Zalm & Paling

<p>Ik heb een vraagje of ik dit mag eten of niet. Ik weet dat hetgeen gerookte zalm uit de supermarkt mag. Maar wij (mijn man ?) doen zelf zalm (koud) roken. Voor hij gerookt wordt ligt deze 24uur in de pekel van zout en bruine suiker. Na het roken wordt deze min 24uur vacuüm verpakt. We gebruiken verse zalm. </p><p> </p><p>Ik las dat er in paling kwik en nog iets in kan zitten. Is dat ook zo bij gekweekte paling? Deze eten we vers gerookt in Zeeland. Mag ik deze wel eten of beter van niet? </p><p> </p><p>Alvast bedankt voor de reacties ?</p>

Van paling weet ik het niet, maar van zalm herinner ik me dat het warm gerookt moest zijn om voldoende bacteriën te doden. Echter, het gaat dus om de bacteriën die erin kunnen zitten (ik ben altijd erg voorstander van weten waaróm iets niet mag of risicovol is) en mij is ook weer verteld dat wanneer iets langere tijd in pekel / zout gelegen heeft vrijwel geen bacteriën kunnen overleven. Bovendien zitten die bacteriën in principe niet in verse vis (dan wel echt 100% zeker verse vis) - want juist dat is het probleem met vis uit de supermarkt of vacuümverpakt in het schap. 
Dus ik zou zelf denken: als je zeker weten verse vis gebruikt en je pekelt het goed, kun je het wel eten. 

Terug
Bovenaan