ziektewet (overleggen met de bedrijfsarts), ouderschapsverlof, onbetaald verlof.

M.b.t. kolven is het inderdaad zo dat je niet alleen kolft voor de voedingen die je baby nodig heeft als jij er niet bent, maar ook om de melkproductie optimaal in stand te houden op dagen wanneer je je baby wel bij je hebt. Ik weet niet hoe oud je kindje op dit moment is, maar omdat ze tandjes aan het krijgen is vermoed ik dat ze al iets ouder is.  De melkproductie blijft stabieler naarmate er langer alleen borstvoeding is gegeven. Als je het idee hebt, dat je zo door de maanden heen een goede melkproductie hebt opgebouwd, zou je eens kunnen proberen hoe het gaat als je een kolfbeurt gaat afbouwen.
Vanaf de leeftijd van zes maanden kun je starten met het introduceren van vast voedsel. Krijgt je baby op de creche ook al iets anders dan moedermelk aangeboden? Misschien is het een idee om een groente en/of fruithapje mee te geven? Deze zouden  ze daar kunnen aanlengen met wat moedermelk (hoeft niet per se sterk opgewarmd te zijn),  dan wordt er op die manier  toch nog wat extra vocht naar binnen "gesmokkeld" zonder dat de fles daaraan te pas hoeft te komen.  Ik zag in een eerder bericht dat het aanbieden van pap als optie werd gegeven. Rijstebloem bindt over het algemeen niet met moedermelk, de Biobim pap wel. Je zou dat eens kunnen proberen? Op de site van Biobim kun je verkoopadressen vinden.

Ik hoop van harte dat je snel een oplossing zult vinden die voor jullie allebei prettig werkt. Sterkte en veel succes!

Groetjes van Yvonne

Terug
Bovenaan