zelf eten of voeren???

A

Anoniem

Guest
onze dochter van 18 maanden wil nog steeds niet avond eten. als je haar zelf laat eten eet ze heel weinig of niets alleen vlees en haar toetje. en als we haar voeren eet ze wel maar onder luid protest inc. huilen schreeuwen en eten uitspugen. als ze heel weinig heeft gegeten geef ik haar toch maar een flesje pap anders is ze s'morgens om half 6 wakker . en dat vind ik weer veel te vroeg. heeft iemand de gouwe tip voor mij wandt we komen er niet meer uit. alvast bedankt

hoi

dit probleem hebben het zelfde gehad als bij me zoontje. hij wou niet eten. het ging wel 2a3 maanden lang zo. zelf laten hebben we gedaan en at hij ook weinig. toen op ten duur wou hij helemaal niet meer eten. we zijn hier dld naar de kinderartz gegaan. die heeft mij een tip geven.

met drinken ik weet niet wat je haar geeft. maar alles moest ik verdunnen met water. sap en melk chocomelk. want het is allemaal voedingrijk. en misschien komt het daar door. het was wel bij me zoontje. en anders je helemaal geen raad meer weet ga gewoon naar de dokter die weet wel wat je moet doen. en vragen kan geen kwaad.

maar het kan best zijn dat de drinken te dik is te voedingsrijk.

groetjes danielle

Hallo,

Wij hebben hetzelfde probleem met onze dochter (bijna 18 mnd).
Ze eet al vanaf ongeveer 11mnd slecht warm eten, brood en fruit gaan gelukkig  wel goed.
Ze is wel gek op vlees, vis(sticks), toetje af en toe eet ze ook wel gebakken aardappelen.
Een enkele keer geraspte wortelen, rauwe tomaat maar heel weinig.Ze wil ook zelf graag eten dit laten we ook toe, alhoewel het meeste op de grond verdwijnt. Voeren wil ze helemaal niet alleen dingen die ze lekker vind.
We hebben  van alles al geprobeert niets helpt, dwang schijnt niet te werken volgens het consultatiebureau, werkt juist averechts. Maar dit hebben we ook bijna nooit gedaan. Zowel mijn man als ik waren vroeger   en ook nu goede eters........
Al met al wordt je er wel moedeloos van soms, (wanneer zal dit beter gaan ?)
Ze krijgt haast geen tussendoortjes    alleen soms rozijntjes of een bisquitje.
Ze krijgt  meestal 's avonds nog  een fles  poedermelk (gewone wil ze ook niet) 120 ml.
Anders ben ik bang dat ze niet genoeg voedingstoffen binnen krijgt.
Ik ben ook erg blij met tips

groetjes Fleur

Ik zou het volgende proberen (maar misschien doe je dit al):
* probeer iets later te eten dan ze gewend is, bv een half uur later.
* 2 uur voor het eten geen drinken. Dus bijvoorbeeld om 15 uur drinken en na het eten om 18 uur.
* om 15:00 uur een licht tussendoortje, bijvoorbeeld een soepstengel.
* bij weigering van haar kant, probeer rustig te blijven en zelf te gaan eten en er geen aandacht aan besteden. Ik zou haar dan wel aan tafel  laten zitten. Bij ons helpt dwang echt niet. (Het lijkt mij ook verschrikkelijk als ze mij iets van eten opdringen terwijl ik het niet wil...!) Ik denk altijd als ze honger heeft zou ze wel eten. De ene dag heeft ze gewoon meer honger dan de andere keer. Ik geef haar daarna nooit meer iets extra's als een boterham ofzo. Wel gewoon een schaaltje yoghurt. Ik denk ook altijd aan de opmerking van het consultatiebureau: in het tweede levensjaar groeien ze minder hard dan in het eerste, dus hebben ze ook minder voeding nodig.

Ik hoop dat je er iets aan hebt. Ik kan me voorstellen dat het erg lastig is. Zeker als je dit leest en je denkt dit doe ik allemaal al. En je geen zorgen maken is helemaal moeilijk. Succes ermee.

bedankt voor jullie advies. ik ga zeker een paar tips proberen. vooral dat niet meer drinken s"middags klopt wel wandt ze drinkt nu twee drinkbekers leeg.(bang dat ze te weinig vocht krijgt.

Ik laat mijn dochter (1,5 jaar)  eerst zelf proberen met de vork. Dit gaat meestal wel redelijk, maar ik doe  geef zelf  ook af en toe zelf een schepje. Dubbel bestek doet wonderen als je niet zelf mee-eet. Ik varieer ook veel met voeding: aardappels en groenten, gnocci, mie, pastasoorten, rijst, brood. Je ziet echt voorkeuren ontstaan. Mijn lieffie is gek op rijst, mie, broccoli, rode kool  en gekookte aardappels. Fijn om te weten welk voedsel er lekker in gaat.

Terug
Bovenaan