Ze wil geen flesje....hoe moet dat nou??

A

Anoniem

Guest
Hoi mama's,

Ik heb een probleem, mijn dochter weigert de fles!
Ik geef volledige borstvoeding, maar ja, mama moet ook wel eens een avondje weg en dan is het toch handig als haar meisje uit een flesje wil/kan drinken.

Ik kolf elke dag een klein beetje voeding af, die ik dan in een flesje (probeer) te geven.
Ik heb avent flesjes, difrax (?) flesjes, wel 4 soorten spenen een goede flessenwarmer, dus daar kan het niet aan liggen.

Ze heeft al een paar keer een flesje (met 50 ml) leeggedronken, maar sinds 3 weken wil ze niet meer. Zodra ze de fles ziet is het huilen, ze stopt pas als ze de borst krijgt.
(nadat ik echt heb geprobeert om haar een paar slokjes te laten drinken uit de fles)

Wie herkent dit probleem en wie heeft er tips?? Alle hulp is welkom!

Groetjes van Gea, mama van Lucianna

Toen ik borstvoeding gaf en moest bijvoeden, kreeg ik van de kraamhulp 2 van die kleine cupjes. Heel klein bekertje, met een rond randje. Speciaal voor baby's die borstvoeding krijgen en niet uit een fles mogen of willen drinken. Ideaal!!!

Liefs Hilma.

Kon ze gewoon bij de kruiswinkel kopen....

Vervelend, misschien wil ze van jou alleen de borst en van iemand anders wel een fles.

vervelend zeg.

mijn kraamhulp en het CB vertelde dat ik niet zelf de fles mag geven, maar mijn partner dit moet laten doen. omdat moeders naar melk ruiken (als ze bv geven). dus probeer idd iemand anders de fles te laten geven.

Wellicht zit hier de gouden tip tussen (tekst komt van borstvoedingsforum)????

Groet, Juul

Flesweigeren

Probeer alleen datgene uit waar je zelf iets in ziet!

Oefen met vers afgekolfde borstvoeding. Moedermelk uit de vriezer
kan vreemd smaken. En soms uit de koelkast ook al. Je kan dus een half
uurtje voor je hem verwacht zo'n 20 ml afkolven en daarmee oefenen.

Alles wat je probeert moet je een paar dagen volhouden. Een nieuw tijdstip, nieuwe speen, ander persoon.

- Probeer regelmatig een flesje te geven; elke dag of om de dag. Al is het maar 20 cc.

- Als hij honger heeft, als hij 1 borst gedronken heeft - dus
tussendoor, als hij geen honger heeft.... het juiste moment is iets dat
je moet uitproberen. Half slapend?
- Afgekolfde borstvoeding koud geven of juist iets warmer?

- Andere fles en/of speen proberen. Bijvoorbeeld een dodie speen
die wat langer en stugger is. Of juist een platte dental. Of een
(zachte) tuit. Of bruine, rubberen speen.
- Soms lukt het wel opeens als een ander de fles geeft: papa,
oma, buurvrouw of die onbekende leidster op het kinderdagverblijf. En
dan mag mama ook niet in de buurt zijn.
- Andere houding: in borstvoedingshouding of juist niet? In
wipstoeltje, geen oogcontact, lopend/wiegend, liggend op bed, voor de
televisie, in een draagzak of -doek.
- Aluminiumfolie om de fles wikkelen. Dat leidt de aandacht af en is leuk om mee te spelen. Of speeltjes of ballonnen.

- Niet dwingen: laat hem lekker een beetje op de speen kauwen. Als
hij dan 'per ongeluk' een druppel melk proeft en hij wil meer, dan moet
hij de tijd krijgen om iets te proberen.
- de speen in de borstvoeding dopen en/of voorverwarmen; liefst in mama's beha.

- het kinnetje op en neer bewegen om zo het drinken te stimuleren.

- beetje in de speen knijpen om de melkstroom te bevorderen.

- eerst even op je pink laten zuigen, de fles ernaast steken en dan je pink weghalen.

- kinnetje ondersteunen met je hand en dan met duim en wijsvinger de wangen ritmisch ietsje samendrukken.

- de zuigreflex opwekken door rondom het mondje te strelen en masseren.

Super bedankt voor de tips! Er zit vast iets bruikbaars bij, ik zal er mee aan de slag!

tx

Hi Gea,

Mijn dochter dronk ook opeens niet meer uit de fles, we hadden avent, en ik heb nu Tommy tippee gekocht, deze lijkt meer op een tepel. Maar ondanks lukte het pakken nog niet goed, wat ik doe is, leg haar aan op dezelfde manier alsof ik borstvoeding geef en dan stop ik de fles erin, als ze hem eenmaal vast heeft, maakt het niet meer uit en kan ze normaal liggen. De fles geven door iemand anders werkte hier namelijk niet.

Succes,
lia

Terug
Bovenaan