Zelf eten

Hoi allemaal,

Onze zoon van net 1 jaar heeft altijd zelf willen eten. De oefenhapjes waren nooit een succes en het heeft lang geduurd voordat meneer “vast” voedsel kreeg. Toen hij zelf meer kon ging hij ook meer eten. Ik heb hem nooit kunnen voeren met een lepel of dergelijks, hij hield zijn lippen stijf op elkaar en werd boos. Inmiddels is hij net een week 1 jaar en gaat het eten mbt fruit en brood goed. Echter is het avond eten een drama. Ik merk dat ik een beetje vastloop in hoe ik hem dit moet aanbieden. Veel groenten gooit hij direct op de grond, wanneer ik hem een bordje geef met verschillende dingen zoals aardappels/groenten/vlees (of los van elkaar) gooit hij vaak direct zijn bord op de grond, we gebruiken al een bord met zuignap, echt trekt hij deze gewoon los. We gebruiken dus al een poos de rapley methode. Als ik kijk naar wat hij moet binnenkrijgen qua groentes per dag, dan komt hij daar langer na niet aan. Ik vraag me af hoe ernstig dit is… herkend iemand zich hierin, of heeft iemand tips? Prakken is ook geen optie omdat ik hem het niet kan oplepelen (boos,frustratie, weg slaan etc). Onze oudste was en is een makkelijke eter dus ik herken dit niet…

Bedankt alvast!

Net alsof ik mijn eigen verhaal lees. Mijn oudste ook 0 problemen en onze baby van bijna 15 maanden is een ramp. Hij eet lang niet zo veel als hij “zou” moeten eten maar ook hij gooit veel op de grond, of knalt zn bord op de grond. Ik moet tijdens de maaltjjd echt zn bord vasthouden en dan eet hij voornamelijk met zn handen. Geef hem een vork en daar prikt hij wat mee. Maar een lepel kan hij natuurlijk niets mee nog. Het is geen leuke eetmomentjes. Ik hoop ook zo dat dit een fase is en dat hij maar snel voorbij mag zijn. Dus ik heb geen tips maar wel herkenning!

Geen ervaring met het niet gevoerd willen worden, wel met een hele slechte eter. Mijn dochter is inmiddels ruim 3,5 en altijd een vreselijk slechte eten geweest. Nog steeds eet ze slechts 1,5 boterham per dag en een beetje avondeten, en dat is voor ons echt een mijlpaal! Ze eet wel haar fruitbord goed. Ze is een heeel gezond kind (1x per jaar ziek) en qua gewicht perfect. Ik weet echt niet waar ze de vitamines uithaalt, maar kennelijk heeft ze er genoeg aan. Ik zou me daar dus niet te druk om maken.

Hi! Heel herkenbaar :) Maar, het is eigenlijk ook een logische ontwikkeling... Onze dochter ook altijd met de rapley methode eten gegeven, dat wil zeggen, geprobeerd. Knijpen en gooien is lang veeeeeel leuker geweest, ze krijgen er ook zo lekker reactie op ;) 
Tot 1 jaar is melk de hoofdvoeding bij rapley en pas daarna bied je andere vaste voeding aan. Dat er dan niet zoveel in gaat, geeft niet. Het gaat in eerste instantie om het ontdekken. Na het eerste jaar kan je melk/vaste voeding gaan omdraaien.
Hier ging eten vanaf een maand of 13/14 stukken beter, er gingen ineens echt wat hapjes in in plaats van een perongeluke kruimel. Ik ben al die tijd gewoon gevarieerd blijven aanbieden en nu (18 maanden) eet ze hartstikke goed. Tuurlijk de ene dag een muizenhapje en de andere dag wil ze een extra schep: hoort erbij. 

Ik ben rond die tijd overigens wel geprakt eten gaan maken, veel stamppotten eten dus ;) (of rijst met een sausje, dat gaat ook) Mijn dochter wilde ook absoluut niet gevoerd, dus ik schepte het op een lepel voor haar en die pakte zij dan aan. Waarom geprakt: dat gaf dan iets minder kledderbende want ze draaien nog een hele tijd de lepel om voordat die hun mond in gaat. 

Mijn advies: lekker aan blijven bieden, zo gevarieerd mogelijk en heb vertrouwen :) Tenzij je kindje natuurlijk echt aan de magere kant is, dan zou ik even contact opnemen met het consultatiebureau bijvoorbeeld. Hou er alleen rekening mee dat de meeste cb's niet echt rapley minded zijn. Je zou ook voor inspiratie en herkenning op de rapley/kleintjes facebookgroep kunnen aansluiten. 

Terug
Bovenaan