ze wil liever de fles dan de borst! wie helpt me?

Tja, ik had gehoopt bv te geven tot Vera 2 jaar is.... Ze is nu ruim 7 maanden.
Ik geef nu:

bv
fv
fv
bv
bv

De laatste dagen doet ze nogal moeilijk over de laatste bv: een paar teugjes en dan liever niks meer drinken. Vaak geef ik er dan nog maar een flesje achteraan. Gisteravond weigerde ze gewoon te drinken en toen ik uiteindelijk maar een fles maakte werd ze laaiend enthousiast en schrokte ze die helemaal leeg . Er is niks mis met bv, aanleggen enz. Het duurt haar gewoon te lang voor er wat uitkomt denk ik. Of de fles is lekkerder, makkelijker zeker voor haar.

Maar.... ik wil die laatste voeding zelf blijven geven! Wie helpt me?

Hai,

Da's een lastige... heb ik bij mijn middelste ook gehad en toen heb ik het "gevecht" verloren... Achteraf kwam ik er achter dat het een combinatie was van een te makkelijke speen op de fles (verving die speen en kreeg het zelfde gevecht als toen met de borst) en een sprongetje (toch al ontzettend snel ongeduldig en snel boos)

Kijk of je de fles voor haar moeilijker kan maken, zodat ze ook weer meer moeite gaat doen aan de borst en probeer je tsr te stimuleren door bijvoorbeeld vlak voor die voeding even heel ontspannen te gaan douchen (ontspanning en warmte laat de melk vaak ruim stromen)

Let even goed op de luiers, probeer fles zoveel mogelijk te voorkomen. Zodat ze beter haar best gaat doen aan de borst. Een keer extra aanleggen overdag kan je productie ook weer wat opkrikken waardoor de avondvoeding weer wat makkelijker gaat lopen.

Groetjes Nynke

Hallo,
misschien is het en idee om  een wat kleinere  flessenspeen erop te zetten,dan gaat het beide niet zo gemakkelijk meer en verkiest ze uiteraard die lekkere moedermelk boven de kunstvoeding!
Het is trouwens ook een gevreesde leeftijd hoor,dan vinden  kindjes alles interessanter dan lang moeten wachten op de melk!Gewoon blijven aanbieden en niet te snel de fles geven.Kun je niet kolven en dit geven?Zo blijft in ieder geval je productie op peil.
Groetjes van Nanda

Mijn kolf ligt al maanden werkeloos in de groentela van de koelkast. Goed idee om eens te kolven, want zoals gisteren heeft ze dus niet bij mij gedronken. Nog een keer en de produktie is weg natuurlijk.

Twee weken geleden heb ik andere spenen gekocht en sindsdien is het inderdaad lastiger geworden haar aan de borst te krijgen. Met gisteren als dieptepunt. Bedankt voor de reacties.

Helaas, na een kwartier kolven welgeteld 3 druppels melk   ondanks een heftige toeschietreflex.

Uiteindelijk gezwicht voor de fles....
Maandag op zoek naar kleinere speentjes (als het dan nog nut heeft...)

Was Yvonne er maar voor raad... denk ik nu

Tuurlijk heeft het nog nut!!!!! Jij vraagt, dus zal je lichaam gaan aanmaken! Ja, het kan een paar dagen duren voordat je lichaam zichtbaar levert... maar je lichaam gaat leveren! Je melk is niet in één keer op hoor!

Een fikse TSR hoort meer op te leveren dan drie druppels... was je te gespannen? Probeer je te ontspannen, ga voor het voeden of kolven even lekker douchen en laat alle zorgen van je afglijden! Live vragen gaat vaak beter, juist omdat je kleine de techniek heeft die de kolf maar magertjes kan nabootsen. Gewoon zo vaak mogelijk aanleggen, het is nu weekend.... leg ook overdag aan voordat je de geplande fles geeft. Des te eerder is je productie weer op peil!

