zalm

hoi,

ik ben nu bijna 11 weken zwanger en zat net lekker 2 zoute haringen te eten. voor de zekerheid ging ik het ff opzoeken op internet of dit wel mocht. zoute haring mag dus wel. ook een paar weken geleden heb ik 2 of 3 stokbroodjes gegeten met een plakje zalm erop. ik las dat je geen vacuum verpakte zalm mag hebben. ik heb deze zalm bij de albert hein gekocht en het zat in net zo'n pakje als ham of kaas. dus niet vacuum. mocht ik dit dan wel hebben of niet???

bij de zwangerschap van mn zoontje heb ik met ongeveer 26 weken op een verjaardag ook heel veel stokbroodjes met zalm gegeten die ze zelf gerookt hadden... dacht dat dat wel mocht. alles is gelukkig goed maar voor nu maak ik me toch wat zorgen.

groetjes arianne

Hoi Arianne,

Ik eet voor het gemak alleen gebakken zalmfilets en niets wat vacuüm verpakt is aan gerookte zalm of iets wat daar op lijkt. Just in case. Daarbij is het volgens mij zo dat er een kans KAN zijn op de bacterie. Dit hoeft niet per definitie zo te zijn. Ik zou me niet al te druk maken om die paar plakjes zalm! Als je te erg twijfelt kun je altijd even met de verloskundige bellen toch?! En zeg nou zelf....stokbroodjes zalm zijn wel onweerstaanbaar :)

Groetjes!

gerookte zalm die je bij de supermarkt koopt is bijna altijd vacuumverpakt. Dus wat jij aangeeft als zo'n pakje als ham of kaas is dus wel vacuum verpakt! En daarvan wordt afgeraden om het te eten vanwege de listeria-bacterie

Vis en schaaldieren
Met name rauwe of koudgerookte vissoorten, zoals gerookte zalm, en schaaldieren zoals oesters hebben een zeker risico op listeria. Omdat gerookte zalm in een vacuümverpakking lang bewaard kan worden, kan de bacterie zich vermenigvuldigen tot schadelijke hoeveelheden. Gerookte zalm is als diepvriesproduct wel veilig, omdat de listeria-bacterie zich bij een temperatuur onder het vriespunt niet kan vermenigvuldigen. De zalm moet dan na het ontdooien wel meteen gegeten of bereid worden. Ook gerookte zalm die in een gerecht is verwerkt, is veilig: alle ziekmakende bacteriën worden bij het verhitten gedood. Om dezelfde reden is ook vers gebakken, gegrilde, gepocheerde of gekookte zalm geen probleem. Gerookte vis zoals paling en makreel worden door het roken gaar gemaakt waardoor eventuele bacteriën onschadelijk worden. Zoute haring wordt kort bewaard waardoor er geen gevaar is voor uitgroei van en schade door listeria. Ook zure haring is veilig.

Hoi,

Ik pas navraag gedaan bij mijn vk. Die gaf aan dat je ook gerookte vis (zoals zalm) gewoon kan eten, als je het maar direct na openen opeet en niet eerst nog een paar dagen in open verpakking laat liggen.

Ik zou zeggen; genieten maar!

Ik heb het ook nagevraagd maar dan aan de gyn. Haar antwoord was: ze zeggen over meerdere dingen dat je het niet mag eten omdat mensen vaak geen maat kunnen houden. Als je zegt dat ze het mochen eten dan heb je kans dat ze het heel vaak eten. Maar als je het 1x p.m. eet kan het geen kwaad. Ik heb zelf ook nog pas zalm gegeten en heb nergens last van gehad!

Het risico dat de bacterie er in zit is maar 0,00019%. Kun je nagaan. 1 op de 10.000 vissen! De kasn dat je iets oploopt is heel klein en wordt groter als je rgelmatig rauwe vis eet. Maar gerookte en gebakken kan geen kwaad.
Maak je geen zorgen, ik heb precies het zelfde gehad, alleen dan met een biefstukje wat tijdens het opeten toch nog rood bleek te zijn. Hap, ik had al genomen. Nou ik voelde me toch rot. Maar wij hebben een heel gezond meisje gekregen. De kans dat je wat binnen krijgt is bijna nihil En voor de rest heb je je weerstand ook nog eens!

Niet meer piekeren hoor!

als je alles gaat opzoeken wat je niet meer mag omdat je zwanger bent, wordt je gek!
dat je geen rauw vlees mag, is algemeen bekend, maar dan komt er weer wat bij, en weer enz enz
bij mn vorige zwangerschap was t opeens niet goed als je haring at. mensen keken mij vreemd aan, omdat ik t toch at.
waar komt anders t fabeltje vandaan: zwangere eten augurken en haring. en nu opeens zou dat niet meer mogen? en nu is het zalm.
de kans is ontzettend klein dat je die bacetrie krijgt.
voel je er absoluut niet schuldig om hoor. niks aan de hand.
en bij mij gaat vanavond ook de vacuum verpakte zalm van de appie open hoor. op een toastje!

liefs, do

stom, ik twijfelde ook over zalm.
Eet sinds ik zwnager ben geen zalm meer.
maar goed dat ik weet dat het gerust kan , als hij net warm en bereid is.

Terug
Bovenaan