ze is te weinig gegroeid

A

Anoniem

Guest
Hoi allemaal

We zijn vanmorgen naar het cb geweest.
Ik dacht dat alles wel goed zou zijn.Even meten en wegen en weer wegwezen,......maar niet dus!
Joyce is maar 1 cm gegroeid en zelfs 2 ons afgevallen.De arts kon niets vinden en ze is ook niet ziek geweest ofzo.Ik kan gewoon niets bedenken waarom ze niet is gegroeid.
Nou hebben we even zitten klieren met de bv,maar dat ging alweer helemaal goed.Nu moeten we dus naar 3 voedingen en komt er ipv een voeding een bordje pap.Nu ben ik bang dat de bv nog meer terug gaat lopen.Ze is nu bijna een half jaar oud en ik wilde eigenlijk wel zelf blijven voeden tot ze een jaar is.

Zou het beter zijn als ik gewoon helemaal stop met de bv?
Ik weet het allemaal niet meer!

Zo even mijn hart gelucht.Dat voelt alweer een stuk beter.

Groetjes Jessica

PS:Eigenlijk wilde ze er nog een voeding af doen,want dan zou ze misschien wat beter warm eten.Dit gaat mij zo en zo nog even te ver.Deze voeding moest ik dan vervangen door thee of water.Ze wil niet eens uit een flesje drinken en bij een bekertje laat ze alles via haar wangen weer weglopen.

Hoi Jessica,

wat vervelend allemaal zeg. Ik kan me heel goed voorstellen dat je er even doorheen zit. Wat vervelend dat je dochter is afgevallen zeg. Maar wat je schreef, je hebt even getobt met de bv. Misschien is ze toen wel drie ons afgevallen en inmiddels alweer een ons aangekomen? Ik kan me voorstellen dat je erover nadenkt om te stoppen met bv. Waarom probeer je niet om haar pap met afgekolfde bv te geven? Ik heb biobim, dat bindt heel goed met bv. Misschien als je dat probeert dat je haar dan over twee weken ofzo opnieuw laat wegen op het cb en als ze dan niet is gegroeid dat je dan kijkt wat je verder wilt doen. Het is ook zonde om zomaar te moeten stoppen met de bv.

Groetjes van marloes en heel veel sterkte.

wow, in één keer geplaatst en dat na 100 keer proberen om in te loggen en te reageren.

quote: y_e_s schreef document.write(friendlyDateTimeFromStr('22-11-2007 13:00:05'));

1. Nou hebben we even zitten klieren met de bv,maar dat ging alweer helemaal goed.Nu moeten we dus naar 3 voedingen en komt er ipv een voeding een bordje pap.Nu ben ik bang dat de bv nog meer terug gaat lopen.Ze is nu bijna een half jaar oud en ik wilde eigenlijk wel zelf blijven voeden tot ze een jaar is.

2. Zou het beter zijn als ik gewoon helemaal stop met de bv?

3. PS:Eigenlijk wilde ze er nog een voeding af doen,want dan zou ze misschien wat beter warm eten.Dit gaat mij zo en zo nog even te ver.Deze voeding moest ik dan vervangen door thee of water.Ze wil niet eens uit een flesje drinken en bij een bekertje laat ze alles via haar wangen weer weglopen.

Hoi Jessica,

Ik kan me voorstellen dat je hier onzeker van wordt. Je wilt graag dat je kindje lekker groeit en nu blijkt de groei niet zo te verlopen zoals het eigenlijk zou moeten
Wellicht kun je iets met de volgende informatie? Voor het gemak heb ik je punten even genummerd