Enneh... Yvonne is nog wel te bereiken he? Via borstvoedingsforum kan je haar een pb sturen! Maar ik kijk hier ook nog regelmatig hoor, als een pb sturen niet lukt, kan ik je wel in contact brengen met haar.

Groetjes Nynke

Hoi,
Ik kan me  indenken dat je hier misschien bijna wanhopig van wordt . Gelukkig heb je alweer een hele hoop goede tips gekregen. Wellicht kun je iets met de volgende informatie en tips?

Huid-op-huidcontact stimuleert een baby vaak om op zoek te gaan naar de borst/te gaan drinken aan de borst. Ik weet niet of je wel eens liggend voedt? Dan zou je samen met je baby bloot in bed kunnen gaan liggen. Leg haar dicht in de buurt van je borst en probeer af te wachten wat ze dan gaat doen (forceren werkt vaak averechts). Van jonge baby's is bekend, dat het masseren van de muis van het handje stimulerend werkt als het gaat om actief drinken (dit wordt ook wel palmomentaalreflex genoemd). Volgens mij verdwijnt deze geleidelijk aan naarmate de baby ouder wordt, maar het is natuurlijk altijd de moeite waard om eens te kijken of jouw baby daar nog op reageert.
Een andere mogelijkheid is samen met je baby douchen of samen in bad gaan. Bij sommige baby's die de borst weigerden is die vorm van samen ontspannen en direct huid-op-huidcontact succesvol gebleken en dronken op die momenten wel weer aan de borst.
Op bvpuntcom wordt uitgebreid aandacht besteed aan borstweigeren/zuigelingenstaking (o.a. een overzicht met mogelijke oorzaken en mogelijke oplossingen). Misschien staan daar nog voor jullie bruikbare tips bij? Of steek eens een lichtje op bij het bvforum, daar lezen zoveel (ervarings)deskundigen mee!

Soms kan het helpen om te voeden in een rustige, donkere ruimte. Als je het idee hebt, dat je dochtertje het te lang vindt duren voordat de melkstroom op gang is, zou je alvast een toeschietreflex kunnen opwekken door bijvoorbeeld warme compressen op je borst te leggen en/of even kort te kolven, totdat de melk stroomt. Eventueel zou je kunnen overwegen om Syntocinon te gaan gebruiken. Dit is een neusspray op basis van syntetische oxytocine, het hormoon dat voor het toeschieten van de melk zorgt.    Deze neusspray  is op recept bij de huisarts verkrijgbaar.

Het is een hele goede tip om te gaan kolven om je melkproductie zo goed mogelijk op peil te houden. Borstvoeding geven is een gevoelig proces. Kolven is dat in principe nog meer, het is zo anders dan een baby aan je borst. Ik kan me heel goed voorstellen dat het in deze situatie moeilijk voor je is om te ontspannen. Als je ontspannen bent, zal het kolven echter gemakkelijker verlopen. Op bvpuntcom en op het bvforum kun je goede tips en informatie vinden om het kolven te vergemakkelijken. Wat voor kolf gebruik je op dit moment trouwens?

Je geeft aan, dat je je kolf in de koelkast bewaart. Misschien een rare vraag hoor , maar heb je je kolf eerst wel opgewarmd voordat je ermee aan de slag ging? Kou werkt namelijk remmend op de toeschietreflex, maar ook op de doorstroming. Warmte werkt juist weer stimulerend.
M.b.t. het bewaren van flesjes begrijp ik niet helemaal wat de toegevoegde waarde is van het bewaren in de koelkast. Deze tip wordt blijkbaar vaak door kraamverzorgenden gegeven en op één of andere manier is de lijn doorgetrokken naar de kolfspullen. Het is echter helemaal niet nodig om kolfspullen in de koelkast te bewaren. Je kunt je schone en droge kolfspullen gerust bewaren in een schone, droge, dichtgevouwen theedoek in de kast.

Heel veel succes, ik hoop dat deze fase snel voorbij is en dat jullie weer lekker kunnen genieten van de voedingsmomenten!

Warme groet van Yvonne

Terug
Bovenaan