Zelf aankleden

Halo, mijn dochter is 3,5 en kan zich zelfstandig aankleden. Probleem is dat het zo vreselijk lang duurt want iedere keer is ze afgeleid en begint te spelen. We hebben een geregeld ritme in de ochtend en om 8 uur vraag ik haar om zich te gaan aankleden. Haar kleding ligt dan klaar op het bed. Ze heeft dan een half uur de tijd voor we naar school gaan. Ze komt er gewoon niet toe en ik moet het dan vaak herhalen. Pas als ik mijn stef verhef komt er schot in, hetgeen ik eigenlijk helemaal niet wil doen. Wie heeft tips voor me?
 
Wat goed dat ze zichzelf al kan aankleden!!

Maar is ze nog niet te jong om zich aan te gaan kleden, gewoon omdat jij het zegt?
Mijn jongens zijn 6 (bijna 7) en 8 jaar oud en die kleden zich ook altijd op het LAATSTE moment aan, inderdaad vaak pas na stemverheffing of omdat we zeggen: als je het nu niet doet komen jullie te laat op school.

Zelf vind ik een kindje van 3,5 jaar wel erg jong om daar van te verwachten dat ze zich direkt gaat aankleden als mama dat zegt. Misschien verwacht je er teveel van....

Bedoel het niet verkeerd hoor!
Dus helaas geen tips.

Groetje Renata.
 
Hallo Renate,

Je opmerking is terecht hoor. Ik weet ook niet of ik teveel verwacht. Dat ze zichzelf aan kan kleden heeft ze zelf aangegeven met: "ikke doen" en dus heb ik haar het zelf laten uitproberen. Uitkleden kon ze al dat is tenslotte ook makkelijker.
Maar als ze zich zelf kan aankleden (moeilijke dingen als een maillot of jurk niet hoor, maar broek, sokken, ondergoed, t-shirt enzo wel) dan kan ik haar toch ook stimuleren dat te doen op een moment dat dat moet  met een ruime marge in de tijd die ze kan gebruiken.
Maar goed, daarvoor is ook het forum om ervaringen uit te wisselen en datgene eruit te filteren wat voor jezelf van belang/toepassing is. Ik hoop dus op nog meer reacties.
 
Hoi,

Misschien kun je erbij blijven en om de beurt een kledingstuk aantrekken, blijft het voor allebei leuk en ze idd wel wat jong om dat zelfstandig te doen als jij haar niet kan zien!
Wel heel knap van haar hoor! dat ze het kan!

Gr MJ
 
ik heb wel een tip het werkt bij ons 9 van de 10x maar het ligt er wel aan of je meerdere kindjes hebt die naar school gaan of als je zelf werkt wij hebben 1 dochter ik werk wel maar om 10 uur pas beginnen dus alle tijd als mijn dochter treuzeld en ik denk mmm we zitten krap aan tijd dan moedig ik haar aan als je je snel aankleed heb je nog tijd om even te tekenen of een tekenfilmpje te zien meestal helpt dat want ze knutseld graag.
succes
 
hoi
op deze leeftijd duurt het idd altijd erg lang..
ze kunnen het wel maar zijn zo afgeleid en daar gaan ze met hun gedachte op naar dat leuke speelgoed of boekje..
je zou een wedstrijdje kunnen doen, wie van jullie zijn broek het snelst aanheeft.
natuurlijk doe jij het niet al te snel..
bij mij hielp dat wel en nu 5,5 jaar oud help ik hem nog wel eens met aankleden want het blijft gewoon sneller gaan.

maar het belangrijkste is.. ZE KAN HET..
 
Lieve moeders,
Bedankt voor jullie lieve reacties. Heeft mij er in ieder geval toe gebracht de druk eraf te halen en haar 's morgens te helpen bij het aankleden. Geeft gewoon een betere sfeer 's morgens. Als ze zich 's middag gaat omkleden na school (hier dragen ze uniformen) dan geef ik haar de tijd en afgelopen week heeft ze er een half uur over gedaan om een jurk met met drukknopen aan te trekken. Ze was gefrustreerd maar bleef doorgaan (uit eigen wil, accepteerde geen hulp) en het lukte. Dat leverde een beloning en een dikke kus op!. En sinds vorige week ook zelf de rits van de jas dichtdoen. Ik beloon haar voor wat ze kan maar push niet meer.
 
Super zeg! Ook een  voor jou dan,, soms is een tussenoplossing het beste, allebei wat toegeven,, zo word iedereen er vrolijker van!

Waar woon je trouwens? een uniform is toch niet nederlands!

Gr MJ
 
Terug
Bovenaan