1. Uit dit punt maak ik op, dat je baby vier voedingen per etmaal kreeg. Klopt dat? En je kindje krijgt alleen borstvoeding? Voor een baby van nog geen half jaar  is vier voedingen per etmaal erg weinig hoor. Je baby heeft jouw melk nog zo hard nodig om van te groeien, op die leeftijd is het echt heel normaal voor een borstgevoede baby om ongeveer zes a zeven voedingen per etmaal te krijgen. Je zou je dochtertje dus vaker kunnen aanleggen? Je kunt bijvoorbeeld zelf één of meer regeldagen inlassen door lekker met je kindje op de bank te gaan zitten of in bed te gaan liggen (maak het jezelf ook zo comfortabel mogelijk door bijvoorbeeld een thermoskan met thee en wat lekkers erbij te nemen)  en haar zo vaak mogelijk bij je te laten drinken. Daarmee krijgt je lichaam het signaal om meer melk te gaan aanmaken. Hoe leger de borst, des te sneller er weer nieuwe melk wordt aangemaakt. En ook, hoe leger de borst, des te vetter de melk zal zijn. Zo kan die vette achtermelk een boost zijn voor de groei. Ik weet niet of je dochtertje nog een nachtvoeding krijgt? Als dat op dit moment niet zo is, zou je deze (tijdelijk) weer in ere kunnen herstellen zodat ze ook dan nog even kan bijtanken. Bovendien werken nachtvoedingen extra stimulerend voor je melkproductie. Je adrenalinepeil is 's nachts namelijk een stuk lager, waardoor de borstvoedingshormonen kunnen pieken.
Krijgt je dochtertje één borst of twee borsten per voeding? Probeer twee borsten per voeding aan te bieden. Wisselvoeden (dus drie, vier, vijf of zelfs zes borsten per voeding) werkt ook stimulerend voor je melkproductie.
Dit is dus eigenlijk het omgekeerde van het advies dat je nu hebt gekregen; in plaats van de borstvoeding af te bouwen (want dat is eigenlijk wat je doet als je een voeding vervangt door bijvoorbeeld een bord pap van kv), bouw je het weer op.  De terugloop waar je terecht voor vreest, kun je op deze manier ook tegengaan.  Je kindje is nog jong, op deze leeftijd moeten de calorieën nog echt uit de melkvoeding komen en is vaste voeding echt nog bijvoeding.
M.b.t. het aanbieden van pap is het denk ik goed om te weten, dat rijstebloem qua groei waarschijnlijk weinig zoden aan de dijk zal zetten. Mij collegaatje heeft eens uitgerekend, dat de voedingswaarde van de scheppen rijstebloem die door de pap heen gaan overeenkomt met twee slokken moedermelk. Ook in dat opzicht is het dus effectiever om je baby gewoon een keer vaker bij je te laten drinken.

Om je melkproductie extra te stimuleren, zou je tussendoor kunnen gaan kolven. Je brengt op die manier extra vraag tot stand, waardoor het aanbod uiteindelijk ook meer zal worden. Met de afkolfde melk kun je je kindje dan weer bijvoeden. Als je vlak na een voeding gaat kolven, kolf je de vette achtermelk die je je baby ook nog weer na kunt geven. Op bv.com kun je tips vinden om het afkolven te vergemakkelijken ("Hoe kolf ik genoeg melk"). Je geeft aan dat je dochtertje geen flesje accepteert en dat het drinken uit een bekertje nog niet zo vloeiend verloopt. Op borstvoedingsforum.nl , het forum van de Samenwerkende Borstvoedingorganisaties, is bij "Artikelen & links" een overzicht van tips te vinden in geval van flesweigeren. Wellicht staat daar de gouden tip voor jullie bij? Een andere mogelijkheid is het gebruik van een borstvoeding hulpset (BHS of SNS). Dit is een soort containertje die je om je nek hangt. Vanaf dat containertje loopt dan een heel dun sondeslangetje langs je borst naar je tepel. Op die manier krijgt de baby tijdens het drinken aan de borst ook direct bijvoeding binnen. Op medela.nl (bij producten-speciale hulpmiddelen) kun je deze set bekijken.

