zelf eten maken voor de uk

A

Anoniem

Guest
Hallo dames,

Tot nu toe heb ik altijd olvarit potjes gegeven aan de kleine, maar nu wil ik toch zelf eten gaan maken (heb eindelijk het idee dat ik er tijd voor heb). De kleine is nu 7 maanden. Maar hoe te beginnen!!
Het fruit is een makkie, en dat vind de uk ook lekker, maar hoe moet ik het warm eten maken. Welk vlees kan ik gebruiken en hoe moet ik dat bereiden, neem aan dat je het niet gewoon kan braden want dan komt er een hard korstje op. De groente moet gestoomd, toch?? Daar had ik al een goed idee over, je krijgt in de winkel van die stoomgroente in een zak bijelkaar, die stoom ik en sorteer de groentes, per groentje maak ik dan een prakje.
Ik heb ook ergens gelezen dat je het in ijsblokbakjes kunt invriezen dit vond ik wel een goed idee, maar hoevel blokjes moet ik de kleine dan geven??
Ik had gedacht dan doe ik wat blokjes aardappelprak, verschillende blokjes groenteprak en dan nog vlees.

Hopelijk kunnen jullie al mijn vragen beantwoorden!!

Groetjes een mamma die het wel goed wil doen maar hoe!?!

Hoi,

ik heb voor alledrie mijn kinderen het eten altijd zelf gemaakt maar nog nooit gestoomd. Ik kook de groente, bijv. bloemkool en aardappelen en pureer alles en doe het in kleine bakjes in de vriezer. In ijsklontjesvormpjes doe je eingelijk alleen in het begin als ze net met eten beginen. Als ik wortelen kook kook ik ook een stukje vis (diepvries) in een aparte pan en pureer dat mee. Dat krijgt hij dan twee keer per week te eten.

De avond van te voren haal ik een bakje uit de vriezer en dat warm ik de volgende dag op in ee steelpan meten beetje water. En dan smult hij ervan, vooral van bloemkool en van wortel, maar favoriet is bruine bonen met appel (zo'n doosje bruine bonen die eerst een dag moeten weken en dan kook ik apart een appeltje en pureer dat mee).

Groetjes van Marloes

quote: kerstwondertje schreef document.write(friendlyDateTimeFromStr('19-03-2008 12:50:16'));

Hallo dames,

Tot nu toe heb ik altijd olvarit potjes gegeven aan de kleine, maar nu wil ik toch zelf eten gaan maken (heb eindelijk het idee dat ik er tijd voor heb). De kleine is nu 7 maanden. Maar hoe te beginnen!!
Het fruit is een makkie, en dat vind de uk ook lekker, maar hoe moet ik het warm eten maken. Welk vlees kan ik gebruiken en hoe moet ik dat bereiden, neem aan dat je het niet gewoon kan braden want dan komt er een hard korstje op. De groente moet gestoomd, toch?? Daar had ik al een goed idee over, je krijgt in de winkel van die stoomgroente in een zak bijelkaar, die stoom ik en sorteer de groentes, per groentje maak ik dan een prakje.
Ik heb ook ergens gelezen dat je het in ijsblokbakjes kunt invriezen dit vond ik wel een goed idee, maar hoevel blokjes moet ik de kleine dan geven??
Ik had gedacht dan doe ik wat blokjes aardappelprak, verschillende blokjes groenteprak en dan nog vlees.

Hopelijk kunnen jullie al mijn vragen beantwoorden!!

Groetjes een mamma die het wel goed wil doen maar hoe!?!

Hey meid, ik doe het maar ff zo, anders vergeet ik je vragen denk ik

Ten 1e wil ik zeggen: wat goed van je dat je het vers wilt gaan maken!!
Ik vind het altijd leuk hoor, om te doen, en vooral als je ziet hoe hij ervan smult

Je kunt bijv. kipfilet een tijd koken (ik doe altijd min. 45min) en dan als het klaar is in kleine stukjes doen.
Ook mogen ze gehakt hebben, maar dat moet je uiteraard goed rullen.
Tartaar mag ook, en Dylano heeft ook al een gepaneerde varkensfschnitsel op (maar weet niet zeker of ze dat al mogen, maar ik heb het gwn geprobeerd en het ging super!!). Dat snij ik dan gwn in kleine blokjes en doe ik ook door z'n prakkie.
Zelf kook ik de groentes altijd, maar stomen is zeker ook goed!!
We hebben laatst bij de Marskramer en de Zeeman diepvriesbakjes gekocht, en die kosten echt nix hoor... 3 voor €2,-
Maar ijsklontbakjes kan ook, maar daar heb ik geen ervaring mee.
Zelf doe ik alles door elkaar. Dus aardappelen, vlees en groente door elkaar.
Soms heeft ie 2 verschillende groentes en/of 2 verschillende vlees in zn bakje.
Nou meid... veel plezier met het koken en ik hoop dat je net zo gelukkig wordt als ik als je kleine het op (moet) eten

Groetjes Debby.

Hoi,

Kijk ook eens op de site: www.keukenkikker.nl
Daar staan allerlei leuke recepten op, maar volgens mij ook adviesen over hoe je dingen moet bereiden en bewaren.
Ook het boek: 'Opperdepop' van de AH is een aanrader. Daar staat ook veel informatie in en leuke recepten.

Ik maak lang niet altijd dingen volgens een recept, maar ik vind die site wel handigom te kijken of hij al een bepaalde groente mag of niet.

Bas is niet zo van de stukje, dus bij ons gaat alles nog door de staafmixer. Je kunt het ook proberen te prakken of heel klein te snijden. Om het een beetje smeuiger te maken kun je wat BV of opvolgmelk gebruiken. Of het kook/stoom vocht van de groenten. Daar zitten nog vitamienen in.

