Zeer prille zwangerschap: emotionele achtbaan

<p>Dag allen, <br /><br />Sinds afgelopen woensdag ben ik erachter gekomen dat ik zwanger ben. Het is nog erg pril (4 weken en 3 dagen). Mijn menstruatie bleef uit en dat is niks voor mijn cyclus. De zwangerschapstest wees al gauw uit dat ik zwanger ben. <br /><br />Het was niet gepland, maar zeker van harte welkom. Mijn man en ik hebben niet echt een kinderwens. We zouden er niet om rouwen als we kinderloos zouden blijven, maar als we een geschenkje krijgen dan zijn we er ook blij mee. <br /><br />Dit is niet de eerste keer dat ik zwanger ben geraakt. In januari 2018 raakte ik ook zwanger, maar dat was helaas van korte duur. Rond de 7 weken kreeg ik een miskraam. Ook deze zwangerschap was niet gepland, maar wel gewenst. <br /><br />Deze zwangerschap voelt anders aan. In januari 2018 voelde ik vanaf het begin dat het niet klopte. Ik had vanaf het moment dat mijn menstruatie moest komen, links onder bij mijn eileider/liesstreek pijn. Het leek alsof daar iets vast zat. En dat bleef zo aanhouden tot de miskraam. Ook had ik op het moment dat ik ongesteld moest worden, een soort van oud roze bloedverlies/slijm. <br /><br />Dit keer is het anders. Ik heb geen bloedverlies. Als het niet die zwangerschapstest was, dan zou ik niet denken dat ik zwanger was. Ik voel geen pijn. Heb alleen hoofdpijn, last van vermoeidheid (vooral rond 14.00/15.00 moet ik even gaan liggen), zeer licht misselijk en heb het vooral in de avond erg koud.  <br /><br />We zijn er blij mee, maar ik voel me ook vele momenten van de dag down. Ik maak me zorgen. Ik ben namelijk schildklierpatient (traagwerkende schildklier die nu wel goed is ingesteld) en je leest dat dit het risico's op miskramen vergroot en de ontwikkeling van het kind negatief kan beïnvloeden. Dus ik ben nuchter en houd rekening ermee dat dit ook kan eindigen in een miskraam (al hoop ik van niet). <br /><br />Ik voel me ook down omdat ik weet dat een kind je hele leven op zijn kop kan zetten en dat het gedaan is met spontaniteit. Momenteel leiden wij een actief leven en ik vrees dat dat op gaat houden als het kind er eenmaal is. We hadden plannen om nog veel te reizen, maar ook daarin ben je beperkt als je een kind hebt. Dus op dit moment is het ook een beetje rouwen (of zijn dit de hormonen die me gek maken en valt het allemaal wel mee). <br /><br />Ik lees op dit forum zoveel vrouwen die ontzetten blij en gelukkig zijn met hun zwangerschap. Ik heb dat gevoel dus niet. Aan de ene kant onzekerheid en angst voor een miskraam, maar aan de andere kant beseffen dat straks met een kind heel veel dingen niet meer kunnen. </p><p>Ik moest dus even mijn hart luchten........</p>

Wat een spannende tijd he? Ik ben ook zwanger, januari een miskraam gehad en nu weer 7 weken zwanger. Hartstikke gepland (voor zover het kan) en al sinds ik klein ben mijn droom. En nu is het zover, welkom roze wolk! 
En daar gaat het mis. Alles wat ik 8 weken geleden nog zeker wist, wij kunnen dit, wij willen dit, dit gaat goed komen, mijn grote wens, ik ga moeder worden etc, is waar ik nu over twijfel. Kan ik dit wel, wilden we dit nu echt? Ik voel me ellendig (loop de hele dag met een emmer in mn hand), ik een moeder? Dat kan ik helemaal niet. En dan de minuut erna ben ik doodsbang voor nog een miskraam.
Ik denk dat het echt niet voor niks is dat je 9 maanden zwanger bent. Natuurlijk omdat die baby moet groeien, maar ook omdat jij moet groeien naar het moederschap toe. Het is definitief, dus je zult ook een 'rouwproces' doorgaan. Afscheid nemen van bepaalde dingen. Daarnaast is het natuurlijk ook maar net hoe je er zelf mee om gaat. Die eerste maand ga je echt geen verre reis maken, maar dat kan later heus wel, als dat is wat je wil. 
Ik hoop dat ik je een beetje gerust kan stellen (en mezelf ook ;-)!). Komt echt wel goed, stap voor stap, dag voor dag! 

