Hoi,
Ik kan me indenken dat je hier misschien bijna wanhopig van wordt . Gelukkig heb je alweer een hele hoop goede tips gekregen. Wellicht kun je iets met de volgende informatie en tips?
Huid-op-huidcontact stimuleert een baby vaak om op zoek te gaan naar de borst/te gaan drinken aan de borst. Ik weet niet of je wel eens liggend voedt? Dan zou je samen met je baby bloot in bed kunnen gaan liggen. Leg haar dicht in de buurt van je borst en probeer af te wachten wat ze dan gaat doen (forceren werkt vaak averechts). Van jonge baby's is bekend, dat het masseren van de muis van het handje stimulerend werkt als het gaat om actief drinken (dit wordt ook wel palmomentaalreflex genoemd). Volgens mij verdwijnt deze geleidelijk aan naarmate de baby ouder wordt, maar het is natuurlijk altijd de moeite waard om eens te kijken of jouw baby daar nog op reageert.
Een andere mogelijkheid is samen met je baby douchen of samen in bad gaan. Bij sommige baby's die de borst weigerden is die vorm van samen ontspannen en direct huid-op-huidcontact succesvol gebleken en dronken op die momenten wel weer aan de borst.
Op bvpuntcom wordt uitgebreid aandacht besteed aan borstweigeren/zuigelingenstaking (o.a. een overzicht met mogelijke oorzaken en mogelijke oplossingen). Misschien staan daar nog voor jullie bruikbare tips bij? Of steek eens een lichtje op bij het bvforum, daar lezen zoveel (ervarings)deskundigen mee!
Soms kan het helpen om te voeden in een rustige, donkere ruimte. Als je het idee hebt, dat je dochtertje het te lang vindt duren voordat de melkstroom op gang is, zou je alvast een toeschietreflex kunnen opwekken door bijvoorbeeld warme compressen op je borst te leggen en/of even kort te kolven, totdat de melk stroomt. Eventueel zou je kunnen overwegen om Syntocinon te gaan gebruiken. Dit is een neusspray op basis van syntetische oxytocine, het hormoon dat voor het toeschieten van de melk zorgt. Deze neusspray is op recept bij de huisarts verkrijgbaar.
Het is een hele goede tip om te gaan kolven om je melkproductie zo goed mogelijk op peil te houden. Borstvoeding geven is een gevoelig proces. Kolven is dat in principe nog meer, het is zo anders dan een baby aan je borst. Ik kan me heel goed voorstellen dat het in deze situatie moeilijk voor je is om te ontspannen. Als je ontspannen bent, zal het kolven echter gemakkelijker verlopen. Op bvpuntcom en op het bvforum kun je goede tips en informatie vinden om het kolven te vergemakkelijken. Wat voor kolf gebruik je op dit moment trouwens?
Je geeft aan, dat je je kolf in de koelkast bewaart. Misschien een rare vraag hoor , maar heb je je kolf eerst wel opgewarmd voordat je ermee aan de slag ging? Kou werkt namelijk remmend op de toeschietreflex, maar ook op de doorstroming. Warmte werkt juist weer stimulerend.
M.b.t. het bewaren van flesjes begrijp ik niet helemaal wat de toegevoegde waarde is van het bewaren in de koelkast. Deze tip wordt blijkbaar vaak door kraamverzorgenden gegeven en op één of andere manier is de lijn doorgetrokken naar de kolfspullen. Het is echter helemaal niet nodig om kolfspullen in de koelkast te bewaren. Je kunt je schone en droge kolfspullen gerust bewaren in een schone, droge, dichtgevouwen theedoek in de kast.
Heel veel succes, ik hoop dat deze fase snel voorbij is en dat jullie weer lekker kunnen genieten van de voedingsmomenten!
Warme groet van Yvonne