<p>Lieve mama’s en papa’s,</p><p>Onze dochter is inmiddels 9 weken en gister kregen we totaal onverwachts bezoek van een oom en tante die toevallig in de buurt waren en die we één of hooguit twee keer per jaar zien maar waar we van oudsher een goede band mee hebben. </p><p>Toen onze dochter wakker werd heb ik haar eerst boven gevoed en daarna mocht ze mee naar beneden. </p><p>Toen ik beneden kwam stond tante direct op met open armen om haar aan te nemen. Ik merkte dat ik m’n dochter met tegenzin aan haar gaf. Tot mijn verbazing zag ik dat ze begon te knuffelen/praten /kusjes geven, kusjes op haar mond!! Daarvoor bekeek ze haar en begon te benoemen hoe mooi ze is en ‘ohh, wat een mooie neus heeft ze toch’ etc.</p><p>Onze dochter bleef rustig en verbaasd kijken, maar ik werd er echt niet goed van.. En pakte m’n dochter met de smoes dat ze nog een boertje moest laten. Kortom, ik vond het niet prettig en baal ervan dat ik mezelf en m’n dochter niet goed beschermd heb. Herkennen jullie dit gevoel? </p><p>Ik heb dit soort nare dingen met onze 1e niet meegemaakt maar wil mezelf en mijn kinderen nog beter beschermen tegen dit soort dingen. Of overdrijf ik? Ik heb namelijk vaker bij mensen die wat verder van ons afstaan dat ik er misselijk en boos om word als ze mijn kinderen een kus geven. Dit heb ik alleen als ze nog baby/peuter zijn want als ze ouder zijn kunnen ze heel goed zelf aangeven of ze dit wel willen. Toen mijn zoon zo klein was kwam een buurvrouw op kraambezoek en begon heel stom kusjes te geven toen ze hem op schoot had. Ik heb hier gewoon een allergie voor merk ik en dat laat ik onbewust ook duidelijk merken. Maar ik wil deze vervelende situatie gewoon voor zijn. Ik vind het echt raar dat men een baby van een paar weken kusjes durft te geven. Maar mensen doen het ongenegeerd en ik wil daar de ruimte niet meer voor geven is mijn besluit. </p><p>Mijn vraag aan jullie; wat zijn jullie regels hierin en hoe gaan jullie hiermee om. Hoe maken jullie duidelijk aan anderen wat jullie niet willen..? En hoe geven jullie aan dat ze niet bij anderen op schoot gaat zonder anderen hiermee te kwetsen? </p>