Hoi en gefeliciteerd. Bij mij werd de medicatie gelijk opgehoogd toen ik meldde dat ik zwanger was. Ik moet elke maand bloed prikken en zo nodig de schildklier tabletten verhogen (al paar keer gebeurt) Zo komt jou baby niets tekort. Dus zou gauw bellen naar de huisarts/gynaecoloog. Hoeveel mcg slik je nu?

@JuneM: dank voor de geruststelling! We zijn nu weer een paar dagen verder en ik ben enorm happy met deze zwangerschap. Inderdaad, niet voor niets duurt een zwangerschap 9 maanden. Genoeg tijd om me ook mentaal erop voor te bereiden. 

[quote quote=10188415]Hoi en gefeliciteerd. Bij mij werd de medicatie gelijk opgehoogd toen ik meldde dat ik zwanger was. Ik moet elke maand bloed prikken en zo nodig de schildklier tabletten verhogen (al paar keer gebeurt) Zo komt jou baby niets tekort. Dus zou gauw bellen naar de huisarts/gynaecoloog. Hoeveel mcg slik je nu?[/quote]
Ik heb meteen contact opgenomen met de huisarts. Ik slikte Euthyrox 75 mcg. Dat is meteen verhoogd naar 100 mcg. Gisteren heb ik bloed laten prikken (nulmeting). Morgen of overmorgen weet ik meer. 

Ik probeer elke dag te genieten en dankbaar te zijn voor dit mooie geschenk. Maar toch probeer ik nuchter te blijven. 

Gelukkig nog geen krampen of bloedverlies, maar ja....ook dat is geen garantie. Heb wel veel last van mijn darmen. Een opgeblazen gevoel. 

Gefeliciteerd! 

Ik heb zelf nooit een miskraam gehad. Wat ik wel kan vertellen ik heb zelf 2 kinderen en de derde is onderweg. Vooral Mijn eerste was een complete verrassing aangezien ik aan de prikpil zat. Ik had deze angsten ook maar kan je vertellen dat er echt een nieuwe wereld open gaat met een kindje erbij. Je kan zoveel dingen doen en ervaren ook met een kindje erbij! Het is in het begin even zoeken en alles maar , dat komt echt goed. Mijnes zijn ondertussen 8 en bijna 6 en vanaf moment dat ze geboren waren was het alsof het nooit anders is geweest heel gek! Geniet ervan en vooral van de zwangerschap,  geef jezelf ook de tijd om te wennen aan het idee dat er überhaupt een kindje komt. 

Heel veel liefs.

Reizen kan prima met kindje! Verrijking zelfs!
Heb ook eens een keer een mooi verhaal gelezen van mensen (Nederlands stel) die, weet niet meer zeker of hun zwangerschap onverwachts kwam, juist hun wereldreis op een zeilboot doorzetten bij 4 maanden zwangerschap. Ze zorgden dat ze steeds om de zoveel tijd bij een zh in de buurt waren voor controle en bleven vanaf zoveel weken voor de bevalling op 1 plek (of gingen toen naar NL) voor de bevalling. Misschien is dat verhaal via blogs ook nog ergens terug te vinden op Internet.
Niet dat het meteen 'zo' moet, maar puur ter inspiratie.. ? Veel is er echt nog mogelijk met een kindje. Natuurlijk zul je met dingen rekening moeten gaan houden, maar veel heeft te maken met je eigen stabiliteit en flexibiliteit. Jij makkelijke mama.. grote kans dat je kind ook makkelijker in de flow meegaat.

Leuk om te lezen.. ?:
https://yvonnevanderlaan.nl/wereldreis-met-zeilboot-en-baby-interview/
https://www.ad.nl/wonen/zwanger-op-wereldreis-alleen-de-kleine-dingen-zijn-anders~ac9d966c/

Terug
Bovenaan