Ze is zó druk !!!

Hoi!
Mijn dochtertje van 4 jaar gaat sinds 1 september naar school.
Vlak voordat ze naar school ging werd ze in eens heel erg druk in haar gedrag.
Normaal gesproken was ze altijd heel lief. luisterde goed, en normaal rustig.
Nu is ze echt de hele dag hyperactief, in doen en laten, maar vooral ook met haar kwebbeltje. Ze ratelt de hele dag door, ze doet niet zachtjes maar alles vrij luid. En dat is natuurlijk ook wel de leeftijd, dus goed te begrijpen, maar er zit geen stop meer op.
Ze heeft ook een zusje van bijna 1 jaar. Die doet nooit wat "fout" en krijgt ook nog geen straf natuurlijk. Het verschil is daarom ook zo overduidelijk. Zij krijgt altijd op haar kop, en haar zusje is nooit "stout" Ik vind dat zo sneu voor haar. Maar dit gedrag kan ik ook weer niet accepteren...

Normaal gesproken kan ik het wel goed aan, door haar na 3 keer te hebben gewaarschuwd op de gang te zetten. Maar soms wordt ik er zo kriegel van, dat ik tegen haar begin te schreeuwen. En ik schaam me daar erg voor.
Na dat ik tegen haar ben uitgevallen, heb ik alweer spijt dat ik het zo heb aangepakt.

Herkent iemand zich in deze situatie?
En weet iemand of dit misschien alleen een periode is.

Ik zou graag wat van jullie kant willen horen.

Bedankt!
 
Hoi,

Voor mij heel herkenbaar! Dit gebeurde ook met onze zoon toen hij 4 werd, en naar school ging. Ze doen daar zoveel indrukken op. Die worden voornamelijk thuis verwerkt. Ik had (heb soms nog) het idee dat ik alleen maar tegen hem liep te mopperen.

Inmiddels zit hij in groep 2. Het gaat inmiddels wat beter. Maar ik hoor om mij heen van meer moeders deze geluiden. Het is dus ook iets dat bij de leeftijd hoort.

Het kan helemaal geen kwaad om je kind te laten merken dat er thuis bepaalde regels zijn waar ze zich aan moet houden. Maar soms is het ook wel eens beter om het gedrag te negeren, en juist het goede gedrag te belonen. Zo haal je het negatieve gevoel eruit.  Zo bekijk je het van de andere kant. En als je er een beloningssysteem bij maakt lukt dat vast. Ik tekende gewoon een grote boom, allemaal takken eraan met cirkels aan het uiteinde. Na een goede dag kwam er een sticker in zo'n cirkel. Is de boom vol, dan is de beloning een klein cadeautje of iets anders. Ik moet toegeven dat dit hier niet altijd werkt hoor! Maar het is misschien het proberen waard.

Sterkte ermee!
Groetjes, Cathy
 
Hier dito wat drukte aangaat, maar moet zeggen dat het eigelijk goed gaat.
Door andere dingen werken we hier al sinds haar 2e jaar met dagritmekaarten. De kaarten geven aan wanneer ze naar school gaat, wanneer ze thuis is en wat er nog verder te verwachten valt op die dag.
We plannen tv kijk momenten in, gaan bewust een keer lekker naar buiten na schooltijd, ook al waait het en miezert het wat, ze moet d'r energie gewoon kwijt.
Ook hebben we een mini trampoline neergezet op zolder en na het thuiskomen, wat drinken en een koekje mag ze daar even op. Ik ga dan mee, de andere kinderen ook, samen keutelen we dan op zolder, ze springen, ze mag dan even lekker ratelen, ik vraag haar ook wat ze heeft gedaan en dan is het echt even energie eruit tijd.

Binnenkort gaat ze ook naar kinderjazzballet, ze is gek op dansen en zingen en ze is altijd al wel energiek geweest. Ze is ook zo een kind wat zelfs als ze stil zit nog wel met d'r been wiebelt.

Ik heb gemerkt dat krampachtig tegengaan door te zeggen dat ze rustig moet doen, dat ze druk is en daardoor haar natuurlijke gedrag als negatief te bestempelen, ze ontzettend ontmoedigd en chagrijnig raakt. Dan is de cirkel rond natuurlijk.

Dus nu laat ik d'r gewoon even gek doen, doe zelfs even lekker mee, zing uit volle borst al met haar liedjes op de fiets als ik d'r ophaal en heb een nieuwe ritmekaart gemaakt met "vraagmaarraaktijd" want sinds ze op school zit wil ze alles weten..

waarom vallen de blaadjes van de bomen mama, waarom is het dan herfst mama, waarom is het niet altijd zomer mama, waarom moet ik morgen weer naar school mama, waarom hoeft Pe niet dan mama en waarom kan Mie nog niet gewoon een broodje eten dan, wanneer krijgt hij tandjes dan... enz..
In die vraag maar raak tijd mag ze vragen en antwoord ik en als ik het echt zat word (krijg er soms koppijn van) dan zeg ik gewoon eerlijk dat ik nu geen zin meer heb ik vraag maar raak en dat ze morgen weer verder mag vragen.

Het is prima te doen zo...
 
Hallo, wat herkenbaar!

Volgens mij hoef je je echt niet schuldig te voelen als je een keer uitvalt of boos wordt. Je bent toch een mens? Ik voel mij ook schuldig als ik een keert boos ben geworden op het gedrag van mijn 4,5 jarige dochter. Zij is ook erg druk en wil elke dag met vriendinnen spelen, op dansles enz... Somns zeg ik nee tegen spelen met andere kindjes en dat kan mijn dochter moeilijk accepteren. Dan kan ze tot sint juttemis doorgaan met "ik wil met iemand spelen. NU!" en jengelend op de vloer "ik mag ook nooit met iemand afspreken!" (heus wel). Ik geef dan waarschuwingen en ook al heeft ze op de gang gezeten kan het riedeltje na een halfuurtje van vooraf aan beginnen...
Ik begrijp heel goed hoe je je voelt! Het kan je soms tot wanhoop brengen, en soms moet je toch echt zelf stoom afblazen. Soms heb ik dit een keer in de week, en dan probeer ik mijzelf op te sluiten om even met m'n voeten op de vloer te stampen of even janken op de plee, zodat m'n kind er niet teveel van meepikt.
Ik denk wel dat het een fase is die drukte. Hoop ik!
Sterkte!
Susanne
 
Terug
Bovenaan