Zeer slecht slapen, wie weet de oplossing

hoi,
onze zoon van 5 slaapt bijna niet,
hij slaapt s'avonds om 23.30 uur nog niet en midden in de nacht is hij weer uit bed, en klaar wakker (04.30 uur) hij heeft al vele middelen gehad, zelf valium en niets hielp
volgens zijn kinder arts moeten we het maar acepteren dat hij weinig slaap nodig heeft,
maar ik vind het toch niet helemaal normaal voor een kind van 5 die in groep 2 van de basisschool zit, en zijn aandacht en conzentratie wel nodig heeft,
hij heeft ook epilepsie, en door dat hij slecht slaapt zie je soms dat hij meer aanvallen krijgt, heb ik het idee,
heeft iemand de gouden tip, om hem lekker te kunnen laten slapen, ( hij komt namelijk ook zijn slaapkamer uit, en maakt soms de rest van de kinderen wakker,
slaapkamer deur opslot doen doe ik niet want dat vind ik te ver gaan, en ze moeten wel naar de toillet kunnen, er moet toch een betere oplossing zijn
wie weet het???????????????????????????????????
groetjes tommie
 
Hi,

Ik had al een heel antwoord getypt... druk op plaats bericht.... forum in de stress...

Nouja, dan maar nog een keer het hele epistel typen... alleen dit keer wel eerst tekst op klembord plaatsen... voor het geval het nog eens mis gaat...

Mijn eerste reactie was: Oef, wat zullen jullie oververmoeid en radeloos zijn.... Ik weet er gedeeltelijk wat van, omdat mijn oudste dochter de eerste twee jaar ontzettend beroerd sliep (eerste jaar meer dan 17 uur per dag krijsen) Maar gelukkig ging het dmv dieet snel beter met haar.... Tot vier jaar heeft ze echter maar max 7 uur per nacht geslapen, dit kwam volgens mij door gewenning...

Ik heb zelf dus ook twee jaar erg weinig geslapen, en daar wen je dus aan.... Mijn kind sliep op een gegeven moment wel, maar ik kwam met geen mogelijkheid meer in slaap.... Gewoon oververmoeid en dus ook overactief (mijn hersens dan)... Nou kunnen wij natuurlijk redelijk beredeneren dat zo weinig slaap, gewoon niet goed is voor een mens... en wij blijven lekker liggen in ons warme bedje... en gaan langzaamaan weer meer slapen...

Jouw zoontje is hier echter nog te jong voor.... hij blijft niet liggen, maar gaat spelen of uit zijn bedje... Ja, zo komt hij natuurlijk helemaal niet meer in slaap....
Wat hiervoor een oplossing zou kunnen zijn, is inbakeren. Ja echt, ook voor oudere kinderen en zelfs volwassenen heeft dit de truc gedaan.... In het boekje van Ria Blom: inbakeren brengt rust, staan verschillende voorbeelden.
Het gaat wel compleet tegen je eigen gevoel in (in het begin) maar het werkt wel! Juist omdat hij stil blijft liggen (hij kan niet anders) en alles om hem heen in diepe rust is, zal hij (na even protesteren natuurlijk, want zijn slaapgedrag is ook niet binnen vijf minuten zo gegroeid) vrij vlot toch weer in slaap sukkelen.... En des te meer hij gaat slapen, des te meer slaap hij uiteindelijk toch nodig blijkt te hebben...

Ik weet het, het klinkt heel erg raar en kindonvriendelijk.... maar het geeft ze echt de rust om weer in slaap te sukkelen... Ja, hij zal even tijdelijk weer een luier om moeten 's nachts.... maar volgens de ervaringsverhalen in het boekje, is het inbakeren op die leeftijd maar heel kort nodig... Totdat hij zelf doorheeft dat hij zelf in slaap kan vallen en zich daarna ook weer beter voelt....
Denk maar aan onszelf. Als wij niet kunnen slapen en wij gaan ons bed uit... dan is de slaap helemaal weg... Terwijl als je blijft liggen, je vaak toch weer in slaap sukkelt...

Het is het enige wat ik zo kan bedenken..... kijk anders even op de site: www.debakermat.nl misschien staan daar contactpersonen bij die je kunnen verwijzen naar ervaringsdeskundigen....

Ik hoop dat je mijn verhaal niet te opdringerig vind, en je er in ieder geval eens over na wilt denken.... probeer wat meer informatie te verkrijgen... Ik weet wel dat als ik deze info eerder had gehad, het ook had toegepast bij mijn oudste..... Ik doe het nu bij mijn jongste (nog maar vier maanden jong) en het werkt.

Groetjes en heel veel sterkte, Nynke
 
Hoi Nynke
bedankt voor je tip, het lijkt me inderdaad niks, maar als het helpt moet je die gedachten maar een beetje opzij zetten, ik ga eens op die site kijken over hoe en wat, en hij is toch nog niet helemaal zindelijk s'nachts dus dat moet haast wel lukken,
we zullen het eens proberen, ik schrijf nog wel een keer over hoe het ging,
groetjes tommie
 
Terug
Bovenaan