Veel plezier met koken voor de kleine. Ik hoop dat het in de smaak zal vallen.
Wees ook niet teleurgestelt als het de eerste keren niet gegeten wordt. Je kleine zal moeten wennen aan de smaak en aan de andere structuur.
Bas eet inmiddels beide (potjes en zelf gemaakt) door elkaar. Ik heb het idee dat hij van de zelf gemaakte hapjes minder nodig heeft. Het lijkt wel alsof daar 'meer' inzit ofzo.

Laat je een keer weten hoe het gegaan is?

Groetjes, Karin
mama van Eva en Bas (3-7-2007)

Hoi hoi,

Hier een mama die het van af het begin aan zelf doet. Om te beginnen ijsblokzakjes of bakjes raad ik ten zeerste af. Dit gaat met invriezen heel makkelijk maar is met ontdooien zo'n kliederboel, niet leuk meer. Ik heb gewoon aan vriendinnen met kids die potjes geven gevraagd of ze potjes voor me wilde bewaren. Dat is heerlijk je weet precies hoeveel een portie is en je kan het nog labelen ook (erg handig want eenmaal ingevroren zie je niet echt goed wat, wat is.)
Verder kook ik gewoon alles dus ook het vlees of de kip. Verder kan je voor lekkere gerechtjes kijken op www.keukenkikker.nl, ook het kookboek van albert heijn schijnt erg leuk te zijn dit heet opperdepop geloof ik. Verder maak ik heel vaak gewoon het zelfde als wat wij eten zodat hij vast wat went aan mijn kookkunsten . Stoomgroenten kan je doen maar ik denk dat je dat snel zat bent, en daarbij moet het natuurlijk wel zacht genoeg worden want anders krijgt de blender het niet fijn genoeg of je krijgt gruis met sap (spreek uit ervaring )
Ach het is ook gewoon een kwestie van uitproberen.

Ik wens je veel succes en vooral plezier met het kokkerellen voor je kleine.

Groetjes Patricia

P.s.: je mag alleen geen zout toevoegen en moet nog een beetje oppassen met kruiden, maar dat had je vast wel al gehoord of gelezen.

Hoi Hoi,

Het is hartstikke leuk hoor als je de smaak te pakken hebt. Ik kijk altijd van te voren wat gaan wij eten en met groente neem ik meestal altijd iets meer. Zo kan ik vaak van het gene wat overblijft 2 bakjes vullen (dat is dan 2 voedingen). Eentje in de vriezer en de andere krijgt ze dan de volgende dag.
Jennifer is 8 mnd. Maar ik heb alleenog tartaat, kipfite en kabeljauw (diepvries) mee gekookt. Ze krijgt van mij 2 x in de week vlees/vis en daarnaast alleen groenten met aardappelen of rijst. Bietjes + aardappelen + tartaar is favoriet samen met de wortels+aardappelen. Bietjes zijn dan nitraatrijke groenten en deze mag ze max 2 keer in de week. Dus daar let ik dan op.
Mijn kleintje krijgt nog geen pasta ofzo. Ik ben een beetje voorzichtig met tomaat omdat mijn neefje daar zo allergisch op reageerde!!

Maar ik moet je zeggen dat ik echt plezier in heb als ik weer wat bakjes heb gevuld.

Heb ook een babykookboekje gekocht (was 10 euro ofzo) en daar staan dan weer wat meer variaties in zoals bloemkool met paprika etc. Gevonden op de site Keukenkikker.nl

Nou een verhaal geworden..oeps..

Succes!!

Hallo,

Ik vries het altijd in de avent bewaarbekers. Deed ik voorheen het afgekolfde melk in.
En ik heb een makkelijk ding bij de babyplanet gehaald waar je porties in kan maken.

Ik heb zelf 2 kookboeken ook via keuken kikker en 1tje van een kennis "Met de paplepel"Ik ben zelf helemaal weg van "Met de paplepel". Ideaal boekje wist niet dat die bestond.

Veel plezier met het zelf bereiden van het eten!

Hoi hoi

Super dat je zelf eten wil gaan maken....Het is echt veel lekkerder voor je kleintje.
Heel af en toe had ik nog wel eens potjes maar moet zeggen dat ik de meeste niet echt lekker vind.

Ik heb ook niet veel tijd maar ik heb een babycook gekocht. Hij is niet goedkoop maar je kan er mee stomen en fijn malen. Ideaal zo alles in 1. Maar als je een blender hebt dan moet dat ook lukken.

Ik heb allemaal doosjes bij de Xenos gekocht. Ik maak dan meerdere dingen in 1 keer. Ik ga dan naar de markt en koop daar mijn groente en fruit.

Op de doosjes plak ik plakband waar je op kunt schrijven en zet erop wat er in zit en wanneer ik het heb   gemaakt. Dit doe ik ook met het fruit. Zo vries ik alles in en "s avonds haal ik een doosje fruit en een doosje groente eruit. En Mick vind het echt heel lekker. Wat ook lekker is om door het fruithapje Liga 2e stap te doen.

Ik geef ongeveer 3 keer in de week vlees of vis met groente. Ik heb het eerst gekookt maar moet zeggen dat ik dat heel vies vond. Dus ik bak nu het vlees of vis. Is ook goed want je bakt het in boter en dat hebben ze ook nodig.

Ik heb het kookboek van de AH en haal daar heel veel uit. Ik hoop dat je er wat aan hebt en mocht je nog vragen hebben dan hoor ik het wel.

Groetjes Jiska

Terug
Bovenaan