Zelf eten

Hoi Mama's

Mijn zoontje is nu 1,5 jaar en we leren hem om zelf te eten. Dus met een vorkje in de rechterhand kleine stukjes aanprikken en in de mond stoppen. Dit gaat heel erg goed. Het wordt nu alleen een heel groot probleem om hem een potje te geven. Als wij friet eten of wat pittigs dan krijgt hij een olvarit potje. Dat kan hij echt nog niet zelf. Maar het probleem is dus dat hij perse niet meer gevoerd wil worden. Hij at altijd alles  heel erg  goed, nu is het een gevecht om hem te moeten voeren (zelfs bij de yoghurt die hij altijd zo lekker vind). Wie herkent dit en heeft tips?
Bedankt.

groetjes Mamalina
 
Hoi,

Herkennen doe ik het niet (die van mij is nog niet zo ver), maar kan hij de inhoud van het potje niet zelf uit een bordje eten?
Of misschien is het een idee om, in plaats van friet, hem wat gekookte worteltjes te geven op een bordje, die hij dan op dezelfde manier mag eten als jullie friet eten. Probeer om de eetervaring voor hem ongeveer gelijk te maken aan die van jezelf! En als hij al met een vorkje kan eten, dan is het logisch dat hij niet meer gevoerd wil worden, toch? Hij is tenslotte al zo'n grote jongen...

Succes!

Jolet mv Alyssa
 
quote: mamaLina schreef document.write(friendlyDateTimeFromStr('19-01-2006 12:38:25'));


Hoi,

Onze zoon is nu 16,5 maanden oud en wij beginnen ook met het zelf leren eten. Alleen gaat dat nog niet zo geweldig; het eten ligt meer op de grond dan dat het bij hem in de mond komt. Onze hond is hier echter wel blij mee....
Op dit moment eten we samen: ik zorg ervoor dat zijn lepeltje vol komt met eten én hij helpt mee om de lepel in de mond te krijgen. Af en toe gebruikt hij zijn handjes ook als bestek... Als wij iets anders eten waar Stan niet kan mee-eten, dan heb ik meestal wel een "stan-hap" in de vriezer: restjes van bijvoorbeeld AVG wat precies genoeg is voor hem. Alleen als we weggaan en elders eten, dan krijgt hij af en toe nog een potje of bordjes-menu.
De tip die ik je zou kunnen geven is datgene wat wij nu op dit moment doen; samen een lepel/vork in de mond doen. Of voor hem het lepeltje volscheppen zodat hij het in de mond kan steken.
Veel succes!!

Groetjes Marieke
 
Je kan hem het beste zelf laten eten. Ik kon mijn zoontje al niet meer voeren, vanaf dat hij  11 maanden was wilde het zelf doen en mocht ik hem echt niet voeren. Gewoon een krant onder de stoel die ving het meeste op want zeker in het begin landde er meer op de grond dan in zijn mond. Hij is nu 20 maanden en er ligt allang geen krant meer onder de stoel, ook geen eten op de grond. Gewoon zelf laten eten dus, hij zal het toch een keertje moeten leren, in het begin zal het wel een rommel worden.
Mijn zoontje kreeg trouwens wel frietjes, hij eet eigenlijk gewoon met de pot mee vanaf dat hij 12 maanden is, dat mag ook nu. Alleen voeg ik hete dingen, sambal, op tafel toe, maar ook dat eet hij een beetje van.

Succes,
lia
 
Hoi,
Wij hebben hier precies hetzelfde; van de ene op de andere dag wilde onze zoon niet meer worden gevoerd. Hij krijgt ook nog bijna dagelijks een potje, en ik laat het hem maar zelf doen. Hij neemt heel grote happen en de helft beland op de grond, maar hij is helemaal trots om het zelf te doen en krijgt toch wat binnen. Mijn ervaring is dat als ze honger hebben, ze echt wel eten hoor! Laat hem maar lekker aanklooien. Overigens trek ik zelf wel de grens als hij met zijn handen in zijn bord gaat zitten wroeten. Dan is hij dus klaar!
Als hij zijn potje heeft gehad gaan wij zelf eten bij hem aan tafel, dan eet hij wel nog van ons mee (maar heeft in elk geval al wat binnen van het potje). En wat mama op het bord heeft moet en zal hij ook hebben, dus worteltjes ipv patat wordt niks!
Succes ermee!

Groeten van Simone
 
Terug
Bovenaan