Zelf eten? (tips?)

Ons dochtertje van 1 ½ wil alleen nog maar zelf eten. Ze lust bijna alles, niets is eigenlijk een probleem. Maar al voer ik haar, krijg ik het er NIET in. Slaat de lepel uit mijn handen, met alle gevolgen van dien....
Heeft iemand tips voor mij hoe ik haar kan helpen zelf te eten? Ze probeert het weleens, stukjes groente, vlees en aardappeltjes prikt ze er zelf redelijk goed aan. Maar vanavond bijvoorbeeld hadden we macaroni. Nou, dat werd een grote kliederboel, want ze houdt het lepeltje nog niet goed vast. Kwestie van oefenen?
Wie heeft er tips voor mij ???
 



Hallo Mierke,
Ik heb er zelf (nog) geen ervaring mee, Stan is nu 9,5 maanden. Alhoewel hij soms ook erg graag naar het lepeltje wil grijpen....
Een vorkje eet natuurlijk ook anders dan een lepeltje. Op een vorkje prik je het eten en dat blijft vast zitten. Op het lepeltje ligt het eten en dat kan dan ook nog eens "alle kanten op". Daarnaast houd je de vork ook anders vast dan de lepel. Dat is voor je dochtertje ook wennen. Ik denk dat ze de "techniek" hiervan gewoon onder de knie moet krijgen door het te ervaren.... en daarvan te leren. Ze wil het natuurlijk allemaal zelf doen, maar probeer haar handje met de lepel vast te houden en op deze manier samen met de lepel te eten. Misschien dat dit  wat helpt.  
Veel succes!!

Groetjes Marieke  
 
Hoi Mierke,