Zelf eten? (tips?)

Ons dochtertje van 1 ½ wil alleen nog maar zelf eten. Ze lust bijna alles, niets is eigenlijk een probleem. Maar al voer ik haar, krijg ik het er NIET in. Slaat de lepel uit mijn handen, met alle gevolgen van dien....
Heeft iemand tips voor mij hoe ik haar kan helpen zelf te eten? Ze probeert het weleens, stukjes groente, vlees en aardappeltjes prikt ze er zelf redelijk goed aan. Maar vanavond bijvoorbeeld hadden we macaroni. Nou, dat werd een grote kliederboel, want ze houdt het lepeltje nog niet goed vast. Kwestie van oefenen?
Wie heeft er tips voor mij ???
 



Hallo Mierke,
Ik heb er zelf (nog) geen ervaring mee, Stan is nu 9,5 maanden. Alhoewel hij soms ook erg graag naar het lepeltje wil grijpen....
Een vorkje eet natuurlijk ook anders dan een lepeltje. Op een vorkje prik je het eten en dat blijft vast zitten. Op het lepeltje ligt het eten en dat kan dan ook nog eens "alle kanten op". Daarnaast houd je de vork ook anders vast dan de lepel. Dat is voor je dochtertje ook wennen. Ik denk dat ze de "techniek" hiervan gewoon onder de knie moet krijgen door het te ervaren.... en daarvan te leren. Ze wil het natuurlijk allemaal zelf doen, maar probeer haar handje met de lepel vast te houden en op deze manier samen met de lepel te eten. Misschien dat dit  wat helpt.  
Veel succes!!

Groetjes Marieke  
 
Hoi Mierke,

Lekker eigenwijs he die kids? Probeer het lepeltje ruilsysteem eens. Zij heeft een lepel (om lekker mee te oefenen en wat minder snel iets uit jouw handen te slaan) en jij hebt er een. Jij schept jouw lepeltje vol en geeft het haar aan, zodat zij het zelf in haar mond kan doen en zij geeft haar lepeltje dan aan jou om het vervolgens weer te laten vullen. Ondertussen haar ook lekker zelf laten knoeien en geef bij macaroni gewoon een wat grotere lepel. Wie weet, misschien pikt ze het. Enne ook op deze leeftijd zijn ze al heel goed in staat om een "deal" met je te sluiten. Als ik dit... dan mag jij dat... Altijd bruikbaar! Bij ons aan tafel is het na het eten altijd een slagveld met 2 dochters van bijna 2,5 en 8 maanden... ben niet anders gewend. Gewoon een grote slab en desnoods een krant onder de kinderstoel.

succes,
grt Dees
 
Onze dochter van 2 jaar wisselt lepel, vork en handen af.   De ene keer wil ze persé een vork, dan weer een lepel, en op dit moment is met de handen eten favoriet (vooral macaroni ! )
Wij deden inderdaad ook dat we haar een lepel gaven, en dan ondertussen haar voerden. Ze heeft het ook een tijdje interessant gevonden om met mijn lepel of vork te eten, veel te groot natuurlijk maar ze at wel.
Gewoon een kwestie van uitproberen.

Succes ermee !
 
Nou meiden, tips genoeg. Ga 't vanavond gelijk maar eens uitproberen. En inderdaad, ze moet het ook nog leren natuurlijk. Moet ook niet teveel van d'r verwachten.
Vanavond spinazie, dus ben benieuwd.....
 
Terug
Bovenaan