2. Moedermelk bevat alles wat een baby nodig heeft voor een gezonde groei en ontwikkeling. De kwaliteit van jouw melk is gewoon goed, daar hoef je echt niet aan te twijfelen.  Dat de groei van je kindje niet verloopt zoals het eigenlijk zou moeten, heeft daar dus niets mee te maken; jouw melk blijft de beste voeding voor je baby. Je zou dus kunnen proberen om het borstvoedingsbeleid te verbeteren (goed aanleggen, vaker aanleggen, lang genoeg laten drinken, geen tepelhoedjes gebruiken)?

3. O, o, o, dit is zo'n vreselijk slecht advies heh  
Want wat is nou de voedingswaarde van water of thee, toch helemaal niets? En zoals ik eerder al aangaf: vast voedsel is voor zo'n jong kindje de eerste tijd echt nog bijvoeding, je kindje heeft jouw voedzame melk gewoon hard nodig om van te groeien. Lekker vaak aanleggen dus!

Ik hoop dat je hier iets mee kunt. Mocht bovenstaande informatie toch nog vragen bij je oproepen, reageer dan gerust. Ook kun je altijd bellen met de Vereniging Borstvoeding Natuurlijk of met Borstvoedingorganisatie LLL. Contactpersonen van de VBN en leidsters van LLL hebben, met hun eigen borstvoedingservaring als basis, een opleiding gevolgd via hun organisatie en geven wetenschappelijk verantwoorde informatie over borstvoeding. Beide organisaties hebben een eigen telefonische informatiedienst, die zowel overdag als 's avonds en in de weekenden bereikbaar is. Je hoeft geen lid te zijn om te kunnen bellen en er zijn geen kosten aan verbonden (je betaalt alleen je eigen gesprekskosten). Dus schroom niet, bel gerust! De VBN kun je bereiken via 0343-576626 en LLL is bereikbaar op 0111-413189.

Succes!

Groetjes van Yvonne

Bedankt voor je lange verhaal!

Wij zijn ondertussen een beetje van de schrik bekomen.En we gaan niet
zo heftig alles veranderen zoals het cb wil.Oftewel we kiezen voor de
bv.

We waren net begonnen met fruit en groente geven en hier gaan we wel mee door.

(Joyce is maandag precies een half jaar oud.)Maar als bijvoeding en
NIET als hoofdvoeding.Joyce komt zelf eigenlijk nooit om eten en is
altijd vrolijk.

We gaan haar (om te beginnen deze week) twee borsten aanbieden met een
pauze van ongeveer een uur ertussen.Want alleen 's avonds dronk ze uit
beide borsten.Zo krijgt ze dus al meer voeding binnen.En over een dag
bekeken zijn dat 3 voedingen extra.

Over twee weken gaan we een keer extra wegen.

Als die extra voedingen dan geen zoden aan de dijk hebben gezet ga ik 1 extra voeding overzetten op pap van BV.

Verder wilde ik nog even zeggen dat het kolven bij mij niet meer
lukt.Zelfs met neusspray en alle ideale omstandigheden krijg ik geen
toeschietreflex.

Mocht ik nou toch pap moeten gaan geven dan heb ik nog een klein
voorraadje in de vriezer.En dan ga ik toch het kolven weer proberen.

Ik zal hieronder ons nieuwe schema geven:

8:00       bv

9:00       bv

10:30   fruit

12:30   bv

13:30   bv (als het nodig is pap)

16:00   groente

17:30   bv

18:30   bv

21:00   bv

Nou dat is een heel verhaal geworden,maar iedereen is weer even bij.

Ik sta open voor andere meningen en tips!

(maar geen nachtvoeding,want daaris Joyce niet voor wakker te krijgen)

Groetjes Jessica

Wauw. Je hebt zo wel een hele dagtaak aan voeden. Knap hoor dat je BV vol bijft houden. Het CB houdt ook een ander groeicurve aan dan internet. Op de borstvoedingsite kun je een andere curve vinden. Het is natuurlijk niet de bedoeling dat je kindje afvalt. Maar als ze vrolijk is en jij voelt je er goed bij dan ben je volgens mij al een heel eind.
Succes!!
Groetjes Kaly

Terug
Bovenaan